InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Medicijnovergevoeligheid bij dieren

Medicijnovergevoeligheid bij dieren

Overgevoeligheid voor medicijnen komt niet alleen voor bij mensen, maar ook bij dieren. Een ander woord voor medicijnovergevoeligheid is dermatitis medicamentosa. Er bestaan vier typen overgevoeligheidsreacties, welke alle vier ook voor kunnen komen bij overgevoeligheid voor medicijnen. Hoe de medicatie is toegediend, maakt niet uit voor de overgevoeligheidsreactie. Deze reactie kan optreden bij zowel orale toediening, per injectie, per inhalatie of in de vorm van een zalf. Bekende voorbeelden waarbij een overgevoeligheidsreactie optreedt zijn antibiotica zoals ampicilline en tetracycline.

Verschijnselen

De overgevoeligheid kan al te zien zijn enkele dagen na het geven van de medicijnen. Ook is het mogelijk dat pas na langdurige verstrekking van de medicijnen of nadat de therapie gestaakt is verschijnselen optreden. Medicijnovergevoeligheid komt voor bij alle diersoorten, maar zien we niet heel vaak.

Er is geen specifiek type reactie voor een bepaald medicijn dus de verschijnselen waarmee patiënten komen varieert nogal. Jeuk komt soms voor maar kan ook geheel afwezig zijn. Naast veranderingen in de vacht en huid kan een medicijnovergevoeligheid zich ook manifesteren in de vorm van sloomheid, slecht eten en koorts.

Daarnaast bestaat er een variant van de medicijnovergevoeligheid wat toxische epidermale necrolyse genoemd wordt. Dit is zeer zeldzaam en hierbij treden heftige ontstekingsreacties op met een ernstig ziektebeeld. Daarnaast kan de huid necrotisch worden, dit betekent dat de cellen van de huid afsterven. Veel dieren gaan hierbij dood door de bijkomende bloedvergiftiging en uitdroging.

Herkenning

Aan een medicijnovergevoeligheid kunnen we denken als een aandoening plotseling verslechtert op een ingestelde therapie of als er een ontsteking van de huid ontstaat na bijvoorbeeld een vaccinatie of ontwormingskuur. De enige betrouwbare test om te kijken of dit ook werkelijk de oorzaak is van de huidveranderingen, is te stoppen met het toedienen van de medicatie. Hierna dient gelet te worden op het verdwijnen van de verschijnselen, wat meestal binnen 10 tot 14 dagen plaatsvindt.

Behandeling

Behandeling van de medicijnovergevoeligheid bestaat in eerste instantie natuurlijk uit stoppen met het geven van het medicament wat de overgevoeligheid veroorzaak. Daarnaast is het zo dat chemisch verwante medicamenten niet mogen worden toegediend.
Bij medicijnovergevoeligheid is het mogelijk dat uitdroging of een bloedvergiftiging optreedt. Hiertegen is een symptomatische behandeling mogelijk. Als laatste is een behandeling met het corticosteroïd prednison mogelijk. Als uitzondering hebben wij paarden waarbij prednisolon gebruikt wordt. De behandeling met corticosteroïden is niet in alle gevallen even effectief, maar er is tot nu toe weinig over bekend hoe dit werkingsmechanisme in elkaar zit.

Prognose

De prognose bij medicijnovergevoeligheid is over het algemeen goed wanneer het medicijn achterhaald kan worden wat deze overgevoeligheid veroorzaakt. In het geval van toxische epidermale necrolyse is de prognose matig tot slecht.
© 2011 - 2019 Xkell, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Syllabus Huid & Huidderivaten

Reageer op het artikel "Medicijnovergevoeligheid bij dieren"

Infoteur: Xkell
Gepubliceerd: 06-07-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Schrijf mee!