InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Bloedluizen bij kippen herkennen en bestrijden

Bloedluizen bij kippen herkennen en bestrijden

Bloedluizen bij kippen herkennen en bestrijden Veel hobbykippenhouders herkennen erg laat dat de kippen gekweld worden door bloedluizen. Deze mijt, want dat is het, kruipt ´s nachts met honderden andere via de poten omhoog in de veren van de kippen om zich vol te zuigen met bloed. Zonder ingrijpen kan een kip letterlijk worden doodgezogen. Overdag verdwijnen de met bloed volgezogen bloedluizen in de naden en spleten van het kippenhok, waarin ze hun eitjes leggen. Het bestrijden van de bloedluizen kan hardnekkig zijn. Bij de dierenspeciaalzaak en/of dierenarts zijn ontsmettingsmiddelen en bestrijdingsmiddelen tegen bloedluis te koop, maar bloedluizen kunnen na een tijdje 'zomaar' weer aanwezig zijn. Behandelen van het kippenhok en nachtverblijf verdient heel veel aandacht.

Bloedluizen bij kippen herkennen

Eigenlijk is bloedluis geen goede benaming, omdat het niet om een luis, maar om een mijt gaat. De werkelijke naam is vogelmijt, maar die naam gebruikt bijna niemand meer. Je herkent zijn aanwezigheid aan enkele opvallende kenmerken.

Kenmerken van de bloedluizen

  • Een bloedluis lijkt op een superklein spinnetje.
  • Is niet groter dan een halve millimeter.
  • Zijn eigenlijke kleur is geel, maar
  • na een portie kippenbloed is hij letterlijk bloedrood.

Dat portie bloed zoekt hij 's nachts, maar zeker niet alleen. Dan kruipen de bloedluizen namelijk in honderdtallen tegelijk tegen de poten van de kip omhoog en begeven zich vervolgens tussen de veren om zich vol te zuigen met bloed. Als het daglicht aanbreekt, zijn ze van de kip verdwenen en brengen de dan bloedrode beestjes de dag door in het hok. In de naden en spleten van het kippenhok worden ontelbare eitjes gelegd die snel uitkomen. Die nieuwe generatie kan na een week zelf eitjes leggen. De luizen vermenigvuldigen zich dus razendsnel en worden een ware plaag voor de kippen.

Bij warm weer is het risico van bloedluis het grootst

Waar bloedluizen precies vandaan komen, is onbekend, maar een feit is dat ze bij warmte en vocht ineens massaal aanwezig zijn. Dat betekent dus dat de kwelbeestjes in de warme periode van de zomer het meest voorkomen. Ook al maak je de kippenhokken regelmatig schoon, het kan toch gebeuren dat de bloedluizen verschijnen.

Het gedrag van de kip door bloedluis

Het gedrag van de kip verraadt hun aanwezigheid. Ze wroet onophoudelijk met de snavel in haar veren, vooral bij de buik, omdat ze ontzettend veel jeuk heeft, ook al is er op dat moment geen luis meer op haar lichaam. Als er nu geen behandeling plaatsvindt, zal zij letterlijk worden doodgezogen. De eerste tekenen van aftakeling zijn te merken bij de kippenborst. Als deze erg weinig vlees bevat, dan is de kip al behoorlijk leeggezogen. Ze is verzwakt en duizelig, heeft moeite om op de poten te blijven staan en leunt tegen gaas, wanden e.d. In dit stadium is behandeling al bijna zinloos.

 bloedluis vol kippenbloed / Bron: AW / Wikimedia Commons bloedluis vol kippenbloed / Bron: AW / Wikimedia Commons

Bloedluizen in het kippenhok bestrijden

Zoals gezegd is het een ware lijdensweg voor de dieren als er niet wordt ingegrepen. Ben je nog niet zeker of er bloedluis in het spel is? Pak dan met je hand de stok waarop de kippen 's nachts zitten vast. Het dragen van een handschoen is aan te bevelen. Kijk daarna naar je hand. Als die vol met bloed zit, dan hoef je niet meer te twijfelen. Dat bloed komt namelijk van de ontelbare bloedluizen die zich vol hebben gezogen met het bloed van de kippen. De bestrijding is mogelijk, hoewel veel hobbykippenhouders dat zullen tegenspreken.

Ontsmettings- en bestrijdingsmiddelen

Bij de dierenspeciaalzaak en/of dierenarts zijn verschillende middelen tegen bloedluis verkrijgbaar. Deze zijn meestal vloeibaar die al of niet verdund in het hok moeten worden gespoten. Deze middelen doden de luizen in het hok en de eitjes in de naden en kieren.

Als je overdag de behandeling met deze middelen toepast, hoef je aan de kippen niets te doen. Die hebben nog wel jeuk, maar de bloedluizen zijn niet meer in hun verenpak aanwezig.

Natuurlijke middelen op basis van geur

  • Tabaksstelen op de bodem van het hok. Bloedluizen houden niet van de geur van tabaksstelen. Ze blijven op afstand, waardoor zij niet bij de kippen komen.
  • Nestkruiden in het hok. Bloedluizen proberen de frisse, sterke geur van nestkruiden zoveel mogelijk te vermijden.

Ontsmetten van het kippenhok

  • Haal alles uit het hok
  • Ontsmet het hele hok met een ontsmettingsmiddel.
  • Geef extra veel aandacht aan de naden en spleten, want daar houden de luizen zich overdag schuil.
  • Reinig de stokken waarop de kippen 's nachts zitten met dunne chloor.
  • Doe weer schoon zaagsel of stro in het hok.
  • Controleer regelmatig of er bloedluizen op of onder de stokken zitten.
  • Het definitief verwijderen gaat vaak niet in één keer, dus herhaal dan de procedure.

Verminder het aantal kieren en naden in het nachtverblijf van het kippenhok

  • Omdat de naden en kieren dus de pekken zijn waar de luizen de eitjes leggen en daar dan uitkomen, is het handig om zo weinig mogelijk spleten in het nachtverblijf te hebben. Dat kan je doen door de naden in de binnenwanden van het kippenhok met triplex o.i.d te bedekken.
  • Achterwand 1 triplexplaat, zijwanden beide 1 triplexplaat, voorkant binnen triplexplaat. Het aantal naden en kieren is sterk verminderd.
  • De overgebleven naden afkitten met siliconenkit o.i.d.
  • En dan bij warm weer het kippenhok vaker schoonmaken.

Behandelen van jeuk bij de kippen

In de dierenwinkel is een poeder te koop die je onder de veren van de kippen moet aanbrengen. Deze bestrijdt de bloedluizen niet, maar brengt verzachting tegen de jeuk voor de kippen. De behandeling moet kip voor kip gebeuren en vergt dus wat tijd. Het nadeel van de poeder is dat de kippen een tijdje met de poederkleur in de veren door de ren scharrelen. Het is een onschuldig middel dat geen nadelige effecten op gelegde eieren heeft.

Lees verder

© 2008 - 2017 Henbro, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Snot bij kippen: herkennen en behandelen van de ziekteSnot bij kippen: herkennen en behandelen van de ziekteDe ziekte snot is een ademhalingsziekte bij kippen met diverse ontstekingen. O.a. in de neusholte, de oogholte en de oog…
Kalkpoten bij kippen herkennen en behandelenKalkpoten bij kippen herkennen en behandelenKalkpoten bij kippen worden veroorzaakt door de schurftmijt en is een veel voorkomend verschijnsel bij pluimvee, vooral…
Wanneer leggen kippen eieren?Wanneer leggen kippen eieren?Bij het houden van kippen zijn de eieren een leuke bijkomstigheid. Maar hoeveel eieren legt een kip eigenlijk? Bepaalde…
Adopteer een biologische kip (of haan)Adopteer een biologische kip (of haan)Houdt u ook van een mooie natuur, waarin dieren de vrijheid hebben en ze ook van hun leven kunnen genieten. Dan kunt u e…
Planten voor in het kippenhokPlanten voor in het kippenhokEen mooi beplant kippenhok ziet er niet alleen goed uit, het heeft ook voordelen voor de kippen die erin leven. Het geef…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bloedluizen bij kippen herkennen en bestrijden"

Reacties

M. L. van der Post, 01-08-2017 18:00 #22
LS
Ik heb al 13 jaar kippen in de tuin. Nog nooit bloedluis gehad! Strooi na verversen strooisel een paar handjes tabakstengels op de vloer.

Marlies, 17-04-2017 14:56 #21
Ik heb na een giga uitbarsting wekelijks mijn hok met hete stoom behandeld. Gaat goed in de kieren. Was er daarna vrij snel vanaf. Zal wel elke zomer moeten gebeuren maar is gifvrij en effectief…

Marieke, 15-09-2016 18:12 #20
Ik ben nu voor het 2e jaar op rij aan het strijden tegen een gigantische bloedluizenplaag: werkelijk niet te doen! Vorige week wou ik het kot verschonen en rook ik al een weeë geur en ja hoor: het stikte van de luizen. Zoveel dat ze overdag gewoon te zien zijn. Ik heb het kot in de tuin gezet en met een hoge druk afgespoten en nu, 5 dagen later, zit ik onder de (gele) luisjes als ik over het gras loop!
Mijn man heeft na de eerste plaag zelf een kot gemaakt en alle kieren volledig dichtgekit, maar dat is dus niet voldoende. Het gekke is dat wij heel lang ook konijnen in de kippenren hadden (zeker 10 jaar) en toen nooit last hadden van bloedluis. Ik heb het ooit eens op een forum gelezen in een reactie, maar geen enkele 'specialist' bevestigt dat konijnen in de ren bloedluis tegen gaan, maar het idee is dat de urine van konijnen luizen verjaagt… De druppels tegen vlooien en luizen bij katten en honden, mogen niet op kippen worden gebruikt. Er is wel een andere 'spot on', die de kippen kunnen verdragen, maar ik vertrouw dat niet mbt de eieren. Op dit moment heb ik de kip die over is (de andere heeft het helaas niet gehaald) geïsoleerd en in een plastic hondenhok gezet. Twee gaatjes aan de zijkanten voor een legstok en het werkt prima: de wanden zijn te glad voor de luizen. Maar hoe kan ik nu die 'basterds' voorkomen? Reactie infoteur, 16-09-2016
`Maar hoe kan ik nu die 'basterds' voorkomen?` Dit is het probleem waar veel hobbykippenhouders steeds weer tegenaan lopen. Ik heb ook geen idee, moet zelf ook steeds in actie komen. Wel merk is dat steeds meer mensen overgaan op gladde kunststof hokken zonder kieren of naden overgaan.
Succes.
henbro

Stefanie, 13-09-2016 07:57 #19
Mag je dan de eitjes blijven opeten? Reactie infoteur, 13-09-2016
Ja hoor. Die worden niet aangetast.

Lisanne, 10-09-2016 09:12 #18
Help, we hebben nu ongeveer 2 weken (bloed)luis bij de kippen. Om de dag gaan er kippen dood of worden magerder. Eerst gingen de jongste en nu gaan de ouderen kippen ook allemaal. Reactie infoteur, 12-09-2016
Verschrikkelijk voor de dieren en voor jou ook. En dan wordt beweerd dat bloedluis bestrijden eenvoudig is. Ik weet niet wat je al ondernomen hebt, maar het is enorm lastig om ze echt kwijt te raken.

Bart, 01-08-2016 19:45 #17
Heeft er iemand enig idee hoelang zo'n bloedluis overleeft als ze zich niet kan voeden?

Robin, 03-07-2016 10:46 #16
Ook wij, houders van 3 kippen, een Amrock en twee witte Leghorns, hadden last van bloedluis. Kippen van de leg en meer ellende. Dus het internet afgestruind en zo'n beetje alle gelezen, wat er maar te vinden was. En mijn eindconclusie was: Houten kippenhokken, zoals verkocht door de meeste dierenspeciaalzaken online en in reguliere winkels en ook bij tuincentra, zijn de boosdoener. Want hoe goed je ook schoonmaakt en met bestrijdingsmiddeltjes sproeit, de beestjes zitten in alle hoeken, gaatjes en kiertjes en daar kom je niet bij. Wat te doen dus. Gezocht naar naadloze eventueel plastic nacht-/leghokken.
Niet te vinden, of schreeuwend duur. En toen had ik een inval. Op zolder stond nog een oude kattenbak niets te doen. Die naar beneden gehaald, er van een oude bezemsteel gemaakte vier houten pootjes van 7 centimeter onder gemaakt, de instap van de kattenbak verlaagd, zodat een oploopplank niet nodig zou zijn. En onder de poten vier plastic ijsbekertjes bevestigd. Slaolie in de bekertjes, wat stro en schaafkrul in het nest en voila. Na het behandelen van de kippen met druppeltjes in de nek (Stronhold druppels via de dierenarts), zijn onze kippen hartstikke gezond en gaan bloedluisvrij door het leven. En als u een niet al te dure kattenbak zoekt, gewoon even gratis af te halen op marktplaats in de gaten houden. Daar worden er frequent aangeboden. En nee, ik heb geen patent op mijn vinding, dus u mag er vrijelijk mee aan de slag gaan. Reactie infoteur, 03-07-2016
Erg bemoedigend. Zeker de moeite waard om het eens te proberen

Marja, 30-12-2015 19:35 #15
Ik heb smeer de uiteinden van de zitstokken en de naden van legnest in met dikke groene zeep daarin blijven die vervelende beestjes in vastplakken. Varens in het hok hangen zou ook helpen.

Loontjens, 19-08-2015 13:58 #14
Ja inderdaad ik gebruikte vroeger ook creoline en weg waren ze en het rook ook nog erg fris, maar helaas het is niet meer verkrijgbaar. Heb zelf nog niets doeltreffend gevonden ik denk eraan eens te proberen met lampenolie.

Dirk Muylaert, 05-08-2015 07:42 #13
Ik heb minstens één keer per jaar bloedluizen bij mijn kippen… Telkens worden die goed bestreden, hok ontsmet en kippen behandeld met een product van in een dierenspeciaalzaak. Toch komen ze terug. Kippenhok van de buurman staat er amper 3 à 4 meter van, en daar zijn nog nooit bloedluizen vastgesteld. Vanwaar komen die dan…? Worden die binnengebracht door alle soorten vogels die er aan kunnen? Heeft het iets te maken met de houtsoort van het hok…? Komt het door de schavelingen in het hok (buurman heeft dezelfde)… Om radeloos van te worden. Alle advies is welkom… Dank.

Wout van Bochove, 09-07-2015 11:40 #12
Van mijn voerleverancier kreeg ik het advies met Dasty te spuiten, zowel in het hok - alle naden en kieren alswel de kippen zelf. Tussen de naden goed spuiten de rest van het nok venevelen. Ik heb de kippen er ook mee behandeld en zowaar het heeft geholpen. Was hier erg onzeker over omdat het om een chemisch middel gaat. Het is verkrijgbaar bij de Wibra en kost 2euro per fles. Zijn er mensen die ook ervaring met dit middel hebben? Graag een reactie.

Elly, 17-12-2014 11:07 #11
Ook ik heb in warme zomers last van bloedluis. De bestrijdingsmiddelen (meestal spuitbus) voldoen prima, maar zijn erg duur. Ik heb twee huismiddeltjes die het even goed doen en bijna niets kosten: maak het hok goed schoon zoals u adviseert en smeer daarna alle kieren en de legstok in met lampenolie, gewoon met een kwast. Herhaal z.n. na enkele dagen en… weg is de luis! Een 2e mogelijkheid is aanvullend: leg gedroogde tabaksbladen (verkrijgbaar in de dierenwinkel of internet) in het hok; bloedluis schijnt daar niet van te houden en vermenigvuldigt zich niet meer.

Wim, 07-11-2013 15:21 #10
Creoline of zo wel teer werkt voor jaren in 60 jaar gebruik ik niet anders.
G R Wim.

Joke Marré, 10-10-2013 20:37 #9
Na een ware explosie van bloedluis en alles geprobeerd ben ik nu al weer enige jaren bloedluis vrij. Ik gebruik alleen nog diatomeeënaarde. Dit is gemalen gedroogde kieselwier. Totaal gifvrij, de kippen kunnen het zelfs eten door hun voer, gezond, want de werkzame stof is "silicium" Het poeder moet droog blijven en ik heb het jaarrond in de hokken. Gewoon met een droge kwast verspreiden vooral waar de kippen op stok gaan. Einden van de stok goed inpoederen. Zodra de bloedluis er mee in aanraking komt verstoppen hun gewrichten, kunnen geen stap meer zetten, en hun schildjes ontvetten waardoor ze uitdrogen en sterven. De eitjes kunnen wel 9 maanden in leven blijven dus daarom het jaarrond in de hokken houden en je hebt nooit meer last. Het is verkrijgbaar bij "De Baroen" te vinden op internet en het heet "Diatom"

Albert Knop, 30-09-2013 16:25 #8
De oplossing met de knoflook lijkt me wel wat, maar is er een smaakeffekt op de eieren?

P. Tempelaar, 22-09-2013 22:31 #7
Bloedluis. Ik heb als hobby kippen. Met het warme weer van een paar weken geleden zijn mijn kippen letterlijk leeg gezogen door de bloedluis. Allemaal dood in een nacht. Ik heb het nachthok afgebroken en verbrand. Inmiddels heb ik een nieuw hok gebouwd. Mijn vraag is: hoelang moet ik wachten om nieuwe kippen te kopen. Hoelang duurt het voordat alle bloedluis en eitjes dood zijn? Reactie infoteur, 24-09-2013
Dag,

Ten eerste. Wat een ellende met die kleine rotbeestjes.
Ten tweede. Een geheel nieuw nachthok moet volgens mij voldoende zijn. De bloedluis komt 's nachts via de poten van de kip omhooggekropen, het verendek in om toe te slaan.
Dus de aanschaf moet nu kunnen.
Ik heb zelf nog plekken waar ze veel zitten (o.a. zand) afgegraven en door nieuw zand met schelpenzand gemengd.
Hoelang het duurt voordat de beestjes en eitjes doodgaan weet ik niet. Ik ben geen deskundige, maar 'slechts' tekstschrijver.

succes.

Wim, 07-07-2013 17:31 #6
Mijn 3 New Hampshires hebben ook bloedluis en ik gebruik het middel 404, maar hoe vaak ik ook spuit, ik kom er niet vanaf. Ik dacht; kan ik de kippen misschien een badje geven met een middel erin, zodat het hele verenpak nat is met het middel?

Christine, 22-06-2013 12:13 #5
Net ontdekt dat het kippenhok veel bloedmijten heeft, lopen overal. Heb kot gekuist met water en javel, de naden gespoten met een luizenbestrijder en onder stro veepoeder tegen luis en ongedierte gedaan. Toch blijven er nog altijd zichtbaar lopen. Is dit voldoende of moet ik nog iets extra doen. Kan ik de eieren blijven eten tijdens deze behandeling omdat eieren liggen in een bakje waar poeder en stro ligt.

Dewi, 02-06-2012 21:51 #4
Is de bloedluis een zoonose?

Jaap, 04-03-2012 12:48 #3
Ik heb ergens gelezen dat knoflook ook zou kunnen werken. Ik heb nu voor 2,- een aantal bollen knoflook gehaald en door het water en het voer van de kippen gedaan. HET WERK. na vijf dagen geen bloedluis meer te vinden op de eieren of bekende kieren. dat terwijl ik net een dure fles chemicalien heb gekocht. het is het dus waar om het eerst te proberen.

Asta, 06-06-2011 20:42 #2
Ik heb werkelijk het ei van Columbus gevonden bij het bestrijden van de bloedluis bij kippen en echt je bent er voor zeker 2 maanden en binnen een week van af. Want niet alleen de kip is van de luis af maar u kunt ook weer rustig het hok binnen zonder besprongen te worden door die kriebelige luis. Koop antie vlooien middel voor hond van 10 tot 20 kg. (Mijn merk is Stronghold gekocht bij de dierenarts). Pipetjes met ieder 1,0 ml (120 mg selamectine). Geef iedere kip 8 druppeltjes (ik heb barnevelders) in de nek op de huid. Bij krielen zullen dat er ongeveer 4 of 5 zijn. Groetjes en veel plezier met uw kippen zonder luis.

J. de Bruijne-Spijkerman, 04-05-2009 23:01 #1
Bij toeval ontdekt dat gekookte lijnolie erg goed helpt tegen bloedluis.Alle naden en kieren met kwast ingesmeerd en geen last meer gehad van de luis.Het ruikt ook nog lekker.Zeker de moeite van het proberen waard! Reactie infoteur, 04-05-2009
Mocht ik weer bloedluis constateren in mijn ren ga ik het zeker proberen. Alvast bedankt.

Infoteur: Henbro
Laatste update: 30-03-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Kippen
Reacties: 22
Schrijf mee!