InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Snot bij kippen: herkennen en behandelen van de ziekte

Snot bij kippen: herkennen en behandelen van de ziekte

Snot bij kippen: herkennen en behandelen van de ziekte De ziekte snot is een ademhalingsziekte bij kippen met diverse ontstekingen. O.a. in de neusholte, de oogholte en de oogvliezen. Deze kippenziekte wordt veroorzaakt door de bacterie Mycoplasma Gallisepticum en wordt daarom ook wel Mycoplasma genoemd. De ziekte is te herkennen aan het snotteren en kuchen door de kip, aan de ogen die erg waterig zijn en aan het moeilijk ademhalen. Bovendien zit het dier stil en ziet er ook echt ziek uit. Mycoplasma is besmettelijk, maar bij snelle constatering volledig te genezen met een antibioticum. Snot kan verschillende oorzaken hebben, zoals slechte voeding, warmte of teveel kippen in een te kleine ruimte. Als de ziekte te laat wordt ontdekt of als er geen behandeling plaatsvindt dan is snot dodelijk.

Snot is een chronische ademhalingsziekte

De eigenlijke naam voor snot is CRD, de afkorting van Chronic Respiraroty Disease en wordt veroorzaakt door een bacterie. De naam van deze bacterie is Mycoplasma Gallisepticum. Daardoor wordt snot ook wel Mycoplasma genoemd. Het is een chronische ademhalingsziekte met ontstekingen van de neusholte, de oogholte, de oogvliezen, de luchtpijp, de longen en de luchtzakken.

Herkennen van de symptomen van snot

Omdat de ademhalingsziekte met diverse ontstekingen aan het kopje van de kip gepaard gaat, zijn de symptomen heel duidelijk zichtbaar en is de twijfel of het wel snot is eigenlijk niet aanwezig.

Waaraan kan je de ziekte snot herkennen

  • snotteren en kuchen.
  • hebben moeite met ademhalen.
  • hebben waterige ogen.
  • zitten vaak stil.
  • zien er ziek uit.

Oorzaken van snot bij kippen

Er zijn verschillende oorzaken voor het uitbreken van de ziekte:
  • besmetting met een drager van de ziekte, bijvoorbeeld een wilde vogel.
  • slechte voeding.
  • verminderde weerstand.
  • een te warme omgeving.
  • een hoge luchtvochtigheid.
  • slechte ventilatie in de ren of het hok.
  • te veel kippen op een klein oppervlak.

Snot behandelen

Snot is besmettelijk en genezing hangt af van de graad van besmetting. Bij tijdige constatering is deze kippenziekte gemakkelijk te behandelen.

Bij de dierenarts

Met antibiotica van een dierenarts zal het dier volledig genezen. Vermijd in die tijd contact van de besmette kip met de andere kippen. Behandel de overige kippen preventief door een kleine hoeveelheid van het antibioticum in het drinkwater te doen.

In de dierenspeciaalzaak

In dierenspeciaalzaken zijn ook middelen tegen snot te koop. Deze bevatten echter minder of andere werkzame stoffen. Ook nu is de graad van besmetting bepalend voor de werking van het middel.

Snot voorkomen

Een garantie dat de ziekte niet zal uitbreken is er niet. Daarvoor kunnen ook externe zaken een rol spelen, bijvoorbeeld een besmette wilde vogel, maar het risico verkleinen is op zich geen moeilijke taak. Voor een goede conditie van de kippen moet je op vooral op de hygiëne letten.

Verklein het risico op uitbreken van snot

Bron: Creisi, PixabayBron: Creisi, Pixabay
Omdat snot wordt veroorzaakt door een bacterie, kan je proberen om om met goede hygiëne deze buiten het hok te houden.
  • Geef goede voeding.
  • Let op een goede huisvesting.
  • Zorg voor voldoende ventilatie.
  • Ververs regelmatig de bodembedekking.
  • Geef wat extra vitaminen voor dieren met een verminderde weerstand, bijvoorbeeld als ze in de rui zijn.

Dus voor een goede conditie hoeft de kippenhouder zich echt niet het snot voor ogen te werken.

Lees verder

© 2009 - 2017 Henbro, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Infectieuze Coryza of acute snot bij kippenInfectieuze Coryza of acute snot bij kippenInfectieuze Coryza of snot bij bij pluimvee kwam in het verleden vooral voor in die delen van de wereld met een warm kli…
Snot en slijm: erg belangrijk voor de mensSnot en slijm: erg belangrijk voor de mensWe vinden het irritant: iemand die de hele tijd zijn neus zit op te halen omdat hij een overmaat aan snot heeft. Of iema…
De symptomen en de behandeling van kippenziektesDe symptomen en de behandeling van kippenziektesKippen kunnen om verschillende redenen ziek worden. Belangrijk is om deze kippenziektes snel te herkennen en adequaat te…
Kalkpoten bij kippen herkennen en behandelenKalkpoten bij kippen herkennen en behandelenKalkpoten bij kippen worden veroorzaakt door de schurftmijt en is een veel voorkomend verschijnsel bij pluimvee, vooral…
Neusverkoudheid, de neus ophalen of snuiten?Neusverkoudheid, de neus ophalen of snuiten?Veel mensen vinden het niet prettig als iemand steeds z'n neus ophaalt en zeggen vaak: ga je neus eens snuiten! Maar gev…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Snot bij kippen: herkennen en behandelen van de ziekte"

Reacties

J. Halfman, 13-12-2016 13:45 #8
Ik denk dat mijn krielkippen snot hebben. Ze maken een bronchitesachtig geluid bij het ademhalen. Ik heb ze hiervoor behandeld met een middel van de dierenarts, maar het gaat niet over. Ik denk zelfs dat het erger wordt. Wat te doen? Reactie infoteur, 13-12-2016
Terug naar de dierenarts. Als het snot is moet het middel helpen.

Pluim, 24-06-2015 07:57 #7
Als een kip snot heeft is het beste het hok schoen te maken en het hok ontsmetten.
De kippen kun je het beste behandelen met een paracetamol van 500 mg oplossen in 2 ltr water en dit 3 á 4 dagen te drinken geven.

Rob, 05-09-2014 10:43 #6
Beste,

Ik heb kuikens van 6 weken oud, gisteren lag een plotseling dood, vanmorgen waren er enkele wazig/waterig aan het kijken, lopen wat gammel.
Ik heb ze apart gezet, en tijdens het vangen liep er vocht/speeksel uit de snavel. Welke ziekte is dit en wat kan ik er tegen doen? Is dit besmettelijk voor de andere kuikens?

BVD,
mvg Rob Hommers Reactie infoteur, 08-09-2014
Dag Rob,
Het eerste wat bij mij opkomt is: snot. Wel besmettelijk en zonder ingreep dodelijk. Met een middel uit de dierenspeciaalzaak of dierenarts kan het genezen. Wel opschieten met het aanschaffen van het middel en daarna geduld hebben.
succes!

B. van Laar, 30-09-2013 18:23 #5
Wij hebben sinds twee maanden twee witte jonge hennen.
Elke dag hadden we twee eitjes tot een maand geleden.
Een hen heeft een nattige borst en de veren kleuren daardoor grijsachtig. Eerst dachten wij dat het door de rand van de voerbak kwam, maar dan zouden beide kippen het moeten hebben. De kip oogt wel kwiek en de kam is gewoon mooi rood. Het lijkt of er onderaan de lelletjes wat witachtige uitslag zit, maar dat kan misschien komen omdat het langs de natte borst schuurt. Wat zou deze kip kunnen mankeren en wat kan ik er aan doen?

Gretl, 04-04-2012 12:51 #4
Mijn reactie is meer een vraag om advies. Ik woon in Suriname en heb een kleine Muscovy ducks kweekerij [groepen van 150 st per maand]. Nu is er onder mijn beesten snot uitgebroken die ik volgens de voorschriften behandeld heb met Amoxicillin Dimaxovan ws van interchemie "De Adelaar Venray Holland." Helaas geen verbetering. Indien mogelijk gaarne advies.

Vanessa, 07-12-2010 12:10 #3
Mijn kippen laat ik los als ik thuis bent, dan kunnen ze lekker door de tuin rennen ze zijn nu 13wkn oud. Tot ik een uur geleden een gevladder hoorde en ging kijken lag er 1 van me kippen op haar rug tesnakken naar adem, heb haar toen gepakt en geprobeerd te helpen, ze was naar adem aan het snakken en wist niet zo goed wat ik nou moest doen, KAN iemand mij vertellen wat het zou geweest zijn. Ze was niet gewond ofzo iets, zou ze iets hebben ingelikt wat is blijven hangen.

Syb, 23-10-2010 17:08 #2
Mijn Brahma's hebben er ook last van ( gehad) ze hebben een vijf daagse behandeling gehad met baytil (gekocht bij de dierenarts) en de dieren zijn er weer helemaal van opgeknapt. Dit middel moet ook in water opgelost worden en dagelijks ververst ( 1ltr water met 5ml baytil 5 dagen lang). De dieren drinken wel iets minder als normaal maar het middel heeft super geholpen. Ik heb de besmette dieren appart gezet zodat ik kon zien hoeveel ze gedronken hebben. De te zieke dieren met injectiespuitje in snavel middel toegediend en alle dieren zijn er lekker van opgeknapt.

Kippie, 13-10-2010 10:08 #1
Ik heb sinds een tijdje New Hampshires gekregen en die waren toen 2 weken oud. Na verloop van twee maanden kregen er enkelen daarvan snot en die zijn behandeld met antibioticum van de dierenarts. Het blijft maar kwakkelen en ondanks de medicatie is er toch een aantal dood gegaan. Ook hebben al mijn andere kippen preventief antibioticum gekregen, iets wat in het drinkwater moet en wat schijnbaar vies smaakt. Er wordt heel weinig van gedronken. Wie heeft hier ervaring mee?

Infoteur: Henbro
Laatste update: 01-01-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Special: Kippen
Reacties: 8
Schrijf mee!