InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Informatie over fretten

Informatie over fretten

Informatie over fretten Fretten, wie kent ze niet. Nou bijna niemand. Het zijn huisdieren die niet veel voorkomen als huisdier. Lees de samenvatting en je komt er meer over te weten.

Wat zijn fretten?

Een fret is een klein opvallend huisdier. Veel mensen weten eigenlijk niet veel van fretten af, omdat weinig mensen ze hebben. Ze lijken veel op cavias, alleen zijn ze wat groter en slanker in de taille. Het zijn wezelachtigen. In het Engels worden ze Ferrets genoemd, dat lijkt ook veel op het Nederlands waar ze fretten worden genoemd. Fretten hebben allemaal verschillende soorten haarkleuren, sommige zijn blond van kleur en sommige wilder van kleur, zoals zwart.

Waarom een fret nemen?

  • Weinig aandacht geven
  • Niet uitlaten
  • bijzonder

Een fret nemen als huisdier is in de meeste gevallen de moeite waard, omdat je er weinig aandacht hoeft aan te besteden. Ze kunnen goed voor zichzelf zorgen en voor elkaar. Het is niet nodig om meer dan 2 fretten te hebben, maar wel verstandig, omdat ze het in de meeste gevallen erg naar hun zin hebben. Het het beste is om een mannetjesfret te laten castreren bij een dierenarts, omdat ze dan minder agressief zijn en ze bijten minder. Ook heb je dan geen kans om jonkies te krijgen. Het zindelijk maken van een fret neemt veel tijd in beslag. Net zoals bij de meeste andere huisdieren.

Voedsel

Een fret is een vleeseter, dat zie je ook aan zijn tanden, want de hoektanden zijn erg scherp vergeleken met hun andere tanden. Het beste is om de fret kant en klaar eten te geven, omdat het meestal niet erg duur is en gezond, bijvoorbeeld frettenvoer. Dit is in veel dierenwinkels te koop. Natuurlijk kan je ook een kuikentje of een muisje voeren om op te eten. Het is wel iets duurder dan kant en klaar eten, maar sommigen mensen vinden het leuker om te geven, omdat ze dan kunnen zien hoe dat in zijn werk gaat. Als je de fret voor het eerst in zijn woonkamer laat rondlopen, dan gaat hij of zij vooral op zoek naar schuilplaatsen om bijvoorbeeld eten te verstoppen. Als je ze eten geeft brengen ze het ook vaak naar hun schuilplaats. Een schuilplaats kan onder andere onder een kast zijn of onder een bank. Dit is tegelijker tijd ook hun territorium.

Leefomgeving

Fretten leven thuis, maar ze kunnen ook buiten in een hok worden geplaatst. Ze kunnen goed tegen koude temperaturen, vooral als ze overdag slapen merken ze er bijna niks van. Het is verstandig om eerst even wat oude kleren of andere stoffen in de kooi te leggen, omdat ze het dan warm hebben. Vooral in de winter is dit verstandig. Binnen is het natuurlijk helemaal aangenaam voor de fretten. Fretten laten net zoals stinkdieren een geurtje af, dat komt dan ook in je huis terecht. Voor sommige mensen is dit niet aangenaam.

Uiterlijk

Fretten hebben niet veel verschillende soorten haarkleuren, meestal zijn ze blond, bruin of zwart. De fret ziet er vaak wildkleurig uit. Als een fret er wildkleurig(zwart) uitziet, dan zijn ze vaak wat agressiever, omdat bunzings ook vaak wildkleurig zijn. Ze stammen immers af van de fret en leven in het wild. Het betekent ook vaak dat ze sneller bijten en actiever zijn. Albino's zijn meestal wat tammer en minder actief.

Verzorging

De verzorging is eigenlijk heel gemakkelijk, namelijk minimaal één keer per week vrij laten spelen in de woonkamer. Ook moeten ze minimaal 2 keer per week te eten krijgen. Het verstandigst is om ze frettenvoer te geven, maar soms is kattenvoer ook goed. Frettenvoer is in veel dierenwinkels te koop. Het is ook mogelijk om een klein kuikentje of een muisje geven. Dit voedsel is ook te halen bij de dierenwinkel. De nagels van fretten moeten om de 2 maanden geknipt worden met een speciale fretten nagelkniptang, anders groeien ze door tot vlijmscherpe nagels. Kammen is niet noodzakelijk, maar net zoals bij een kat is het wel fris, anders komen er veel haren in je huis terecht en dat is niet leuk voor iemand die allergisch is voor frettenharen.
© 2009 - 2017 Barryqpo99, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Is de fret een geschikt huisdier voor kinderen?Fretten zijn leuke en zeer speelse huisdieren. Daarom zijn ze ook best populair. Veel mensen zijn dol op het leuke karak…
Vaccineren van frettenVaccineren van frettenDit artikel behandelt het vaccineren van fretten. Fretten zijn erg gevoelig voor parvo (hondenziekte), om parvo te voork…
Fretteren, het jagen met een fretFretteren, het jagen met een fretFretten zijn erg grappige beestjes die niet erg populair zijn onder de huisdieren, vroeger werden ze gebruikt met het ja…
Hoe verzorg ik mijn fret?Fretten zijn erg leuke speelse diertjes. Erg populair onder de huisdieren zijn ze niet, maar toch hebben de meeste frett…
Wat mogen fretten eten en wat niet?Wat mogen fretten eten en wat niet?Fretten hebben altijd al rauw voer gegeten, het zijn namelijk roofdieren. Toch geven veel mensen ze tegenwoordig brokjes…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Informatie over fretten"

Reacties

Ebrar, 30-10-2014 17:45 #5
Ik vind fretten zo leuk dat ik zrelfs een spreekbeurt er over hou. ik heb een vraag : waar komen fretten vaak voor? ik ben echt beniuwd op mijn antwoord Reactie infoteur, 02-11-2014
Fretten kun je niet in het wild vinden. Het zijn namelijk huisdieren. Net zoals katten en honden; die vind je ook niet in het wild. Afstammelingen zoals hermelijnen en bunzingen vind je wel in het wild.
Fretten kun je makkelijk rond laten lopen in de woonkamer, maar zorg er wel voor dat ze zindelijk zijn anders wordt je hele huis vies en dat wil je ook niet. Ook kun je ze in een buitenverblijf plaatsen, want ze hebben een dikke vacht en zijn bestand tegen de kou van de herfst. In de winter is het beter om ze binnen te houden. Dat is natuurlijk ook wat aangenamer voor het beest.

Ik hoop hiermee je vraag beantwoord te hebben

Dominique, 14-05-2012 23:00 #4
Weinig aandacht geven? Ik mag ten diepste hopen dat niemand die erover nadenkt een fret aan te schaffen deze informatie heeft gelezen! Eén keer per week vrij laten spelen. Arme dieren! 2 uur per dag zullen ze bedoelen! Ik hoop maar dat iedereen die onervaren is met fretten en op deze pagina komt eerst bij de reacties kijkt.

Jolanda, 07-10-2011 06:28 #3
Deze info moet meteen van internet gehaald worden. Wat zielig als zo'n fretje bij dit soort mensen thuis komt. Onze fretten lopen (als we thuis zijn) de hele dag door het huis heen, zowiezo iedere dag. Het is ook veel leuker om ze uit de kooi te hebben. En ik knip hun nageltjes 1x in de 2 a 3 weken, wat een slecht bericht bah ben er gewoon misselijk van.
(een frettenliefhebber)

Regina, 05-10-2011 00:22 #2
Werkelijk! Ben enorm benieuwd wie deze informatie heeft neer gezet. Een fret weinig aandacht 2 x per week eten… etc etc… wow… neem er eens 4 in huis en neem eens contact op met een dierensarts die fretten behandelt of een fretten pensioen… schrik van de info die jullie geven vandaar dat marktplaats er vol mee staat. Minimaal 1 x per week spelen? Arme dieren, sta echt perplex.

V., 08-02-2010 15:51 #1
:-( Volgens mij is dit niet geschreven door iemand die veel van fretten af weet. Fretten moeten minimaal 2 uur per dag uit hun kooi gehaald worden en hebben juist veel aandacht nodig. Je moet ze constant in de gaten houden.
Fretten moeten altijd eten hebben omdat ze elke 4 uur eten en hun nagels moeten elke 2 WEKEN geknipt worden omdat ze anders vast blijven hangen en snel teentjes breken.

Infoteur: Barryqpo99
Gepubliceerd: 18-05-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 5
Schrijf mee!