Dieren EHBO: Verwondingen van de wervelkolom

Verwondingen van de wervelkolom ontstaan meestal als gevolg van een harde klap of een ongeluk, zoals bijvoorbeeld een auto-ongeval, waardoor botbreuken of bloedingen ontstaan. Het komt echter ook voor, dat een dier aan een botziekte lijdt of tumoren of wervelafwijkingen en andere sluipend verlopende ziekten, Op een bepaald moment komt dit ziekteproces in een stadium waarin zelfs een geringe inspanning (van een stoel springen of traplopen) beschadiging van het ruggemerg kan veroorzaken, waardoor het dier kreupel, verlamd of anderszins gehandicapt wordt.

Verschijnselen

  • De verschijnselen ontstaan plotseling, meestal na een ongeval.
  • Het dier loopt zeer wankel.
  • Eén of meerdere poten kunnen verlamd zijn. Soms zijn de poten recht gestrekt.
  • Er kunnen kneuzingen en zwellingen ontstaan rond de wervelkolom, Als dit in de nekstreek is, kan de ademhaling soms bemoeilijkt zijn.
  • Soms voelt de patiënt geen pijn als u in zijn voet of poot knijpt.
  • De normale lozing van urine en ontlasting kan deels of door verlamming geheel gestoord zijn.

Eerste hulp bij verwondingen van de wervelkolom

  • Laat het dier in dezelfde houding liggen
  • InSpecteer of de ademhaling niet belemmerd wordt. Maak de luchtwegen vrij en pas zonodig kunstmatige ademhaling toe.
  • Verbind de wonden aan nek of rug om het bloeden te stelpen en besmetting te voorkomen.
  • Breng de patiënt direct naar een dierenkliniek, want uitstel Van enkele uren Verkleint de kans op een succesvolle behandeling.

U moet het dier echter uiterst Voorzichtig behandelen als u het gaat vervoeren.

Handel hierbij als volgt.

  • Buig de hals niet en zorg dat de ruggegraat recht blijft en niet in abnormale posities gebogen wordt.
  • Schuif de patiënt op een plank of deken, door Voorzichtig aan de poten te trekken in een richting loodrecht op de wervelkolom. Bij een kleine hond kunt u van nek en rug een huidplooi vastpakken en de patiënt zo op de plank schuiven. Als u een deken gebruikt moet u er bij het optillen iets stevigs onder houden, zodat de patiënt niet te veel in elkaar zakt. Op deze manier kunt u goed wat grotere honden Vervoeren.
  • Katten en kleine honden kunt u het Veiligste in een stevige kartonnen doos van een passend formaat vervoeren. Maak één zijkant van de doos open, zodat u de patiënt er gemakkelijk in kan schuiven. Plak of bind de doos dan weer dicht. Dit is een veilige en comfortabele manier van vervoer.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Dieren EHBO: Verwondingen van de wervelkolom"

Infoteur: Sophocles
Gepubliceerd: Februari 2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Schrijf mee!