InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Degeneratieve Myelopathie, verlammingsziekte bij honden

Degeneratieve Myelopathie, verlammingsziekte bij honden

Degeneratieve Myelopathie, verlammingsziekte bij honden Degeneratieve Myelopathie (DM) is een erfelijke verlammingsziekte die bij veel hondenrassen voorkomt, vooral bij de Duitse herder en de Welsh Corgi Pembroke, maar ook bij andere rassen zoals o.a. Schotse Herders, Saarlooswolfhond, Boxers, Rhodesian Ridgebacks, Weimaraner, Labrador en French Bulldogs.

Wat is Degeneratieve Myelopathie?

Degeneratieve Myelopathie is een progressieve neurologische aandoening van het ruggenmerg. Deze is enigszins vergelijkbaar met ALS bij mensen. Door een defect gen raken de beschermlagen (myelineschedes) van de zenuwen (die de spieren aansturen) in het ruggenmerg beschadigd. In het laatste stadium van de ziekte zijn deze lagen helemaal verdwenen. Recent onderzoek wijst trouwens op een mogelijke ontsteking van de zenuwen of een combinatie van afsterven van de zenuwbaan en infectie van de zenuwen.

De ziekte heeft een verraderlijk begin, de achterhand wordt steeds slapper, en vangt meestal aan tussen de leeftijd van 6 en 10 jaar. Vanaf de eerste tekenen tot het einde is het verloop meestal tussen de 6 en 18 maanden (kan ook minder snel verlopen).

Symptomen

  • Verlamming van de achterhand
  • Coördinatieverlies in de achterhand, valt snel om
  • Hond loopt waggelend, struikelt sneller en sleept met de achterpoten (vaak eerst één poot, later allebei)
  • Slijten nagels (door het slepen met de achterpoten)
  • Incontinentie
  • Controleverlies over de ontlasting
  • In een later stadium worden de hersenschors en vitale organen aangetast

De hond heeft geen pijn.

Diagnose

De ziekte kan alleen worden vastgesteld door middel van eliminatie. Bij onderzoek wordt er eerst gekeken naar andere mogelijke oorzaken (zoals hernia, spondylose, tumor, cyste, infecties), vaak wordt er dan een MRI, CT of EMG gemaakt.
Wanneer andere aandoeningen uitgesloten zijn, wordt de diagnose DM gesteld. Een echt definitieve diagnose kan pas worden gegeven door middel van autopsie. Er zijn dan duidelijke degeneratieve veranderingen in het ruggenmerg te zien die kenmerkend zijn voor DM en niet typisch voor een aantal andere ziekten met betrekking tot het ruggenmerg.

Onderzoek naar het gen

In juli 2008 is aan de Universiteit van Missouri in de Verenigde Staten het gen geïdentificeerd welke een groot risicofactor is voor het ontwikkelen van Degeneratieve Myelopathie. Een hond kan nu dus getest worden op deze afwijking. Een eigenaar of fokker kan zo te weten komen of zijn hond tot de risicogroep behoort (hoeft niet altijd tot DM te leiden), drager van de ziekte is of vrij is van het DM-gen.

De statistieken in de V.S. tonen aan dat 31% van de Duitse Herdershonden drager is, 20% zit in de directe risicogroep en heeft kans deze ziekte ook daadwerkelijk te krijgen.

Behandeling

Er is op dit moment geen behandeling mogelijk. Op het internet staan verschillende middelen die zouden helpen, maar de werking daarvan is nooit aangetoond. De ontwikkeling van het ziekteproces kan enigszins worden vertraagd door de spieren van de achterhand te trainen, waardoor de hond langer mobiel blijft. Vooral aanbevolen is wandelen en zwemmen/aquatherapie.

Er zijn rolstoelen speciaal voor honden, zodat de hond zich toch nog kan voortbewegen. Hier zijn al goede ervaringen mee.

Honden met DM zijn heel stressgevoelig. Het is daarom belangrijk om stress te vermijden, aangezien dit het ziekteproces kan versnellen. Narcose en chirurgische ingrepen zijn daarom niet aan te bevelen.
© 2011 - 2017 Emi1, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gezondheidsproblemen bij honden: ruggengraatafwijkingenBeschadiging van het ruggenmerg, spontaan of door een ongeluk, kan verlies van willekeurige spierbeweging, verandering v…
Symptomen & vererving van erfelijke aandoeningen bij hondenSymptomen & vererving van erfelijke aandoeningen bij hondenEen erfelijke aandoening bij honden is een aandoening die een pup bij de geboorte van (één van zijn) ouders heeft meegek…
Saarlooswolfhond: onstaan uit kruising met wolfDe saarlooswolfhond is een in Nederland ontstaan hondenras. De honden zijn groot. Ze zijn bijna allemaal rond de zeventi…
SaarlooswolfhondDe Saarlooswolfhond is een van de negen erkende hondenrassen van Nederlandse bodem. Het is een zeldzaam en bijzonder ras…
De Duitse HerderDe Duitse HerderDe Duitse Herder is in België het populairste hondenras. In Nederland staat het ras op een tweede plaats. Duitse Herders…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Greekfood-tamystika, Pixabay
  • http://www.thedmdatabase.com/
  • http://www.caninegeneticdiseases.net/DM/ancmntDM.htm

Reageer op het artikel "Degeneratieve Myelopathie, verlammingsziekte bij honden"

Reacties

Willie de Kort, 22-09-2017 18:16 #4
Wij hebben een mopshond van 10 jaar. Het begon bij haar met waggelend lopen en struikelen over haar achterpootjes. Ze zet haar achterpootjes ook niet goed meer neer. Na enkele maanden verergeren de klachten. Ze zakt door haar achterpoten en ze heeft minder controle over haar ontlasting. Haar baarmoeder/slijmvlies kwam naar buiten en dit is operatief verwijderd ongeveer 4 maanden geleden. Nu zakt ze voortdurend door haar achterpootjes en heeft ook steeds minder controle over haar urine. We hebben een buggy gekocht zodat ze mee kan met wandelen want dit is voor haar niet meer te doen. Ze heeft geen pijn en ze is nog zo levenslustig. Het is voor ons als gezin alleen steeds moeilijker om mee om te gaan. Heeft iemand nog tips?

Brigitte, 21-09-2014 14:30 #3
Dit is mijn tweede herder die deze ziekte heeft. de vorige was 9 en tijdens zwemmen opeens verlamd.en nu mijn canadese herder 12 jaar en hij waggelt maar gelukkig geen pijn…,hij geniet zelfs af en toe nog als hij op zijn rug ligt te rollen in de zon op het gras.
maar als het niet meer gaat dan helaas laten inslapen.ik kan in ieder geval terug kijken op een geweldig leven met hem.,dat is het belangrijkste van alles.

Sanneke, 12-07-2011 15:17 #2
Hier ook. mijn Duitse Herder (13) heeft sinds een jaar deze klachten. Kwam erachter dat het deze aandoening was toen ik ging googlen op de symptomen. Ben er wel achter dat je d.m.v. aangepaste voeding nog wat kunt ondersteunen. In het meeste hondenvoer zitten 'slechte' dingen zoals zetmeel e.d. die helemaal niet goed blijken te zijn voor honden; dit is alleen goedkoop vulmiddel van de fabrikant. Bij mensen is het zo "je bent wat je eet". ik neem aan dat dit óók voor dieren zo is. Dus veel vitaminen en mineralen voor de zenuwondersteuning (verse groenten, rauw vlees, gekookt ei, olijfolie, etc.) en geen zetmeel, mais, rijst e.d. (zit meestal wél in alle soorten hondebrokken). Reactie infoteur, 14-07-2011
Juiste en aangepaste voeding kan zeker een goede ondersteuning geven. Heel naar dat jouw Duitse Herder deze ziekte heeft. Mijn Herder met DM is nu ruim 11 jaar en ik hoop nog lang van haar te kunnen genieten. Ik hoop dat jij ook nog een mooie tijd samen met jouw hond kunt genieten.

Met vriendelijke groet,

Wilma, 25-06-2011 12:12 #1
Onze Jack Russell van 15 vertoont sinds enige maanden een aantal van de bovenstaande symptomen. Hij laat zijn ontlasting overal gaan, heeft geen controle over 1 achterpoot, deze hangt erbij en trekt naar binnen. Hij loopt en rent er wel mee maar zakt er ook regelmatig gewoon doorheen, of hij maakt een vreemde tuimeling. Hij lijkt geen pijn te hebben. Wel heeft hij vaak een zeer luidruchtige peristaltiek, maar ik weet niet of dit hieraan gerelateerd kan zijn. Ik lees dat DM veelal bij grote rassen voorkomt, maar zou Bobbie het ook kunnen hebben? Bij voorbaat dank voor uw reactie. Reactie infoteur, 26-06-2011
Het zou kunnen, het komt zeker ook bij kleinere rassen voor. Ik neem aan dat Bobbie wel bij een dierenarts is geweest? De symptomen kunnen namelijk ook op andere problemen wijzen, bijvoorbeeld in de hersenen of in de wervelkolom. Dit zou ik goed laten onderzoeken, een orthopedisch dierenarts is aan te bevelen.

Infoteur: Emi1
Gepubliceerd: 25-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Reacties: 4
Schrijf mee!