InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Help mijn papegaai is ziek

Help mijn papegaai is ziek

Help mijn papegaai is ziek Ook een papegaai kan ziek worden, waarop moet u letten? Denk aan de papegaaienziekte, veerrot en PBFD. Soms koopt men een papegaai die al ziek is zonder dat te weten. Het is altijd aan te raden om vlak na een aankoop van een papegaai een aankoopkeuring te laten doen bij een vogeldierenarts. De papegaaienziekte is voor dier en mens gevaarlijk want deze ziekte kan van dier op mens overgaan. Bescherm uw lorre.

Een papegaai met keuringsrapport kopen

Vanzelfsprekend hebt een koopcontact afgesloten, waarin staat dat als de vogel ziek blijkt te zijn u hem kunt retourneren en uw geld terug krijgt. Nog beter is het om een keuringsrapport vooraf te laten opstellen.

Wat is de vogelziekte PBFD?

PBFD staat voor Psittachine Beak & Feather Disease, ofwel Bek- en Veerrot. Deze ziekte is voor de papegaai dodelijk, omdat er nog geen remedie voor is. Daarom is het goed om voorafgaand aan de koop een onderzoeksrapport in handen te krijgen met de recente uitslag van de PBFD test. PBFD komt in twee stadia voor:
  • het virus zit in de veren. Dan is de papegaai zelf nog onvoldoende ziek, maar kan het aan andere papegaaien overbrengen. Misschien verdwijnt het, vaak ook niet,
  • het virus zit in het bloed. Dit is ongeneeslijk en de papegaai overleeft dit niet.

Wat zijn de kenmerken bij de ziekte PBFD, welke symptomen?

Bij een vermoeden van PBFD zal een druppel bloed worden afgenomen voor onderzoek. Als er niets gedaan wordt, zal het epidemische vormen aannemen. Vooraf zijn er een aantal kenmerken waarneembaar:
  • De veren vallen zonder goede reden uit, dat wil zeggen ook als de vogel niet in de rui is;
  • De veren hebben veel te dikke veerschachten of pennen;
  • Er is gestold bloed op de uitgevallen veren;
  • De veren zijn dof en waar ze zijn uitgevallen zijn er rode plekken;
  • De vogel groeit onvoldoende en verliest zelfs aan gewicht;
  • De vogel wordt sloom;
  • De ontlasting is dun.

De papegaaienziekte

De Papegaaienziekte is een infectieziekte die ongeveer tien dagen na de besmetting merkbaar wordt. De besmetting verloopt via de lucht, of via besmette uitwerpselen. De verantwoordelijke bacterie veroorzaakt meestal een infectie van de longen. Het is besmettelijk voor mens en dier. Daarom kent de papegaaienziekte, Psittacosis of Ornithose, een meldingsplicht in ziekte groep C. Het laboratorium waar de desbetreffende ziekteverwekker is vastgesteld, dient dit te melden aan de GGD. Pas op voor contact met hun poep, snot en oogvocht.

Gevolgen voor de mens van papegaaienziekte

De patiënt krijgt last van langdurig hoge koorts en allerlei vormen van pijn en stijfheid. Het lijkt op een griep, maar is het niet. Het is goed met antibiotica te behandelen, maar niet met een vaccinatie vooraf te voorkomen. Bij onbehandelde ouderen of mensen met een zwakkere gezondheid kan de ziekte ernstig verlopen en zelf eindigen met een overlijden. Mensen kunnen de ziekte meermalen krijgen.

Gevolgen voor de papegaai van papegaaienziekte

De ziekte leidt in eerste instantie tot een ontsteking van het oogslijmvlies of het oog zelf. U ziet het ook wanneer het dier het geïrriteerde oog dichtknijpt. Na enkele uren of dagen, zal het dier ineens zeer ziek worden en bij niet ingrijpen overlijden. Antibiotica injecties zijn daarom snel geboden.

Slot

Een papegaai is een prachtig bezit. Houd hem gezond en u zult er heel veel plezier van hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een papegaai kopen of nietEen papegaai kopen of nietEen papegaai kopen of toch niet, waarop moet u zeker letten? Met een gezonde levendige papegaai of lorre hebt u een vrie…
De papegaaienziekte bij dier en mensDe papegaaienziekte bij dier en mensAls u een vogel aan wilt schaffen is het altijd verstandig deze eerst apart te houden en te laten testen op de papegaaie…
Met een papegaai heeft u een mooie vogel in huisMet een papegaai heeft u een mooie vogel in huisDit moet u weten over uw papegaai, uw lorre. Een papegaai is een zeer intelligente en prachtige vogel om te hebben. Miss…
Welke papegaaien zijn erWelke papegaaien zijn erEr zijn grofweg 350 soorten papegaaien in de wereld bekend. Er zijn vier soorten papegaaien die wereldwijd voorkomen en…
De Kea is een zeer bijzondere papegaai en aaseterDe Kea is een zeer bijzondere papegaai en aaseterDe Kea is een prachtige soort papegaai uit Nieuw-Zeeland. Met de Kea is iets heel bijzonders aan de hand. In tegenstelli…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay

Reageer op het artikel "Help mijn papegaai is ziek"

Reacties

Xander, 24-05-2011 22:09 #2
Geachte,
Kan iemand mij helpen!
We hebben een grijze roodstaartje en die is ziek,
We zijn naar dierenarts geweest en volgens hun heeft die een hersenvliesontsteking of hersenbloeding. Toen heeft de papegaai een spuit gekregen en die moest die 3 dagen halen. Toen is die 4 dagen een beetje opgenkapt ( Nog niet helemaal maar zag verschil toen die egt ziek was en met vleugels gesprijd lag) Maar vandaag heeft die waarschijndelijk weer een terug val gekregen. Hij heeft weer een spuit vandaag gekregen van de dierenarts maar wat kunnen we nu het beste doen voor het beestje? Zou die het redden? We hopen het wel!

Ik hoop op een spoedige antwoord.
Alvast bedankt.
Xander Reactie infoteur, 25-05-2011
Beste Xander,
1.Hersenvliesontsteking of hersenbloeding maakt veel verschil voor de behandeling. U moet de arts vragen wat te doen. Zorg dat uw vogel wel eet, drinkt, niet op de tocht staat en voldoende slaapt. Vaak geeft de dierenarts ook een injectie om op krachten te komen.
2. Was ook uw handen goed, want een hersenvliesontsteking, wat niet veel voorkomt, kan besmettelijk zijn. Een hersenbloeding is dat duidelijk niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bas, 20-10-2009 10:41 #1
Mijn papegaai is ziek hij heeft een gaatje in zijn snavel wie kan mij helpen? Reactie infoteur, 20-10-2009
Beste Bas,
Het beste is toch om even contact op te nemen met de dierenarts.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 17-03-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Special: Papegaaien
Reacties: 2
Schrijf mee!