InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Juveniele cellulitis bij de hond

Juveniele cellulitis bij de hond

Een juveniele cellulitis komt voor bij de hond en is een ontsteking van de huid van de kop. Het wordt gezien bij pups van 3 tot 16 weken oud, waarbij meerdere dieren in het nest deze aandoening kunnen hebben. Stress en slechte hygiënische omstandigheden zijn predisponerende factoren voor deze ziekte. Juveniele cellulitis een immuungemedieerde ontsteking waarbij er vaak sprake is van pus- en weefselvorming. De precieze oorzaak van de ziekte is vooralsnog onbekend maar er zijn wel genetische en predisponerende factoren bekend. Ook is er onderzoek gedaan naar een eventuele infectieuze oorzaak van de ziekte, deze is (nog) niet gevonden.

Voorkomen

De aandoening lijkt vaker voor te komen bij Golden Retrievers, Labrador Retrievers, dashonden en Gordon Setters. Hierdoor lijken genetische factoren een rol te spelen. Juveniele cellulitis komt in gelijke mate voor bij zowel mannelijke als vrouwelijke honden in de leeftijd van 3 tot 16 weken. De eerder genoemde predisponerende factoren voor deze ziekte zijn bijvoorbeeld stress en een slechte hygiëne maar ook parasieten kunnen een rol spelen. Dit is meteen de reden dat juveniele cellulitis soms gezien wordt bij meerdere dieren uit één nest, zij groeien allemaal op in dezelfde omstandigheden.

Verschijnselen

De eerste afwijkingen zijn te zien aan een acute zwelling van de snuit, lippen of oogleden. Vervolgens ontstaan binnen één à twee dagen in snel tempo kleine, omschreven verhevenheden als gevolg van een pusophoping onder de huid. Dit kan overgaan in een diepe ontsteking met korsten. De dieren hebben veel pijn, koorts, eten slecht of bijna niet en de gewrichten kunnen pijnlijk zijn. Daarnaast zien ze er erg ziek uit en kunnen snel uitgedroogd raken als ze teveel pijn hebben om te drinken.

Diagnose

De diagnose wordt gesteld op basis van de vragen aan de eigenaar, de verschijnselen waar het dier mee komt en het acute verloop van de ziekte. Daarnaast is het mogelijk om een huidbiopt te nemen en dit onder de microscoop te bekijken of een bacteriologisch onderzoek in te stellen.

Therapie

Toediening van corticosteroïden is mogelijk als de dieren niet uitgedroogd zijn. Omdat de dieren nog jong zijn en hun lever- en nierfunctie nog niet optimaal is, gebruiken we een zo laag mogelijke dosering. Corticosteroïden werken als chemische variant van het lichaamseigen bijnierschorshormoon en remmen zo de ontsteking. Naast de corticosteroïden kunnen we gebruik maken van een antibiotica omdat een secundaire ontsteking nu gemakkelijk optreedt. Als het dier niet teveel pijn heeft kunnen we de huid dagelijks reinigen met desinfectantia.

Prognose

De prognose van een juveniele cellulitis is goed. De dieren herstellen en terugkeer van de ziekte komt niet voor. Wel kan het zijn dat er wat littekenvorming heeft plaatsgevonden als gevolg van de korsten die ontstaan zijn bij de ontsteking.
© 2011 - 2019 Xkell, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Cellulitis: Voorkomen, genezen of accepterenWat is cellulitis, wie krijgt het en kun je er iets tegen doen? In dit artikel worden deze vragen beantwoord.
Bronnen en referenties
  • Syllabus Huid & Huidderivaten

Reageer op het artikel "Juveniele cellulitis bij de hond"

Infoteur: Xkell
Gepubliceerd: 05-07-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Schrijf mee!