InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Een papegaai kopen of niet

Een papegaai kopen of niet

Een papegaai kopen of niet Een papegaai kopen of toch niet, waarop moet u zeker letten? Met een gezonde levendige papegaai of lorre hebt u een vriend of vriendin voor het leven in huis. Koop bijvoorbeeld een mooi grijze roodstaart papegaai, want die kan met een beetje geduld straks als de beste praten en imiteren. Bovendien is een grijze roodstaart zeer intelligent en eenvoudig tam te maken. De papegaai hecht zich graag aan zijn baasje of baasjes. Een papegaai kopen, iets voor u? Een papegaai kan ziek worden, verzorg hem daarom goed.

Welke papegaai kopen

Er zijn zo’n 350 soorten papegaaien over de wereld bekend. Een paar soorten mogen nog met een certificaat worden ingevoerd, maar de meeste papegaaien worden hier gekweekt. Dat laatste is ook wel zeer nuttig en aan te bevelen want daarmee worden de vogels in de vrije natuur verder ontlast. Of een vergunning nodig is, kunt u nagaan bij de Convention on International Trade in Endangered Species. Voordat u tot het kopen van een papegaai overgaat, moet u zich serieus een aantal dingen afvragen.

Kopen van een papegaai

Wie een papegaai wil kopen, moet een aantal dingen zeker weten:
  • Leest u goed in en probeer zo veel mogelijk informatie te pakken te krijgen. Misschien kent u iemand met een papegaai die u verder wegwijs kan maken.
  • Een papegaai vraagt veel aandacht.
  • De papegaai moet een mooie grote kooi hebben en het liefst ook een ruimte waar hij uit de kooi kan.
  • De kooi moet zeker elke week worden verschoond.
  • De combinatie met een kat is vaak niet aan te bevelen, een hond zal er vaak wel snel aan gewend zijn.
  • Vanzelfsprekend moet u niet allergisch zijn voor vogels en stof.
  • Een papegaai is in de aanschaf niet goedkoop. Dit loopt op van enkele honderden euro’s tot enkele duizenden. Maar een papegaai kan oud worden en is dan zijn prijs dubbel en dwars waard.

Betrouwbare verkoper bij het kopen van een papegaai

Stel u hebt een betrouwbare verkoper van papegaaien gevonden. Bijvoorbeeld via uw dierenarts, een kennis met verstand van zaken of via het internet. Als u dan in de winkel komt, moet u onder meer specifiek op het volgende letten om een goede keuze te kunnen maken:
  • Hoe ziet de ontlasting van het dier er uit. Hij moet namelijk een groene vaste vorm hebben. Als het ook een waterig randje heeft, kan de vogel ziek zijn.
  • Let er op dat de papegaai levendig is. Hij moet helder uit de ogen kijken en klimmen in de kooi. Staat hij steeds stil in een hoekje, glanst het verenpak niet, neem dan niet die vogel. Bovendien is het dan waarschijnlijk beter om maar naar een andere zaak te gaan.
  • Kijk goed of de papegaai eet. Een gezonde papegaai eet bijna de hele dag door. U kunt dat gemakkelijk controleren door te bekijken hoeveel voedsel er nog in het voeder bakje zit.
  • Als er losse veren in de kooi zitten, verveelt het dier zich of is er wat anders aan de hand. Een ontevreden of zieke papegaai kan zichzelf bijna kaal plukken.
  • Bekijk ook altijd de toestand van de winkel waar u bent. Ziet het er schoon en verzorgd uit. Zo niet, ga dan deze winkel voorbij.
  • Het is altijd goed om niet in een opwelling te kopen. Ga daarom de eerste keer alleen maar kijken. Bent u echt geïnteresseerd dan komt u later een nog een keertje terug.

Slot

Een mooie gezonde papegaai is een genot voor het leven. Geef u papegaai veel aandacht en koop voor hem een mooie en ruime kooi. Dan hebt u van elkaar het meeste plezier. Bij een goed adres moet dit allemaal zeker mogelijk zijn. Als u via internet contact maak, wat heel goed kan, moet u altijd ook ter plaatse gaan kijken. En let erop dat de kooi van de vogel nooit op de tocht staat, waar daar kunnen vogels in huis slecht tegen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Welke papegaaien zijn erWelke papegaaien zijn erEr zijn grofweg 350 soorten papegaaien in de wereld bekend. Er zijn vier soorten papegaaien die wereldwijd voorkomen en…
Met een papegaai heeft u een mooie vogel in huisMet een papegaai heeft u een mooie vogel in huisDit moet u weten over uw papegaai, uw lorre. Een papegaai is een zeer intelligente en prachtige vogel om te hebben. Miss…
Schreeuwende papegaaiDat de meeste papegaaien wel eens schreeuwen is algemeen bekend. Het is ook normaal gedrag. Een paar keer per dag even d…
Help mijn papegaai is ziekHelp mijn papegaai is ziekOok een papegaai kan ziek worden, waarop moet u letten? Denk aan de papegaaienziekte, veerrot en PBFD. Soms koopt men ee…
Het fixeren van vogelsSoms is het nodig je dier te fixeren, in een dwanggreep te houden, om bijvoorbeeld medicatie toe te dienen of om het die…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een papegaai kopen of niet"

Reacties

Odessa, 17-08-2012 19:01 #2
Beste Zeemeeuw,

bedankt voor uw reactie en heb die link ff bezocht… daar zijn ze ook niet echt te spreken over Mink. het ergste aan deze Mink is dat het familie blijkt te zijn van de beruchte vogelhandelaar Dennis Pappegaaien uit Den ilp en Den Haag.

kan ik een deurwaarder inschakelen om in het uiterste geval mijn geld te laten vorderen?
betalen willen ze niet en dreigen alom :(

met vriendelijke groet,
Odessa Reactie infoteur, 27-01-2018
Beste Odessa,
1. Ja. Een deurwaarder kan uiteindelijk een voorlopig beslag leggen, maar voor uitvoering daarvan is een gerechtelijk vonnis nodig:

http://www.financieel.infonu.nl/geld/101545-bankbeslag-loonbeslag-of-boedelbeslag-bij-schulden.html

2. Dat betekent dat u bewijzen moet hebben: bewijs van betaling en dat iemand (liefst een dierenarts) heeft geconstateerd dat de papegaai dood is. Een aangetekende brief is ook zeer nuttig, waarin u aangeeft wat er gebeurd is en uw geld terugeist.
3. Van een (aantoonbare) bedreiging kunt u ook aangifte doen bij de politie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Odessa, 17-08-2012 14:49 #1
Beste Zeemeeuw,
Heb een paar weken geleden een blauw gele Ara gekocht bij Mink 4-animals.
De volgende dag was ie dood…! Nu zegt Mink simpel, "je hebt m verkeerd gevoed, jammer " je krijgt geen geld terug… Intussen wel 1200 euro lichter :(

Help! wat moet ik doen?

met vriendelijke groet,

Odessa Reactie infoteur, 27-01-2018
Beste Odessa,
He? U hebt gewoon recht op uw geld terug, maar lees ook eens: http://www.vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=4438&recordnum=75
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 17-03-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Special: Papegaaien
Reacties: 2
Schrijf mee!