InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Pootbekapper koe zorgt voor goede melk

Pootbekapper koe zorgt voor goede melk

De pootbekapper of pootverzorger van koeien zorgt ervoor dat de hoeven van de dieren goed zijn verzorgd. Dat is niet alleen voor de schoonheid, het is het behoud van het dier. Een kreupele koe namelijk wordt snel naar de slachtbank afgevoerd en levert dus geen melk meer. Goed onderhoud zorgt vanzelfsprekend voor beter dierenwelzijn. Maar wat doet een pootbekapper of pootverzorger van een koe? En hoe word je pootbekapper of pootverzorger?

Waarom moet een koe naar de slachtbank?

Kreupelheid bij koeien is een reden om een dier af te laten voeren naar de slachter. Overigens zijn er nog twee andere belangrijke reden en dat zijn:
  1. Vruchtbaarheidsproblemen
  2. Uierontsteking of te wel mastitis

Hoe kan het dat een koe kreupel wordt?

Een koe heeft een zwaar lijf van zon 600 kilogram. De vier poten van het dier moeten dat gewicht dag in dat uit dragen. Koeien die bovendien in een betonnen stal staan moeten dat gewicht op die ondergrond zien te houden.

Wat heeft kreupelheid van de koe tot gevolg?

Als een koe kreupel is, heeft het dier daar natuurlijk heel veel last en pijn van. Maar het heeft ook gevolgen voor de melkproductie. Een kreupele koe heeft pijn en zal dus niet veel gaan lopen. Dat betekent dat ze haar eten overslaat en te weinig bouwstoffen binnenkrijgt en dan dus ook minder melk gaat geven. Is er een ontsteking bij één van de hoeven dan krijgt het dier antibiotica en dan is de melk niets meer waard. Melk met antibiotica wordt namelijk niet afgenomen door zuivelproducten.

Het kappen van de hoeven van een koe

Het kappen van de hoeven van een koe is ontstaan in de jaren 70 van de 20e eeuw. Toen werd alles ingezet op zoveel mogelijk melkproductie. Daar was echter wel een koe voor nodig die lichamelijk minder sterk zijn. De dieren die op de betonnen vloeren stonden van de ligboxstallen kampten vrij snel met ontstekingen en kreupelheid.

Het bekappen van een koe: eigenlijk heel onnatuurlijk

Toussaint Raven bedacht dat hoeven bijgesneden moeten worden als een dier ze niet slijt door natuurlijke omstandigheden. (En dat gebeurt als ze in een ligboxstal staan). Een koe heeft van nature een holle vorm van zijn hoeven, maar het bekappen ging uit van het principe dat er een vlakke hoef moest ontstaan. Daardoor kon de hele zool belast worden en niet alleen een deel. Dit druist wel helemaal in tegen de natuur, maar het was wel veel functioneler. Inmiddels is deze methode overal ter wereld bekend en worden klauwverzorgers opgeleid om koeien op die manier te bekappen.

Hoe vaak wordt een koe bekapt?

Een koe die in een ligboxstal loopt, moet zeker twee keer per jaar volgens de Raven methode bekapt worden. Er zijn echter ook boeren die de professionals iedere maand laten komen om problemen te voorkomen. Bij de inrichting van stallen wordt overigens ook rekening gehouden met de koeienpoten.

Kreupelheid van een koe wordt vaak te laat herkend

Ondanks dat veel boeren hun koeien op tijd laten bekappen wordt kreupelheid toch vaak te laat herkend. De eerste kenmerken van een ziekte zijn vaak snel te zien, maar ze worden toch vaak te laat herkend. Als een koe echt hinkt wordt pas aan de bel getrokken, terwijl het dan al vaak te laat is.

Signalen dat een koe iets aan zijn hoeven heeft

Als een koe problemen heeft met zijn hoeven gaat hij:
  • Anders staan dan anders
  • Met de hakken naar binnen staan
  • Met de poten uit elkaar lopen
  • Stinkende hoeven

Stinkpoot

Pootproblemen bij koeien zijn ook vaak te ruiken. De Italiaanse stinkpoot of ziekte van Mortellaro veroorzaakt een weeïge geur. Bovendien lopen de dieren die de aandoening hebben heel langzaam. Stinkpoot komt overigens heel veel voor. Om de ziekte uit te roeien moet de potenbekapper de wond die lijkt op een soort aardbei helemaal vrij worden gemaakt. Daarvoor moet al het zoolweefsel worden weggesneden (dit is gevoelloos) dat om de infectie zit. Daarna moet de wond elke dag worden schoongemaakt en ontsmet.

Doorloopbad voor koeien om ziekten te voorkomen

Veel boeren hebben ook een bad waar koeien doorheen lopen en waarin infectievloeistof zit. De dieren lopen er doorheen als ze gemolken zijn. Het werkt overigens alleen als er elke keer opnieuw verse desinfecteervloeistof in het bad zit. Bovendien houden koeien niet van vreemde geuren. Ruiken ze de geur van die desinfecteervloeistof dan laten ze hun poep en plas lopen in het bad en is er van desinfecteer vanzelfsprekend weinig sprake meer. Daarom moet het bad voortdurend verschoond worden.

Het bekappen van koeien: hoe gebeurt dat?

In moderne ligboxstallen heeft een koeienbekapper de beschikking over een bos waarin het dier wordt ondersteund. Bovendien kan de poot van het dier ook nog opgetild worden met een hydraulische kraan. In minder moderne stallen moeten de bekappers flink wat kracht zetten om de dieren te behandelen. Ze staan daarbij naast de koe en moeten zelf de poot van het dier optillen en het daar houden. Veel koeien hebben echter niet zoveel zin in de behandeling en gaan schoppen of proberen weg te lopen.

Wat kost het bekappen van een koe

Het bekappen van een koe kost in 2010 tussen de 5 en 12 euro per dier.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Paarden: Natuurlijk bekappen doe je zo!Paarden: Natuurlijk bekappen doe je zo!Paarden zijn er in alle soorten en maten, en ook de hoeven van elk paard zijn anders. Het ene paard staat op ijzers, het…
Paarden: Natuurlijk bekappenNatuurlijk bekappen is een manier van hoeven bekappen die nog niet zo lang geleden is uitgevonden. Dit terwijl het is af…
Beroep: HoefsmidEen hoefsmid is een man of vrouw die de hoeven van een paard of pony bekapt en/of beslaat. Het bekappen of beslaan van e…
Hoefbeslag bij paardenHoefbeslag bij paardenEen goede smid is voor elk paard belangrijk Het ene paard moet ijzers eronder het andere paard hoeft alleen maar bekapt…
Paard natuurlijk bekappen - tips en trucsPaard natuurlijk bekappen - tips en trucsIedereen kent de taak van een hoefsmid wel: hij bekapt de hoeven van een paard, werkt ze bij en meestal komt er dan een…
Bronnen en referenties
  • Friesch Dagblad
  • PCT+ Oenstjerk

Reageer op het artikel "Pootbekapper koe zorgt voor goede melk"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 23-03-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Special: Melk
Schrijf mee!