InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Bijzondere huisdieren: de fret

Bijzondere huisdieren: de fret

Bijzondere huisdieren: de fret Een fret ziet er zo schattig uit. Vele mensen die zo’n dier zien zijn direct helemaal verkocht. Een fret kan net zo aanhankelijk zijn als een hond, zo zindelijk als een kat en heeft het gewicht van een cavia. Voordat je besluit een fret in huis te nemen moet je toch over een aantal zaken goed nadenken. Zorg dat je er zoveel mogelijk over te weten komt.

Wat is een fret nu precies voor een dier?

Fretten stammen af van de bunzing. Vermoedelijk stamt deze af van de Europese bunzing. Dit is een roofdier en dus niet een knaagdier. Een fret zal een knaagdier ook zien als een prooi. De fret is lang geleden gedomesticeerd door de mens en werd gebruikt voor de jacht op kleine dieren zoals konijnen en knaagdieren. Omdat ze gedomesticeerd zijn kunnen ze niet in de vrije natuur overleven. Daarom mag je ook nooit een fret loslaten in de natuur. Dit zal zijn dood betekenen. Mocht je afstand willen doen van je fret dan moet je hem overdragen naar een goed tehuis of naar een frettenopvang.

Is de fret geschikt voor mij als huisdier?

Fretten zijn heel nieuwsgierig van aard, vrolijk en speels. Het is erg leuk om naar spelende fretjes te kijken. Ze zijn best wel intelligent en goed zindelijk te krijgen. Dit moet je hem uiteraard wel leren. Om een goed beeld te geven staan hieronder wat voor-en nadelen genoemd van het houden van een fret als huisdier.

Voordelen:

  • Je hoeft hem niet buiten uit te laten, dit kan wel als je wilt
  • Hij kan goed met een hond of kat samen gehouden worden, zolang het maar geen prooidier is
  • Hij is goed zindelijk te krijgen
  • Ze kunnen gemiddeld 7 jaar oud worden, dus je hebt er lang plezier van
  • Een fret is klein van formaat en makkelijk hanteerbaar
  • Overdag slapen ze veel
  • Ze zijn erg speels en dat blijven ze tot op hoge leeftijd
  • Als je goed schoonmaakt stinken ze niet, zoals nog wel eens gedacht wordt

Nadelen:

  • Je moet hem jaarlijks in laten enten en hij moet worden gecastreerd
  • Hij vraagt veel aandacht en je moet hem goed in de gaten houden
  • Hij moet dagelijks zeker 2 uur buiten zijn kooi kunnen spelen
  • Hij heeft een specifieke lichaamsgeur
  • Je kunt hem niet samen met knaagdieren en vogels houden (prooidieren)
  • Het is beter om minstens 2 fretjes samen te houden
  • Hij kan dingen slopen in de kamer, zoals planten
  • Hij probeert overal in, onder, achter, of op te komen

De huisvesting van een fret

Allereerst heb je een ruime kooi nodig waarin de fretten zitten als ze niet los rond lopen. Hierin moet aanwezig zijn: een toiletbak gevuld met b.v. kattengrind, een drinkfles/waterbak, een nachthok of andere vorm van slaapplaats met daarin katoenen lappen. Dit kunnen bijvoorbeeld oude handdoeken zijn. Dit kan aangevuld worden met een hangmat en speeltjes. De fret moet elke dag geruime tijd, het liefst zo’n 2 uur, buiten zijn kooi kunnen spelen. Omdat een fret heel veel aandacht nodig heeft is het beter om er minstens twee te houden. Als de fret uit zijn kooi is zal hij proberen om overal in, achter of onder proberen te komen. Dit betekent dat je huis “fretproof”moet zijn. Let erop dat er geen gevaarlijke situaties kunnen ontstaan voor de fret. Ook houdt de fret van graven in de planten en krabben aan de vloerbedekking. Dit kun je hem nauwelijks afleren. Als je op vakantie gaat moet je de fret ergens anders onder brengen (frettenopvang) of iemand die er goed voor kan en wil zorgen. Je kunt ze tijdens je vakantie dus niet in de kooi laten zitten.

Verzorgen van de fret

De fret moet dagelijks goed onderhouden worden. De toiletbak moet dagelijks verschoond worden evenals de watervoorziening. Als de toiletbak niet schoon is zal hij zijn behoefte er buiten doen. Enkele malen per week moeten de slaaplappen verschoond worden. Deze kunnen anders sterk gaan ruiken. De fret moet ook opgevoed worden anders is er een kans dat hij niet zindelijk wordt of gaat bijten. De fret eet dagelijks frettenvoer of hoogwaardig kattenvoer. Hij drinkt water. Geef hem geen koemelk, daarvan raakt hij aan de diarree. Ook moeten de nagels regelmatig geknipt worden, oren schoongemaakt worden, de vacht geborsteld worden en indien aanwezig, parasieten bestreden worden.

Feiten over de fret

De Latijnse benaming is Mustela Putorius Furo. De lengte is tussen de 35 en 60 centimeter lang. Het gewicht varieert tussen de 1,8 en 2,5 kilogram. Gemiddeld kunnen ze 7 jaar oud worden. Het komt ook wel eens voor dat ze 15 jaar oud worden. Houd hier rekening bij aanschaf van een fret. Er zijn verschillende kleurvarianten zoals: albino, wildkleur en sandycolour. Na een draagtijd van ongeveer 42 dagen zal het vrouwtje bevallen van 6 tot 10 puppies. Dit is vergelijkbaar met een hond. Na 8 weken mogen ze het nest verlaten. Op een leeftijd van 4 maanden is een fret volwassen.

Fretten kunnen niet zo goed zien. Ze zijn bijziend en zien vooral bewegingen. Ook is het gehoor niet zo heel goed. Ze kunnen vooral de hoge tonen horen. Daarentegen is de reuk wel goed ontwikkeld en zijn de snorharen erg gevoelig. Dit maakt ze ook geschikt voor de jacht. Ze hebben niet zo’n groot uithoudingsvermogen en daarom mag je geen lange wandelingen maken met een fret. Springen kan een fret ook niet zo goed. Graven kan hij goed en dit zal hij ook graag doen in de bloempotten van de kamerplanten. Indien er genoeg houvast is, zal hij ook graag overal in klimmen.

Nadere informatie over fretten

Hierboven is natuurlijk nog lang niet alles verteld over deze schattige dieren. Wil je een fret aanschaffen of er gewoon meer over te weten te komen, dan is het verstandig om op het internet te kijken en diverse sites bekijken. Het is ook mogelijk om een keer een kijkje te nemen bij een frettenopvang in je buurt zodat je ze in het echt kunt bekijken en vragen kunt stellen aan de verzorger.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bijzondere huisdieren: de fret"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 26-09-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Asieldieren
Schrijf mee!