InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Plaveiselcelcarcinoom bij de hond, kat en het paard

Plaveiselcelcarcinoom bij de hond, kat en het paard

Plaveiselcelcarcinomen zijn kwaadaardige tumoren, uitgaande van de huid, waarbij uitzaaiing gemakkelijk plaats vindt. Het komt voor bij de hond, kat en het paard. Bepaalde rassen zijn gepredisponeerd voor deze aandoening. Tussen de hond, kat en het paard bestaan verschillen in het ontstaan van de ziekte, welke zullen worden besproken. Plaveiselcelcarcinoom is een kwaadaardige epitheliale tumor die gemakkelijk uitzaait naar bijvoorbeeld de longen. Het epitheel is een laag van cellen die de buitenkant van de huid bedekt.

Voorkomen

Bij de hond hebben poedels, boxers, Schotse terriërs, Bull terriërs en boxers een grotere kans om deze aandoening te krijgen dan andere honden. Bij katten wordt het plaveiselcelcarcinoom voornamelijk gezien in de ongepigmenteerde huid en bestaat er een sterke relatie tussen de blootstelling aan UV-straling en de ontwikkeling van het plaveiselcelcarcinoom. Bij de hond is dit verband tussen ongepigmenteerde huid, blootstelling aan UV-straling en tumorvorming niet aangetoond. Bij het paard wordt deze tumor meestal op oudere leeftijd gezien.

Verschijnselen

Bij de kat zijn de (randen van de) oren, lippen, neus en oogleden het meest aangedaan. Bij de hond wordt de tumor vooral gezien in het kopgebied, het scrotum en het nagelbed. Wanneer de tumor zich in het nagelbed bevindt treedt makkelijk snel uitzaaiing op naar het bot. Bij het paard worden plaveiselcelcarcinomen voornamelijk gezien aan het derde ooglid en de geslachtsorganen.

Diagnose

Om de diagnose te stellen kan de dierenarts, naast het bekijken van de symptomen bij de patiënt, ook een huidbiopt nemen. Daarnaast is cytologisch onderzoek mogelijk waarbij de dierenarts via een naald wat cellen ‘opzuigt’. Uitzaaiingen kunnen bekeken worden met behulp van röntgenfoto’s of echografie.

Behandeling

Om een plaveiselcelcarcinoom te behandelen kunnen we gebruik maken van het verwijderen van de tumor door een chirurgische ingreep. Ook is cryochirurgie mogelijk, waarbij de kankercellen met stikstof worden bevroren en kapot gemaakt. Vervolgens kan het kwaadaardige weefsel worden weggekrabt. Als derde mogelijkheid kunnen we gebruik maken van radiotherapie, waarbij kanker in het lichaam bestreden wordt met ioniserende straling.
Chemotherapie tegen het plaveiselcelcarcinoom is bij honden en katten niet effectief. Bij het paard wordt chemotherapie heel weinig toegepast in verband met risico’s voor de mens. Chirurgische verwijdering van de tumor is dan de aangewezen weg om het plaveiselcelcarcinoom te verwijderen.

Prognose

Als er geen sprake is van uitzaaiing, is de prognose vrij goed. Vaak is dit echter wel het geval waardoor de prognose matig tot slecht wordt.
© 2011 - 2019 Xkell, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Plaveiselcel-carcinoomPlaveiselcel-carcinoomPlaveiselcelcarcinoom is een vorm van huidkanker die kwaadaardig is. Het lijkt op een soort grote wrat die onder de 1 cm…
Tumoren, oftewel kankerTumoren, oftewel kankerTegenwoordig hoor je veel om je heen over mensen die kanker hebben (gehad). Het woord ‘kanker’ heeft dezelfde werking al…
De ziekte van Cushing bij paardenNiet alleen mensen kunnen de ziekte van Cushing krijgen, paarden, met name paarden die al enigszins op leeftijd zijn, ku…
Bestraling van kanker bij honden en katten: erg duurBestraling van kanker bij honden en katten: erg duurBestraling van kanker bij honden en katten is mogelijk. Het is alleen wel heel erg duur. De Universiteit Utrecht heeft i…
Kanker; de steeds vaker voorkomende ziekte bij jong en oudKanker; de steeds vaker voorkomende ziekte bij jong en oudKanker komt steeds vaker voor. Bijna iedereen kent wel iemand die deze ziekte heeft. Maar wat is kanker precies? En wie…
Bronnen en referenties
  • Syllabus Huid & Huidderivaten

Reageer op het artikel "Plaveiselcelcarcinoom bij de hond, kat en het paard"

Reactie

Annelies Bomhof, 30-06-2018 12:47 #1
Goedemiddag, na heel veel zoeken op het internet kwam ik op uw site. Ik heb een aantal vragen: na een biopt onderzoek bij een oor van onze poes blijkt de zij een Bonders plaveisel-carcinoom heeft. Nu ondergaat zij een Aladare zalfkuur van 8 zakjes met een frequentie van 2x per week. In de bijsluiter staat heel duidelijk wat de eventuele bijwerkingen zijn en die heeft zij merendeels in grote mate: uitbreiding van de (kale) plekken die vochtig glanzen met rode bloedpukkeltjes, veel jeuk en soms ook pijn, maar ook erg sloom en voorzichtig lopend! Ik houd haar zorgvuldig uit de zon. Zij is 14 jaar.
Ik ben al tig keren bij de dierenartsen, een maatschap van 3 empathische artsen, en zij adviseren me de kuur af te maken. Ik gebruik ook dermiel-zalf; die ervoor zorgt dat de wratjes zacht worden en zich daardoor gemakkelijk laten verwijderen, doch even hardnekkig weer terugkomen! De artsen zeggen dat ik geduld moet hebben, maar hoe lang kan de kwaal "erger" worden? Ik heb nu 5 zakjes gebruikt, zondag komt de 6e. Ik zie dus nog steeds geen verbetering eerder een verergering van de kwaal en dat de poes ook steeds slomer wordt en bij tijd en wijle pijn heeft. Ze eet en drinkt gelukkig goed. Maar ik begin de moed te verliezen als ik het beestje zo zie tobben en denk ik dat ik het beestje moet laten gaan; een verschrikkelijke gedachte, maar om dat beestje uitzichtloos (?) te laten lijden wil ik, hoeveel verdriet me dat ook doet, kan ik niet. Mijn vraag is of het zinvol is door te gaan met die Aldare-kuur?
Of zegt u ook dat ik de kuur eerst maar eens moet afmaken?
Ik kijk naar uw reactie uit.

Met vriendelijke groet,
Annelies Bomhof

Infoteur: Xkell
Gepubliceerd: 06-07-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!