De Cesar Millan methode: de basis
Cesar Millan is wereldberoemd geworden als “de hondenfluisteraar”. Wereldwijd leert hij hondeneigenaren hoe ze een goede baas kunnen zijn voor hun hond. Ook helpt Millan eigenaren van probleemhonden. De basis van zijn werk is dat de baas moet worden heropgevoed en niet de hond. Dit artikel informeert u over de basis van Cesar’s methode.Geen basiscommando’s
In tegenstelling tot vele andere vormen van hondentraining wordt volgens de methode Cesar Millan niet gewerkt met de bekende basiscommando’s als “zit”, “blijf”, “af”, “volg”, etc. De filosofie hierachter is o.a. dat niet de hond maar de baas opnieuw moet worden opgevoed. Als de mens in de beleving van de hond geen stabiele leider is zal de hond weinig tot geen respect tonen voor commando’s. De mens moet dus leren hoe het respect van de hond te (her)winnen. Hierbij is een belangrijke wetenschap dat de hond zijn zintuigen anders gebruikt dan de mens:- De mens luistert eerst (oren), kijkt vervolgens (ogen) en maakt dan pas (onbewust) gebruik van de neus.
- De hond daarentegen ruikt eerst, kijkt vervolgens en luistert dan pas. De hond zal dus instinctief niet eerst luisteren maar eerst willen ruiken en kijken.
De juiste manier om uw hond te laten gehoorzamen en volgen is dus de hond eerst te laten ruiken, dan oogcontact te maken en pas dan met de stem te werken.
Energie
De basis van de methode Cesar Millan draait om energie en niet om het aanleren van commando’s. Cesar Millan leert hondeneigenaren hoe belangrijk het is om de juiste energie uit te stralen naar de hond. De hond weerspiegelt volgens de visie van Cesar de energie van de eigenaar.In de ideale situatie straalt de eigenaar kalme, krachtige en assertieve energie uit naar de hond. Dit houdt o.a. in dat de baas zijn/haar emoties onder controle heeft en de hond op een rustige manier benadert, toespreekt en corrigeert of beloont. Een hond reageert op kalm en assertief leiderschap en niet op menselijke emoties als boosheid, frustratie, agressie etc. Deze emoties werken averechts: de hond zal u dan als instabiel ervaren en hier heeft de hond geen boodschap aan.
Een stabiele gelukkige hond straalt kalme en onderdanige energie uit naar de baas. Dit doet de hond via lichaamstaal: een ontspannen lichaamshouding, de oren staan niet rechtop maar hangen ontspannen en de hond is met de baas bezig en reageert direct op wat de baas van de hond wil.
Honden zijn geen mensen
Een zeer belangrijk principe van Cesar Millan is dat de hond een (roedel)dier is. De hond is geen mens. Veel mensen benaderen de hond echter wel als een soort mens. Veel bazen noemen de hond hun “kind” of “vriend” en soortgelijke benamingen. Dit is in Cesar’s visie vrijwel altijd één van de belangrijkste oorzaken van gedragsproblemen. De hond heeft behoefte aan een sterke en stabiele roedelleider en begrijpt niets van mensengedrag en menselijke emoties. Ook wordt de hond niet gelukkig van hondenkleren, sierraden en andere toeters en bellen die op de markt zijn. Het ziet er voor de mens misschien leuk uit, maar de hond heeft er niets aan.Wees de roedelleider
Als de hond zijn baas niet erkent als roedelleider ontstaat verwarring bij de hond over wie de baas is in de roedel. De hond is altijd bezig met de veiligheid en het overleven van de roedel. Zonder een sterke leider kan een roedel in de beleving van de hond niet overleven. Dit is voor een hond een angstige en frustrerende situatie wat volgens Cesar Millan leidt tot problemen als agressie, bijten, verlatingsangst, uitvallen naar andere honden, etc. De hond is altijd op zoek naar balans. Die balans kan alleen worden hersteld als de mens erkent dat de hond een roedeldier is. Zodra de mens zijn taak als roedelleider op de juiste manier op zich neemt lossen de problemen volgens de methode van Millan op omdat de balans wordt hersteld.Hoe wordt u als hondenbaas een stabiele roedelleider?
De hond heeft behoefte aan structuur, regels en grenzen. Volgens Cesar Millan gelden hiertoe enkele belangrijke basisprincipes, te weten:- lichaamsbeweging
- discipline
- liefde/aandacht
De volgorde van deze basisprincipes is heel belangrijk en hier mag nooit van worden afgeweken! U brengt dit als volgt in de praktijk:
- Wandel iedere morgen 30 tot 60 minuten met uw hond(en) aangelijnd en in een vlot tempo. De duur van de wandeling is afhankelijk van de behoefte van de hond. Een hond met veel energie heeft behoefte aan langere wandelingen dan een hond die minder energiek door het leven gaat.
- De positie van de roedelleider tijdens de wandeling is heel belangrijk. Een roedelleider loopt altijd voorop als de hond aan de riem is. Dit betekent dat de hond naast of achter de baas loopt. Hier mag nooit van worden afgeweken. De “hoofdhond” (u als hondenbaas) kan niet af en toe het leiderschap uit handen geven. Hier begrijpt de hond niets van en verstoort de balans in de roedel. De hond wil zich veilig voelen, als u als baas niet consequent bent voelt de hond zich niet meer veilig.
- Cesar Millan adviseert om tijdens de wandelingen met uw hond een korte riem te gebruiken: dit geeft de roedelleider meer controle en biedt de mogelijkheid om direct contact te maken met de hond.
- Als de ochtendwandeling erop zit en de hond straalt kalme onderdanige energie uit beloont u dit gedrag door de hond even vrij te laten rondlopen en snuffelen. U bepaalt de duur van deze “speeltijd”, die niet langer mag zijn dan de wandeling zelf.
- Het is belangrijk dat u ook na thuiskomst de roedelleider blijft: laat de hond wachten tot u de riem heeft afgedaan en opgeruimd en zelf uw jas en schoenen hebt uitgetrokken.
- Cesar adviseert om de hond na de lange ochtendwandeling eten te geven. Dit is gebaseerd op het principe dat de hond heeft moeten “werken” voor zijn voer en water hetgeen ook gebeurt in het wild. Wilde honden reizen met de roedel en werken voor hun eten om te overleven.
Conclusie
De methode Cesar Millan werkt alleen als het u aanspreekt en consequent wordt uitgevoerd. Dit artikel geeft een beeld van de basis van de methode zoals Cesar Millan die instrueert.Geen enkele methode is zaligmakend. Ook deze methode niet. Oriënteer u dus altijd op wat bij u (en uw hond) past. Motivatie en doorzettingsvermogen zijn allesbepalend bij iedere methode.
In geval van ernstige gedragsproblemen is het belangrijk om deskundige hulp in te schakelen, bijvoorbeeld van een gedragstherapeut en/of uw dierenarts.
Aanbevolen literatuur
Alle boeken van Cesar Millan zijn uitgegeven in de Engelse taal en via zijn eigen website te bestellen of via sites als bol.com of amazon.com.- How to raise the perfect dog
- A member of the family
- Be the Pack Leader
- Cesar's Way
- Cesar's Way journal & card deck
- Dog whisperer episode guide
Gerelateerde artikelen
Cesar Milan in Nederland: Calm and submissive Cesar Milan staat ook wel bekend onder de naam Dog Whisperer of hondenfluis…Biografie Cesar Millan Cesar Millan is wereldberoemd geworden als “The Dogwhisperer” (de hondenfluisteraar). Zijn manier…
Cesar Millan: De Dr. Phil voor honden? De immens populaire Cesar Millan zorgt voor een ware revolutie bij hondenliefhebbe…
De evolutie van de hond tot huisdier Honden zijn al vele duizenden jaren bij ons als trouwe kameraad en beschermer. Die r…
Tips om uw hond beter te laten luisteren Nederland behoort tot een van de hond-rijkste landen van Europa. Toch zijn er ve…
Reageer op het artikel "De Cesar Millan methode: de basis"
Danielle, 31-01-2012 15:59
Hallo, Ook ik kijk bijna elkaar dag naar Ceasar en ben zeer onder de indruk van wat hij allemaal kan. Ik heb een tibetaanse terrier van 12 jaar en gos d'atura van 9 maanden. De Gos valt in huis regelmatig de tibetaan aan als hij gaat rond lopen. De tibetaan mag niet de keuken in, mag niet op een kleed liggen (waar ze regelmatig wel samen op liggen). Ook doet hij rijen op mijn kinderen van 11 en 13. Ook valt hij soms uit tijdens het lopen naar hardlopers of wandelaars. Ik denk dat dat laatste angst is. Maar het moeilijkste vind ik het dominante gedrag en het vechten in huis. .Soms denk ik dat we hem weg moeten doen, maar dat wil ik niet. Hij is voor 70 % harstikke lief. Maar het is wel lastig dat hij zo onverspelbaar is. Hij kan heel goed los lopen en spelen met andere honden. Hij luistert ook als we naar huis gaan na het spelen.
Roberto, 04-01-2012 10:34
Hallo Ferry,
De Beagle ziet jullie duidelijk niet als roedelleiders, ik zou zeggen kijk goed naar de de televisieshows van Cesar Milan en probeer er wat van te leren dus zoek niet de oorzaak bij de hond/honden maar leer kalme assertieve energie uit te stralen. Wees consequent dus ook je echtgenote. Als zij bijvoorbeeld de hond aait terwijl jij de hond corrigeert dan gaat het niet werken. Zelf heb ik een bordercollie en hij vertoonde hetzelfde gedrag.
Dominant gedrag dus! Dit kan uitmonden in heel vervelende situaties.
Dus sta niet toe dat de hond/en op de bank liggen dat is jullie plaats en eigen je die plek toe, gebruik een gewone hondenriem en geen lange lijn dan kun je de hond nooit corrigeren claim de doorgang in alle opzichten jij verlaat het huis als eerste en dan volgt de hond. Sta dus niet toe dat de hond voorop loopt blok dat af bijvoorbeeld met je been.
Ik kan niet zeggen dat onze Border nu in alle opzichten perfect doet wat wij vragen en ook bromt hij nog wel eens als hij iets niet leuk vindt. Maar ook kinderen zullen mopperen als ze het ergens niet mee eens zijn zo zie ik het maar. Cesar Milan was voor ons een openbaring ik wou dat ik had geweten wat ik nu weet voor wij onze Border Collie kochten. Maar hoe oud de hond ook is de methode werkt! En je gaat gewoon weer plezier beleven aan je hond.
Nogmaals, zoek de oorzaak bij jezelf, wordt een evenwichtig en assertief baasje en dan zullen je onderdanige Beagles opgelucht in een evenwichtige balans komen. Je hond/en zijn of roedelleiders of volgers. Op dit moment zijn jou honden duidelijk geen volgers. De methode van Milan is niet meer dan rehabilitatie van de baas tot een evenwichtig kalm en assertief persoon. Je kunt elke dag starten met de heropvoeding van een hond en je kunt elke dag beginnen met het worden van een kalme en assertieve roedeleider ongeacht wat de hond ooit aan trauma's heeft ervaren. Mensen zijn jarenlang bezig met het verwerken van een trauma bezig honden niet! Veel succes!
Ferry, 18-12-2011 23:09
Dit is niet zozeer een reactie op het artikel, al sta ik wel achter de methode van Cesar, maar meer een kreet om hulp. Ik heb sinds 4 wkn 2 beagles geadopteerd, reu van bijna 3 en een teef van bijna 5. Hij is erg grommerig en bijterig en waar dit vandaan komt weet ik niet. We proberen altijd rustig naar hem toe te zijn maar zijn gedrag, als hij bij bijv. bij mijn vrouw op schoot zit en ik wil haar aanraken gromt en bijt hij ook als we hem naar zijn mand sturen en als hij voor de nacht in de bnch moet gromt hij als we de deur dicht doen, roept bij ons soms de nodige agressie op. Mijn vraag is wat ik kan doen om hem dit gedrag afte leren voor het echt misgaat en hij iemand dus echt bijt. ik hoor graag.
Lot, 23-11-2011 10:04
Bedankt voor het bondige artikel. Momenteel ben ik een van Cesar's boeken aan het lezen en ik kijk al heel lang zijn show. Ik ben echt door hem geraakt, zijn manier van 'trainen' komt zo natuurlijk over, en je ziet elke hond gelijk positief op hem reageren. Ik vind het jammer dat er mensen zijn die vinden dat hij dieren mishandeld. Want naar mijn mening doet hij dat juist niet, hij is gewoon duidelijk naar de hond toe op een manier hoe honden het onderling ook doen.
De gene die beweerde dat 'experts' hadden bewezen dat Cesars methode echt fout is zeg ik: Wat is de definitie van een expert? er zijn ook genoeg mensen (lees: hondentrainers, gedragspecialisten) die het wel met hem eens zijn. En daarbij blokkeerd Cesar niet de stress uitlaat. Nee hij zorgt er voor dat de hond geen reden meer heeft tot stress door een stabiele omgeving voor hem te creeren, en door het dier genoeg beweging te geven.
Ik studeerd pedagogiek en in feite werkt het met kinderen ook zo. Wees consequent, duidelijk en kalm. Het enige verschil is dat je aan een kind de regel moet uitleggen, dat hoeft aan een hond niet.
Brianpaola, 22-08-2011 11:59
Het is fijn om te lezen dat je je hond ook op een goeie manier kan corrigeren. Je hoeft dan niet hard te schreeuwen van zit ga af blijf. Ik heb een hond van 2 jaar. Het probleem is hij is supper lief voor ons gezin doet bijna niemand iets kwaad. Het enigste probleem is hij trekt hard en wordt erg woedend als die buiten een andere hond tegen kom. Binnens huis kan die goed met andere honden overweg. Op de site moeten we goed kunnen vinden wat we daar moeten doen.
Reactie infoteur, 28-09-2011
Beste Brian,
Ik heb zojuist een artikel geschreven over agressie bij honden volgens de methode van Millan, het wacht nog op goedkeuring, houd daarom mijn infoteurs pagina in de gaten. Bedankt voor uw reactie!
Marjo Meuter, 30-05-2011 17:59
Ik vind dit goed verwoord en fijn om te lezen, nu het eens in nederlands geschreven is.
Hoop dat eersdaags nog meer boeken van hem worden vertaald, zijn eerste boek heb ik al uit.
En zijn methode vind ik heel erg goed, heb zelf 5 honden dus een echte roedel en je moet
soms sterk in je schoenen staan als je zelf niet zo`n assertieve leider bent.
Maar het gaat dankzij Cesar steeds beter, hier!
Reactie infoteur, 28-09-2011
Bedankt voor uw reactie, life is motion, we blijven ons altijd ontwikkelen en we blijven altijd leren van elkaar. Veel succes met uw hondenroedel!
An, 11-05-2011 22:47
Volg al geruime tijd de series van Cesar Millan. Voor mij staat dierenwelzijn voorop, ook in mijn trimsalon. En Cesar heeft me hele goede tips gegeven die ik nu inzet. Helaas kon ik niet naar Amsterdam...had er wat voor gegeven om de man aan het werk te zien...In de trimsalon probeer ik het ook waar nodig in te zetten en tot grote verbazing van de baasjes zijn hun honden niet bang, gestrest of zelfs agressief. Onlangs een hond op tafel die bij de vorige trimster is weggestuurd, bij de dierenarts niet zonder muilkorf kan...ik had een muilkorf klaar liggen (zo dom ben ik ook weer niet) maar wilde het eerst op deze manier proberen. De hond is helemaal getrimd (zelfs met de waterblazer) zonder muilkorf en na afloop kreeg ik een poot... De afgelopen maanden is er blijkbaar al aardig over mijn aanpak gesproken en zonder reclame te maken groeit het klantenbestand nog steeds.
Cesar is van nature een packleader...bij de 1e serie werd elke wilde hond direct een mak lammetje als hij binnen kwam. Opnames gingen zo mooi niet door. Dus daarna hebben ze de cameraploeg vooruit gestuurd om eerst opnames te maken van hoe de hond was voor Cesar binnen kwam.
Reactie infoteur, 28-09-2011
Wat geweldig om te horen! Ik wens u nog veel succes toe met de honden en de trimsalon! Blijf ontspannen en vastberaden!
K. T., 08-05-2011 23:23
Ik ben een dierenvriend in hart en nieren.
Ik heb Cesar Millan live aan het werk gezien in Antwerpen en het bevestigde enkel wat
je in al de afleveringen van de dogwhisperer elke keer weer beleeft.
Dat kalme assertieve hangt bijna als een tastbaar aura om hem heen
Hij bewees ter plekke zijn kunnen puur op mentale kracht.
De enige keer dat ik hem op TV ooit een (zachte) trilhalsband heb zien gebruiken was bij zijn eigen gabbertje (de helaas overleden) Daddy dit om het dier te beschermen tegen zijn natuurlijke nieuwsgierigheid tegenover slangen. Eén keer was voldoende en bij een volgende nadering bij de slangenkooi ging Daddy beschermend voor Cesar staan juist omdat hij begrepen had dat, (met vertrouwen in zijn baasje,) het geluid van een slang 'gevaar' betekent. Die trilling was niet erger dan de trilfunctie van een gsm.
Petje af voor Cesar Millan.
Reactie infoteur, 28-09-2011
Ik heb Cesar in Amsterdam live aan het werk gezien en kan alleen maar onderstrepen wat u hier schrijft. Je moet het met eigen ogen gezien hebben. De uitzending met de ratelslangen heb ik ook gezien, soms is een dergelijk middel nodig om gevaar voor het leven van een hond te voorkomen. En dat is gelukt! Bedankt voor uw reactie!
R. de K., 19-04-2011 22:17
Heb zelf een hond van 3 jaar geadopteerd en heb hem nu 4 maanden. Bij zijn vorige baasjes heeft hij een Gaus cursus gehad, omdat hij last had van extreme angst-agressie (hij is mishandeld en verwaarloost geweest). Gaus gaf het advies; laten inslapen, die hond is zo bang is gewoon dierenleed. Nu hij bij ons is en de Cesar Millan technieken hebben toegepast is het een perfecte hond! Geen agressie en geen angst!
En speelt nu met iedereen! Duizend maal dank aan Cesar Millan
Reactie infoteur, 28-09-2011
Het doet mij altijd weer goed zulke reacties te lezen, ik ben heel erg blij dat u het advies van Martin Gaus niet heeft opgevolgd en aan de slag bent gegaan met de methode van Cesar Millan. Ik wens u en uw hond nog heel veel gelukkige jaren samen! Bedankt voor uw reactie!
Rory, 08-04-2011 21:24
Sorry hoor J. maar ik moet je ongelijk geven. Een hond kent (bijna) geen emoties. Mensen handelen naar emoties en de enige reden hiertoe is omdat wij kunnen ''relativeren'' , een hond kan dit niet. Een hond handelt puur uit instinct en reageert op energie, omdat mensen de lichaamstaal van een hond vaak misinterpreteren koppelen zij uitstraling aan een (voor ons) bekende emotie.
Reactie infoteur, 28-09-2011
Dat is helemaal waar. Honden kennen een paar emoties, zij kunnen wel degelijk blij zijn, boos, of bang. Maar honden beleven dergelijke gevoelens anders dan wij mensen. Een hond leeft in het moment en is de emotie van een half uur geleden alweer vergeten. Emoties worden door honden als energie ervaren. Zij drukken er geen etiket op, een hond noemt angst geen angst, maar ervaart gewoon wat er gebeurt. Wel maken honden onderscheid tussen zwakke en sterke energie. Zonder het te benoemen. Het mooie van dieren is dat ze het moment volledig ervaren.
Bedankt voor uw reactie!
Francisca, 31-03-2011 17:43
Mensen moeten eens leren dat een hond een hond is, geen mens maar een afstammeling van de wolf. Hoe Cesar met honden omgaat lijkt veel op hoe wolven onderling met elkaar omgaan. Mensen moeten eens stoppen om de gevoelens van mens en hond met elkaar te vergelijken. Het denk vermogen van een hond ligt vele malen lager dan die van de mens, de hond is een gewoonte dier. Kijk, slaan en schoppen of een hond ophangen of levend ontvellen wat in enkele landen helaas nog gebeurd of hoe volwassen mannen in Roemenië of Bulgarije hondje slingeren, dat is pas hond onvriendelijk. Als wolven waarvan de hond afstamt, onderling problemen hebben vechten zij dit uit. Dit word vaak bepaald door de alfa reu, de mens die een hond koopt, zou zich eens vaker als roedelleider mogen opstellen dit zou minder bijt incidenten geven, waardoor er minder honden in het asiel belanden of worden ingeslapen, omdat de mens weer fouten maakt. De mens koopt een hond als knuffeldier of behandelen hen als kinderen, het draagt nog net geen luier. Mensen die de hond teveel als mens behandelen kunnen soms beter een pluche hond kopen.
Reactie infoteur, 28-09-2011
Bedankt voor uw reactie, zoals ik al aan de vorige schrijver liet weten: meningen en opvattingen verschillen. Laten we van elkaar leren!
J., 20-03-2011 19:24
Cesar Milan houd maar weinig rekening met het feit dat die honden, NET ALS MENSEN, ook gevoelens hebben. Dat honden geen mensen zijn betekent niet dat geen menswaardige behandeling verdienen.
Het enige waar Cesar goed in is is in het herkennen van emoties en patronen achter bepaald gedrag. De onwaardige manier waarop hij dan wel weer even de honden in orde maakt veroorzaakt alleen maar veel stress bij de honden en onderdrukt vaak slecht tijdelijk het gedrag. De man zegt dat hij respect voor honden heeft maar dat toont hij niet, hij heeft zijn vaardigheden niet in iets werkbaars om kunnen zetten, de man is gewoonweg dom.
Cesar leert de mensen dat zij moeten bepalen, dit is onzin, je hond heeft ook de vrijheid nodig om zich te uiten. Ook als je hond niet meteen doet wat je wilt, schrik niet, geduld is een schone zaak. Je hond zal het kunnen waarderen dat je niet alles omtovert tot een machtsstrijd, want dat is een kwaliteit waar echte leiders over beschikken. Blijf bij Cesar en zijn boeken vandaan, hij beschikt niet over die kwaliteit.
Reactie infoteur, 28-09-2011
Meningen verschillen en dat mag ook. Ik ben het met u oneens, maar we leren ook weer van elkaar. Hartelijk dank voor uw reactie, welke ik met interesse en respect heb gelezen.
Lou, 30-01-2011 16:33
Mensen zijn soms net dieren. Eerst blaffen en dan ...misschien nadenken.
Cesar M heeft een staat van dienst opgebouwd bij mensen die het ook "wisten". Uiteindelijk werden ook zij geholpen om inzicht te krijgen in het dieren gedrag. De wetenschap is hier om het dieren gedrag te begrijpen... dan kun jij zelf op juiste wijze corrigeren. Doe je huiswerk..!!Ik vind het zeer informatief zoals ze het aan ons zichtbaar maken op TV. No rocket science En voor de ongelovigen: ...koop geen hond/dier... :-)
Annesanne, 28-01-2011 21:38
Ik snap niet waarom iemand er moeite mee kan hebben dat CM een hond een tijdje op zijn zij legt om duidelijk te maken wie de baas is. Dat de leider-hond in de natuur ook doen. En je doet het toch ook bij de dierenarts? Ik heb nu zo'n 15 afleveringen gezien en pijnprikkels heb ik nog niet gezien. Meestal vooral veel geduld, observeren en training van de baas.
Reactie infoteur, 28-09-2011
Wat u schrijft klopt inderdaad, Cesar werkt nauwelijks met pijnprikkels, al lijkt het in ogen van sommige mensen dat hij doorlopend bezig is met "martelpraktijken". Het tegendeel is echter waar. Alles valt of staat met de baas. Cesar noemt zichzelf dan ook niet voor niets de mensentrainer... Hartelijk dank voor uw reactie!
X., 19-01-2011 02:03
Iedere halve zool begrijpt toch wel dat honden heel andere omgangsvormen heeft dan mensen! Ik heb toevallig 2 honden met een heel strek karakter, zogeheten Alpha honden (hondenras waarbij het vaak voorkomt dat ze in een roedel de leiderrol hebben)! en ze doen het prima bij ons in huis, eerst zijn alle mensen de baas (jongste anderhalf) dan komen de honden! honden die elkaar corrigeren bijten elkaar werken elkaar tegen de grond leunen met hun kop op een andere hond zn kop, ruiken bij wijze van kennis maken aan elkaars kont. Zie je het al voor je in de kroeg, leuke vrouw loop erop af ruikt aan haar kont, nou reken maar op een klap op je kin! Of bij de snackbar dringt iemand voor eerst probeer je voor de persoon in kwestie te gaan staan en als dit niet lukt dan bijt je hem in zn nek! nou reken maar op een bezoekje aan het gekkenhuis! of van die baasjes die hun hond optillen als je eraan komt en dan zeggen `jaahhh hij houdt niet van zwarte honden´ of baasjes die zeggen `hij houdt niet van regen´al lopend met een paraplu boven hun hond en er zelf uitzien als een verzopen kat! DENK NA! Een hond is geen mens! En aangezien honeden niet over de inteligentie beschikken op te praten en dingen te onthouden enz. moeten wij de natuur wat tegemoet komen en communiceren in de taal van de hond! dat is alles wat CM zegt wat mij betreft heeft hij gelijk!
Miran, 15-01-2011 21:02
Deze man verkondigt een samenraapsel van zin en zelfverzonnen onzin.
Hij krijgt honden voor korte tijd in het gareel dmv pijnprikkels toedienen en intimidatie
Geef hem eens een keer een hond met een echt sterk eigen karakter in handen en laat hem dan eens een prik- of wurgketting strak achter de oren zetten
Dan wil ik wel eens zien wie er in een "calm, submissive state" terecht komt....denk niet de hond.
Staat niet voor niks een waarschuwing onderin in beeld bij de afleveringen op tv
Wordt tijd dat er een kenniscentrum komt in nederland waarin mensen up to date (verplicht?)voorgelicht worden over honden, hun emotionele leven en hun natuurlijk en onnatuurlijk gedrag volgens de laatste onderzoeken.
Reactie infoteur, 28-09-2011
Ik wil hier graag kort op reageren: Cesar past veel meer toe dan het geven van pijnprikkels, dit laatste zet hij in uiterste gevallen in. Ik heb hem aan het werk gezien in Amsterdam en er is geen prikketting etc. aan te pas gekomen. Hartelijk dank voor uw oprechte reactie, welke ik met interesse en respect voor uw mening heb gelezen!
Marieke, 22-08-2010 16:38
Ik ben me sinds een paar weken aan het verdiepen in Cesar Millan en hoewel je best bij sommige dingen vraagtekens kunt plaatsen vraag ik me af of de mensen die zo tegen hem tekeer gaan werkelijk naar veel van zijn programma's hebben gekeken (vooral de latere jaren), zijn boeken hebben gelezen en het hebben toegepast. Want dan zou er niet zo ongenuanceerd gereageerd worden.
Ik pas sinds kort een paar dingen toe en zie een bijna geruisloze verandering in mijn honden. Echt onwaarschijnlijk. En zonder enge correcties of wurgpartijen of zo. Gister nog. Mijn ene hondje was aan het panieken door een knal buiten. Ik dacht whatever, en deed een korte touch met één vinger tegen zijn schouder. Hij was er meteen uit. Ik zat echt met open mond te kijken. Normaal gaat hij alleen nog maar meer hyperen als ik tegen hem praat, of hem aanraak of zelfs maar naar hem kijk.
Deze man heeft een gave en hij is in de loop van de jaren ook gegroeid. Als je alleen afleveringen uit zijn eerste seizoen hebt gezien, mag ik je dan van harte latere afleveringen aanraden uit seizoen 4 of 6 bijvoorbeeld? (Ik heb zelf nog niets van seizoen 5 gezien.) Hij is genuanceerder geworden vind ik, en gaat ook veel beter met angstige honden om. Met sterke dominante honden was hij altijd al goed.
Ik heb jarenlang alleen positief gewerkt (met clicker en lekkers), na oorspronkelijk in de slipketting te zijn opgeleid. En hoewel ik niet terug zou willen naar de slipkettingjaren valt het eindelijk op zijn plaats met enerzijds Cesar's insteek voor het opvoeden, en anderzijds positief werken voor het aanleren van gedrag en kunstjes. Het is me in 5 jaar niet gelukt om mijn terriertje (op een positieve manier) zonder trekken aan de lijn te laten lopen. Met Cesars insteek loopt ze nu binnen 2 weken behoorlijk netjes naast me (work in progress). En dat zonder agressieve correcties. Calm assertiveness. Ik merk dat ik er zelf ook door verander. Zelfverzekerder word. Samen met mijn honden als een rustige roedel wandelen -- een droom komt uit!
Roland Oosterwijk, 06-07-2010 01:47
Een goedendag,
Mooi objectief artikel dat constant zegt dat dit alles gebeurt volgens de Cesar Milann methode. Geen subjectief gewawwel.
Jullie beschrijven volgens mij heel netjes hoe het werkt volgens dus Cesar maar zeggen nergens dat dit de manier is.
Complimenten dus voor de schrijver die geen (waarde) oordelen geeft maar gewoon goed zijn onderzoekwerk heeft gedaan, en nauwkeurig weergeeft.
Net en bondig artikel waar ik wat aan heb.
Reactie infoteur, 28-09-2011
Beter laat dan nooit: hartelijk dank voor uw reactie!
T., 12-06-2010 17:47
Mensen hebben jullie allemaal van die goed opgevoede honden? Helaas kom ik jullie niet tegen op straat. Daar kom ik alleen van die 'aso' baasjes tegen met honden die overal poepen, opspringende gevallen met modderpoten (doe jij dat ook, als je iemand tegenkomt?), angstbijters en keffende mormels aan te lange lijnen die voor hun baasjes uitlopen. Voor mij tekenen van onvermogen van de baas, of zegt het iets over hoe de baas omgaat met mensen? Gefrustreerde honden zijn het allemaal. Geef mij maar een hond van Cesar. Ik heb bij Cesar Milllan nog niets gezien wat verkeerd is. Een geest breken, zoals jullie dat nemen heeft veel tijd nodig. Dat gebeurt helemaal niet. Deze honden reageren al la minuut op hem. Zonder slaan of schreeuwen. Het is de honden gelijk duidelijk en het gaat van nature. Het zijn de mensen die opgevoed moeten worden. Een hond blijft een hond en is geen mens. Wij Nederlanders zijn softies qua opvoeding. We durven niet meer nee te zeggen, ook niet tegen onze kinderen. Allemaal de mariniersopleiding in, of vinden jullie dat ook zielig. Zachte heelmeesters.....
Voordat je oordeelt eerst eens uitproberen? Is het weer eens plezierig om buren met een hond te hebben of op straat een baas met hond tegen te komen.
Irma, 10-06-2010 12:30
Snap niet waar nu moeilijk over gedaan word. Hij brengt de hond terug naar wat hij, is een hond. Wij vermenselijken dieren. Dat is volgens mij hartstikke fout. Hij haalt honden uit hun foute gedrag. En wat is er fout aan met jouw hond gaan wandelen. Dat hebben ze nodig. Het foute gedrag wat honden vaak hebben komt voort uit het feit dat wij geen baas meer "durven" zijn. Net zoals jij jouw kinderen tegenwoordig niet meer mag corrigeren. Hij heeft honden heel goed door. Hij voorkomt, door het gedrag van de eigenaar te veranderen, dat een hond weg moet en als het echt niet anders kan, neemt hij de hond zelf op en als het kan zoekt hij een andere baas. Zie aan al dit niets verkeerd. Mijn roedel van 4 reageert prima op zijn ideeën en adviezen.
J., 09-06-2010 01:55
Beste ML, ik ben het ermee eens dat iedereen zijn eigen methode heeft, maar sommige methodes zijn wel echt fout. Door experts is meerdere keren bewezen dat CM echt ronduit fout zit. CM heeft zeker wel goede dingen die je van anderen niet hoort, maar hoe hij tijdens de tvshows op NGC probleemgedrag aanpakt is echt ronduit fout.
Probleemgedrag bij honden is bijna altijd een uitlaatklep van stress gevoed door een onderliggend probleem. De enige manier waardoor de hond ?geneest? is door dat probleem aan te pakken.
CM?s manier van rehabiliteren is door de hond keer op keer te corrigeren als hij het probleemgedrag laat zien. Dit betekent dat de hond zijn gedrag moet onderdrukken en geen uitlaatklep meer heeft voor zijn stress, die stress en daarbij de correcties zal de hond doen tegen stribbelen. Wat heel natuurlijk is. Maar Cesar laat dit niet toe. Hij worstel net zo lang totdat de hond uitgeput door stress, ?vechten? en vaak ademnood opgeeft, de overheersing voor de hond is te groot en hij heeft geen controle meer over zichzelf, die heeft CM. Die onderdrukking en verlies van controle maakt de hond passief en hij ondergaat alles. Op die manier kan CM de hond dingen laten doen die de hond veel stress geven. Dit heet ?aangeleerde hulpeloosheid?. CM noemt dit ?calm and submissive?, en dat is wat hij wil bereiken. Maar die hond heeft gigantische stress! Alleen je ziet het niet meer zo goed omdat hij niet meer tegensputtert! Dit is waar de experts op hameren!
CM lijkt heel geloofwaardig maar dat komt doordat hij de mensen eerst een ?calm and assertive? houding aanmeet, en de honden vervolgens reageren op dit nieuwe ?zelfvertrouwen? van de baasjes, waardoor het lijkt dat CM weet wat hij doet. Maar vervolgens is die ?calm and assertive? houding in het echt een extra stukje intimidatie om de hond te laten zwichten.
En vervolgens lijkt het alsof het probleem is opgelost omdat het gedrag niet meer voor komt en de hond je lijkt te respecteren, maar in het echt is het probleem slechts onderdrukt en heb je een hond met een 'gebroken' psyche. Echt echt echt, dit is niet de manier waarop je vertrouwen kweekt en dit is al helemaal geen leiderschap. Blijf sceptisch wat betreft de CM-way.
Ml, 06-05-2010 16:32
AT, als je goed hebt gelezen dan staat hier dat voor iedereen methoden zijn die hem of haar aanspreken. Jou spreekt deze methode blijkbaar niet aan. Ikzelf heb al veel van Cesar gezien en gelezen. Wat jij beschrijft is erg overtrokken. Maar dat gebeurd wel vaker als iemand met goede resultaten komt. Zo zijn er ook veel mensen die een hekel hebben aan Martin Gaus. En ach zo is er over iedereen wel wat te vinden.Wees voorzichtig voodat je een methode schofterig noemt.
At, 01-01-2010 10:07
Deze site leek even leuk totodat dit een fan van Cesar blijkt te zijn. Als iemand schofterig met dieren omgaat is hij het wel. Dat zie je ook terug bij pupinfo waar als straf het gooien van voorwerpen naar een pup wordt genoemd. Als je angstige honden wilt kweken dan moet je zo bezig gaan!
Bronnen en referenties
- http://www.cesarsway.com/
- http://www.cesarmillaninc.com/index.php
- http://natgeotv.com/nl/dog-whisperer/over
- http://www.facebook.com/dogwhisperer