InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Aquatherapie voor dieren

Aquatherapie voor dieren

Aquatherapie is niet alleen geschikt voor mensen, ook dieren, met name paarden en honden, kunnen veel baat hebben bij deze vorm van therapie.

Definitie aquatherapie bij dieren

Aquatherapie bij dieren is het revalideren en trainen van het dier door middel van het gecontroleerd lopen in koud water.

Waarom aquatherapie bij een paard?

Lopen in water is niet makkelijk en kost veel kracht, waardoor het paard zijn spieren traint. Door de opwaartse druk van het water is het echter mogelijk voor geblesseerde paarden om weer sneller aan het werk te kunnen/te revalideren. Dit doordat ze in het water looptraining kunnen doen zonder dat het volle lichaamsgewicht op de gewrichten, pezen en banden rust.

Bij welke klachten kan een paard aquatherapie volgen?

Aquatherapie wordt vooral ingezet tijdens het revalidatieproces na een operatie, bij pees- en spierblessures, maar ook bij hoefbevangenheid en rugproblemen. In sommige gevallen is het bij bepaalde breuken ook zinvol om aquatherapie te volgen met het paard. Andere gevallen waarbij aquatherapie bij een paard wordt ingezet:
  • Training van rugspieren en lendenen om zo de ruiter beter te kunnen dragen
  • Het paard sterker maken
  • Paarden met een slechte eetlust (het is bewezen dat paarden die werk in het water verrichten, meer trek krijgen
  • Vetverbranding voor te dikke paarden

Waarom aquatherapie bij een hond?

Bij honden wordt aquatherapie vaak in combinatie met fysiotherapie gegeven. Door aquatherapie is het voor honden mogelijk om toch te lopen/conditie op te bouwen, zonder de gewrichten, pezen of banden te overbelasten.

Bij welke klachten kan een hond aquatherapie volgen?

Ook bij honden wordt aquatherapie ingezet tijdens het revalidatieproces na een operatie, maar ook honden met gewrichts-, spier- of peesaandoeningen kunnen veel baat hebben bij aquatherapie. Andere gevallen waarbij aquatherapie bij een hond wordt ingezet:
  • Bij honden met verlammigsverschijnselen
  • Honden met overgewicht
  • Sport- en werkhonden (conditietraining)
  • Oudere honden die wat stram worden
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Aquatherapie voor dieren"

Infoteur: Flew
Laatste update: 08-01-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!