InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Hoe oud wordt een koi karper, schildpad of walvis?

Hoe oud wordt een koi karper, schildpad of walvis?

Hoe oud wordt een koi karper, schildpad of walvis? Hou oud worden de dieren eigenlijk gemiddeld? Wij mensen hebben het gemiddelde opgetrokken naar 80 jaar. De oudste mens, voor zover bekend, was een Franse dame die 122 jaar en 164 dagen oud werd, tot er in Brazilië een man werd ontdekt die nog veel ouder was. Er zijn veel dieren die dat bij lange na niet halen en er zijn er ook die veel ouder worden. Schildpadden en groenlandse walvissen bijvoorbeeld. Koi karper Hanako leefde zelfs 226 jaar. In 2016 wordt uit onderzoek duidelijk dat er een baas boven baas is: de Groenlandse haai.

Oudste mens

Jeanne-Louise Calment uit Frankrijk staat te boek als de oudste mens, voor zover 16 januari 2014 bekend is. Zij werd geboren in 1875 en overleed in 1997 op 122-jarige leeftijd. Ze zag er tot op hoge leeftijd jeugdig uit en Calment schreef dat toe aan de vele chocola die ze dagelijks at. Het bleek echter dat oud worden bij haar in de familie zat.

Catharine Helen Dahlheimer Hagel was ook een oude taaie. Zij overleed in 2008 op de leeftijd van 114 jaar en 8 dagen.
Gemiddeld worden vrouwen in Nederland iets ouder dan mannen. De vrouwen worden dik 82 jaar en de mannen moeten het met 79 doen.

Oudste man
In januari 2016 wordt een nog veel ouder mens ontdekt: hij is 131. In Brazilë Jose Coelho de Souza, een man die volgens zijn geboortepapieren op 10 maart 1884 geboren is. Hij heeft een vrouw die 69 jaar jonger is en drie kinderen die in 2016 nog maar 40, 37, en 30 jaar oud zijn. Dat is op zich al heel bijzonder, want dat zou betekenen dat hij na zijn honderdste nog een kind zou hebben verwekt.

De Souza woont in Estirao do Alcantara, een dorpje in het noordwesten van Brazilië en wordt verzorgd door zijn vrouw en kleindochter van 16. Nayara. Hij verloor al op 11-jarige leeftijd zijn ouders verdiende zijn boterham met het winnen van rubber. Hij heeft nooit gerookt en dronk ook niet. Aleen toen hij nog jong was dronk hij wel eens alcohol. Er wordt onderzocht of De Souza daadwerkelijk de oudste persoon ter wereld is.

Dieren

Dieren verschillen per soort heel erg in leeftijd. Er zijn grote zoogdieren die erg oud kunnen worden, maar er zijn ook kleinere zoogdieren die de grote oude goed bij kunnen houden. De kleinste diertjes, insecten, hebben het ook wat betreft gemiddelde leeftijd de kortste adem. Een vlieg kan 2 maanden worden. Veel dieren halen de gemiddelde leeftijd van hun soort niet omdat ze voortijdig ten prooi vallen aan roofdieren. Het is mede daardoor dat dieren in gevangenschap gemiddeld ouder worden dan in het wild levende dieren.

Soort

Elke soort heeft een eigen leeftijdgemiddelde. Katten die vijftien jaar oud zijn geworden kunnen we tot de stokoude katten rekenen. Als je daar de schildpadden tegenover zet, dan zijn de vijftienjarige schildpadden jonkies, die net komen kijken. Schildpadden, de reuze variant, kunnen wel 150 jaar oud worden. De leeftijden die aan de soorten worden gekoppeld zijn globale cijfers, omdat van vele dieren de leeftijd nooit exact is vastgesteld.

Geoduck

Een geoduck is zo’n dier dat ongelooflijk oud kan worden, wel 146 jaar. Het is een schelpdier, een tweekleppige, die een enorme sifo heeft en daarom ook wel zeepiemel wordt genoemd. In Nederland heet hij ook wel zwanehalsmossel. Samen met de reuzenschildpad en de Groenlandse walvis zijn het dieren die de oudjes van de wereld zijn. De geoduck komt voor in de Grote Oceaan langs de kust van het noorden van de Verenigde Staten en Canada. Het dier wordt als zeevrucht gegeten en is op markten in visstalletjes te vinden. Vooral Chinezen zijn er gek op.

Koi karper

Nog een oudje onder de oudjes is de koi karper die wel 200 jaar kan worden. De oudste koi is Hanako, die zelfs 226 jaar oud werd. Hanako leefde van 1751 – 7 juli 1977. De vis luisterde naar zijn naam en zwom naar de rand van de vijver als hij werd geroepen. Hanako zag er prachtig uit en had een mooie rode kleur.

Onsterfelijk

Er is een kwal die zijn levenscyclus zo heeft ingericht dat hij het wonder van het eeuwige leven heeft gevonden. De Turritopsis nutricula maakt cycli van oud naar weer jong en dat kan hij tot in het oneindige blijven doen. De kwal kan terugkeren naar de poliepfase als ze geslachtelijk volwassen zijn geworden. Het dier keert dan terug naar een fase geslachtelijk onvolwassen. De kwal wordt poliep die weer een poliepenkolonie vormt. In theorie is het dier hiermee biologisch onsterfelijk, in de praktijk vallen ze ten prooi aan roofdieren of bezwijken ze aan ziekten.

Groenlandse haai

In 2012 werd een Groenlandse haai dood in het poolgebied aangetroffen. Het dier werd door Deense wetenschappers onderzocht en uit die bevindingen komt in 2016 naar voren dat het mogelijk het oudste gewervelde dier is dat ooit heeft geleefd. Het betreft een Groenlandse haai die mogelijke 400 jaar oud moet zijn geweest. Bij onderzoek waarbij het weefsel van de ogen van 28 dode Groenlandse haaien werd onderzocht vonden de wetenschappers haaien van zeker 200 jaar oud en twee haaien van minstens 300 jaar. De oudste haai overtreft alles. Dit vrouwtje van 5 meter lang wordt op 392 jaar oud geschat, met een marge van 120 jaar jonger of ouder. Het dier is dus geboren tussen 1500 en 1740, het meest waarschijnlijk rond 1620. Waarom de haaien zo oud worden is niet helemaal duidelijk, maar men vermoedt dat het te maken heeft met het extreem koude water waardoor er een trage stofwisseling is.

Dier - mensGemiddelde leeftijd
insect2 maanden
rat2 jaar
mier4 jaar
haas5 jaar
cavia4 - 7 jaar
egel7 jaar
regenworm7 jaar
konijn5 - 8 jaar
eekhoorn8 jaar
slang8 jaar
slak8 jaar
merel9 jaar
specht9 jaar
kip12 - 14 jaar
kikker12 jaar
varken12 jaar
vos12 jaar
grote hond12 jaar
rendier14 jaar
duif15 jaar
roodborstje15 jaar
mus15 jaar
schaap16 jaar
boerenzwaluw16 jaar
kat14 - 16 jaar
zwaan18 jaar
eland18 jaar
koe20 jaar
meeuw22 jaar
eend22 jaar
boa constrictor23 jaar
giraffe24 jaar
struisvogel25 jaar
mensaap27 jaar
leeuw28 jaar
paard25 - 30 jaar
nijlpaard30 jaar
beer35 jaar
chimpansee38 jaar
vleermuis38 jaar
dolfijn40 jaar
neushoorn44 jaar
ezel45 jaar
kameel50 jaar
papegaai65 jaar
snoek67 jaar
olifant70 jaar
potvis70 jaar
krokodil75 jaar
mens80 jaar
blauwe vinvis80 - 110 jaar
parelmossel110 jaar
doosschildpad125 jaar
reuzenschildpad150 jaar
Groenlandse walvis200 jaar
Groenlandse haai300 - 400 jaar

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vissen op karperKarper is een algemene naam voor verschillende soorten zoetwatervissen, een zeer grote groep vis afkomstig uit Europa en…
Kwallen (of eigenlijk: Cnidaria)Het is dit keer de beurt aan de Cnidaria, de volgende groep organismen in de reeks volgens de evolutie van het dierenrij…
Verschillende soorten kwallenEen dagje aan het strand lijkt soms zalig, het plezier is direct gedaan wanneer je op een van deze kwaadaardige beesten…
Vissoorten: De karperEen veelvoorkomende zoetwatervis in onze Nederlandse wateren. Onder sportvissers een zeer geliefde vissoort vanwege de g…
De grijze walvisDe grijze walvisDe grijze walvis wordt ook wel duivelsvis genoemd. Het dier kan wel zestig jaar worden en heeft slechts twee vijanden: d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unsplash / Pixabay
  • www.alletop10lijstjes.nl
  • www.wikipedia.org
  • Leeuwarder Courant
  • www.gemiddeldgezien.nl
  • www.wnf.nl
  • www.japanesekoifishcenter.com
  • http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/opmerkelijk/oudste-man-ter-wereld-gevonden-brazilie-131-jaar geraadpleegd op 21 april 2016
  • http://nos.nl/artikel/2124900-groenlandse-haai-werd-mogelijk-400-jaar-oud.html geraadpleegd op 13 augustus 2016

Reageer op het artikel "Hoe oud wordt een koi karper, schildpad of walvis?"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 13-08-2016
Gepubliceerd: 19-01-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Special: Gezondheid
Schrijf mee!