InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Saarlooswolfhond: onstaan uit kruising met wolf

Saarlooswolfhond: onstaan uit kruising met wolf

De saarlooswolfhond is een in Nederland ontstaan hondenras. De honden zijn groot. Ze zijn bijna allemaal rond de zeventig centimeter. Deze dieren vallen op door hun fijn gebouwde poten en de prachtige kleuren die variëren van wolfsgrauw en bosbruin tot bijna wit. Het is een aanhankelijk hondenras met wolfse eigenschappen.

Geschiedenis

Scheepskok Leendert Saarloos stond aan de wieg van de saarlooswolfhond. Nadat Saarloos halfdoof werd besloot hij in Dordrecht aan de slag te gaan in een winkel met elektriciteitsartikelen. Hij zette de dierenkennel ‘Van de Kilstroom’ op waarin hij verschillende soorten dieren hield. Honden fascineerden hem het meest. De huishond vond hij niets. Hij wilde de hond een stuk terug brengen naar de natuur. Daarom kruiste hij een Duitse herder met een Europese wolf. Duitse herder Gerard van het Fransenum en wolvin Fleur zijn de stamouders van de saarlooswolfhond. In totaal kwamen er twintig halfwolven uit de twee voort. Door ze weer te kruisen met een hond kwam er uiteindelijk een kwart hond uit. Saarloos noemde dit ras de ‘Europese Wolfhond’. Zijn werk werd vanuit de wetenschap gevolgd. In de oorlogsjaren werd zijn ras niet erkend. Hij startte met het africhten van de wolfhonden. Dat leidde tot hele kleine successen. Een paar honden bleken geschikt als blindengeleidehond. Dat is vrij bijzonder omdat de meeste wolfhonden terughoudend zijn tegenover vreemde mensen. Saarloos richtte zich op het karakter van de honden en niet op het uiterlijk. In 1963 kruiste hij een Europese wolfhond met wolvin Fleur II. In 1969 overleed Leendert Saarloos waarna het fokken van de wolfhond in ondeskundige handen terecht kwam wat het ras geen goed deed. In 1975 erkende Raad van Beheer op Kynologisch Gebied de Europese wolfhond als ras. Het ‘nieuwe’ hondenras kreeg de naam ‘saarlooswolfhond’. Ook werd de Nederlandse Vereniging van Saarlooswolfhonden opgericht. Zij stelden een streng fokbeleid op om de gezondheid, de homogeniteit en het karakter van de saarlooswolfhonden te verbeteren. Alleen de beste honden mogen worden ingezet voor het fokken.

Uiterlijk

De saarlooswolfhond is een trotse hond die deels het uiterlijk van een wolf heeft. De honden zijn zelfstandig, maar zeer alert.

  • Hoofd: wolfachtig, brede kop met lichte welving tussen de oren, lange snuit, wigvormige voorsnuit.
  • Ogen: amandelvormig en groot, kleur geel, alerte, maar terughoudende blik in de ogen.
  • Oren: middelgroot, amandelvormig, op het einde geronde punt.
  • Gebit: schaargebit
  • Hals: potig
  • Lichaam: brede borstkas met fijn gebouwde ribben, brede en potige rug.
  • Staart: laag geplant en lang
  • Beweging: als van een wolf, licht en lenig.
  • Kleur: wolfsgrauw, bruin, crème en wit in verschillende tinten.
  • Lengte: reu: 65 tot 75 centimeter, teef 60 tot 70 centimeter

Karakter

De saarlooswolfhond is niet geschikt voor mensen die nog nooit een hond hebben gehad. Dit ras heeft een sterke en vooral strikte baas nodig. Deze hond heeft er behoefte aan zijn plek te kennen binnen de roedel. Het dier is geschikt als gezinshond en zal zich hechten aan de gezinsleden. Tegenover vreemden is hij teruggetrokken. Het beste is om eerst vanaf een afstand toe te kijken hoe hij reageert op een vreemdeling. Hij kan blaffen, maar kan dat ook heel vaak niet doen. De saarlooswolfshond is ondanks zijn imposante gestalte niet geschikt om als waakhond te houden. Dit hondenras heeft een hekel aan alleen zijn en is geen dier om te houden in een kennel. Hij kan nerveus worden wanneer hij wordt ‘buitengesloten’. Tegenover gezinsleden is de saarlooswolfhond braaf. Het is ontzettend belangrijk de saarlooswolfhond goed te socialiseren, omdat het een dominant hondenras is. De wolfshonden zijn gezegend met een sterk jachtinstinct. Dat is nog te danken aan de wolf.

Ziektes

Bij saarlooswolfhonden komt de oogafwijking PRA voor die lijdt tot blindheid. Ook degeneratieve myelopathie (DM) komt voor onder saarlooswolfhonden. Dit is een erfelijke verlammingsziekte waarbij zenuwen afsterven in het ruggenmerg. De hond kan ernstig verlamd en incontinent raken.
© 2011 - 2019 Tina2011, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Saarlooswolfhond, hondenras van Nederlandse bodemDe Saarlooswolfhond is een van de negen erkende hondenrassen van Nederlandse bodem. Het is een zeldzaam en bijzonder ras…
NRC Handelsblad: liberale kwaliteitskrantNRC Handelsblad: liberale kwaliteitskrantHet NRC Handelsblad is een kwaliteitskrant met voor elk wat wils. Online lezen van de krant, een iPad abonnement (of tab…
De partij van Sylvana Simons, van Artikel 1 naar BIJ1De partij van Sylvana Simons, van Artikel 1 naar BIJ1Artikel 1 is de politieke partij die in 2016 werd opgericht door de tv-presentatrice Sylvana Simons. Een belangrijk stan…
Met de camper naar NoorwegenMet de camper naar NoorwegenNoorwegen is bij uitstek een land om met de camper doorheen te zwerven. Je zou bijna zeggen dat Noorwegen gemaakt is voo…
Degeneratieve Myelopathie, verlammingsziekte bij hondenDegeneratieve Myelopathie, verlammingsziekte bij hondenDegeneratieve Myelopathie (DM) is een erfelijke verlammingsziekte die bij veel hondenrassen voorkomt, vooral bij de Duit…
Bronnen en referenties
  • http://www.saarlooswolfhonden.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=45&Itemid=129
  • http://www.hondenpage.com/honden/Saarloos-Wolfhond.php
  • http://www.dieren-rassen.nl/honden/herdershonden/saarloos-wolfhond/
  • http://www.saarlooswolfhond.org/pages/pra.htm
  • http://www.avls.nl/_main/index.php?option=com_content&task=view&id=137&Itemid=140

Reageer op het artikel "Saarlooswolfhond: onstaan uit kruising met wolf"

Infoteur: Tina2011
Gepubliceerd: 06-07-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!