InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Met een papegaai heeft u een mooie vogel in huis

Met een papegaai heeft u een mooie vogel in huis

Met een papegaai heeft u een mooie vogel in huis Dit moet u weten over uw papegaai, uw lorre. Een papegaai is een zeer intelligente en prachtige vogel om te hebben. Misschien weet u het niet, maar het verstand van een papegaai is vergelijkbaar met dat van een kind van drie of vier jaar. U hebt er vele jaren lang heel veel plezier van. Het is een nieuw en vrolijk kind in huis. Deze vogel hecht zich aan zijn baasje en dat maakt het alleen maar leuker. Een papegaai begroet u als u bij zijn kooi komt en laat altijd zijn levenslust zien. Vrolijk en aanwezig dus.

Papegaai als huisdier

Er zijn zon 350 papegaaien soorten over de wereld bekend. Al heel lang worden ze ook als huisdier gehouden, maar het zijn vooral de ontdekkingsreizigers die ze meenamen naar Europa. De papegaai ging ook als gezelschapsdier mee op boten. U kent ook wel de piraat met de kaketoe op de schouder. Nog steeds mogen bepaalde soorten als huisdier gehouden worden, en zoals met bijna alles: het is big business. Dat laatste betekent dat u goed moet opletten voordat u er eentje koopt of overneemt. En bedenkt goed dat bijvoorbeeld de Grijze Roodstaart wel honderd jaar oud kan worden.

De intelligente papegaai

Deze vogel is zonder meer intelligent. Hij herkent u meteen en zal proberen uw aandacht te trekken door u na te bootsen of andere geluiden te maken. Vaak heeft hij ook een bepaalde voorkeur voor een familielid. De ene persoon mag bijna alles doen, de ander bijna niets. Hoe het komt is niet geheel duidelijk, maar wellicht heeft het iets met rangorde te maken. De papegaai leeft namelijk zeer hiërarchisch, iets wat u bijvoorbeeld ook bij andere trouwe huisdieren ziet. In de natuur leven ze in groepen, zoals wolven in roedels. Rangorde en territoir kunnen onderling tot op de dood worden uitgevochten. Het dier heeft ook een ijzeren geheugen. Personen die ooit iets lelijks naar het dier hebben gedaan worden nog na vele jaren herkend. Vaak zal de reactie ook zeer vrolijk zijn, en opent de papegaai zijn vleugels als hij u ziet, en vraagt om het bekende kopje krauw.

Speelgoed voor deze vogel

Omdat de papegaai zo intelligent is, verveelt hij zich snel en vraagt hij relatief veel aandacht. Niet voor niets zijn er vele speeltjes te koop. De vogel sloopt het met zijn sterke snavel in de loop der tijd, maar dat geeft hem afleiding. Een leuke schommel, ringen, stokjes, spiegeltje, grote bellen en zo verder. Een goede dierenwinkel helpt u wel verder. Wat ook goed werkt is wat muziek of televisie. De papegaai zal zich op zijn gemak voelen. Wat een papegaai ook altijd interessant vindt is een cassettebandje of cd met uw stem er op. Het voordeel is bovendien dat de vogel automatisch wat leert praten.

Mijn papegaai praat, maar wat zegt mijn papegaai eigenlijk?

In beginsel kunnen alle papegaaien leren praten. De ene zal het echter veel sneller leren dan de ander. Bovendien is het ook afhankelijk van de hoeveel tijd die u er zelf in wilt stoppen. Een levendige en pratende papegaai is heel leuk. Overigens bootst de papegaai uw woorden na, zonder zelf te begrijpen wat hij zegt. Maar dat doet er niet toe. U hebt er een pratend kind bij gekregen, dat een goede verzorging volledig zal waarderen.

Slot

Een mooie en gezonde papegaai is een prachtig gezelschap. Met een papegaai heeft u een nieuw kind in huis.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Met een papegaai heeft u een mooie vogel in huis"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 17-03-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Special: Papegaaien
Schrijf mee!