InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Diarree bij het konijn

Diarree bij het konijn

Bij konijnen treden vaak maagdarmproblemen op. Deze kunnen ernstige gevolgen hebben indien er niet op tijd gehandeld wordt. Waardoor ontstaan deze problemen en wat kun je hier, als konijneneigenaar, zelf aan doen?

Voedingssamenstelling

Voor een konijn is de voedingssamenstelling zeer belangrijk. Diarree komt namelijk het meest voor door voedingsfouten. Voedingsfouten zorgen voor een zogenaamde dysbacteriose (de bacterieflora in het maagdarmkanaal verandert), waardoor voedingsstoffen niet meer goed worden opgenomen en er diarree ontstaat. Plotselinge dieetwijzigingen geven ook aanleiding tot diarree.
Konijnen hebben vezels nodig voor een normale peristaltiek van het maagdarmkanaal. De vezels hebben een lage energetisch waarde en zijn dan ook met name van belang voor de peristaltiek. Konijnen met diarree of anorexie hebben een voorkeur voor voedingsmiddelen die vezels bevatten. De niet verteerbare delen zorgen voor cel regeneratie, secretie, digestie, absorptie peristaltiek en excretie.

Verkeerde voeding

Het volgende moet een konijn niet te eten krijgen:
  • Gemengde granen en peulvruchten, kool, sla, komkommer, tomaat, klaver, zacht fruit.
  • Gecontamineerd gras
  • Commercieel voer met residuen van antibiotica

Wat als je verkeerde voeding geeft?

Niet alleen diarree is een veel voorkomend probleem bij het geven van verkeerde voedingen aan konijnen, ook acaecotrofie kan voorkomen. Konijnen maken twee soorten keutels; gewone keutels en caecotrofen. Het verschil hiertussen is dat caecotrofen plakkeriger zijn, zeer veel eiwitten en energie bevatten en dat deze door het konijn rechtstreeks uit de anus worden opgegeten. Als er sprake is van verkeerde voeding veranderen de caecotrofen van structuur en samenstelling (er ontstaat plakpoep), waardoor het konijn ze niet meer eet (acaecotrofie). Acaecotrofie kan, naast verkeerde voedingssamenstelling, ook voorkomen door belemmering van caecotrofie; ze hebben wel de normale samenstelling, maar het konijn kan ze niet eten. Dit kan komen doordat het dier te dik is of bij pijnlijkheid van het bewegingsapparaat.
Je kunt zien dat het konijn last heeft van acaecotrofie als het dier plakpoep aan de haren rond de anus heeft. Het lijkt dan op diarree, vooral voor de eigenaar. Het is dus belangrijk stil te staan bij dit onderscheid.

Therapie

Een konijn met maagdamrproblemen moet je absoluut nooit laten vasten! Het beste kun je met het dier naar de dierenarts gaan, die het konijn vervolgens op zal nemen om de eetlust en productie van ontlasting te kunnen observeren. Een konijn met diarree of acaecotrofie moet onbeperkt hooi en gelimiteerd pellets gevoerd krijgen. Indien het dier helemaal niet eet moet gebruik gemaakt worden van dwangvoeding en vloeistoftherapie. Eventueel kunnen medicijnen worden toegediend die de darmbeweging stimuleren. Ook pijnstilling kan gegeven worden. Bij acaecotrofie moet de achterkant van het konijn worden schoongemaakt, door de aangeplakte poep te verwijderen en eventueel wat haren weg te knippen. Indien het konijn te dik is, moet het dier afvallen. Indien het konijn verkeerde voeding krijgt moet dit worden aangepast. Indien deze tips gevolgd worden is de prognose gunstig. Zo niet, dan kan het konijn (vooral in de zomer) last krijgen van myasis (madenziekte of larvenziekte). In dit geval is de prognose een stuk minder gunstig. De dierenarts kan proberen dit probleem op te lossen.

Het juiste konijnenvoer

Het volgende moet je een konijn juist wél te eten geven:
  • Onbeperkt gras of hooi is zeer belangrijk
  • Maximaal 30 gram/kg/dag pellets. Deze pellets moeten > 18% ruwvezel, 12-16% ruweiwit, en 0,6-1% calcium bevatten.
  • Lacterende voedsters en groeiende jonge konijntjes moeten zoveel kunnen eten als ze willen.
  • Konijnen moeten ideaal gezien 3 soorten groenten per dag hebben. Hiervoor kun je nemen: boerenkoolblad, bietenloof, wortel, wortelloof, lof, andijvie, broccoli, paardenbloem, weegbree, appel, beuk, wilg.
© 2010 - 2019 Sjoukje0, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Voeding voor het konijn: Wat wel en wat nietVoeding voor het konijn: Wat wel en wat nietKonijnen kunnen door verkeerde voeding allerlei lichamelijke klachten ontwikkelen, zoals gebitsafwijkingen, spijsverteri…
Een worminfectie bij konijnenEen worminfectie bij konijnenKonijnen kunnen al op jonge leeftijd worden besmet met een worminfectie. De besmetting kan in het nest plaats vinden, do…
Paardenvoeding: wat is wel goed en wat niet?Paardenvoeding: wat is wel goed en wat niet?Paardenvoeding is een lastig onderwerp. Lees hier waar het meestal fout gaat, wat de symptomen van verkeerde voeding zij…
Het tamme dwergkonijn: aanschaf, voeding en vaccinatiesHet tamme dwergkonijn: aanschaf, voeding en vaccinatiesWanneer je een huisdier gaat aanschaffen, wil je daar waarschijnlijk eerst wat meer van weten. Hoe is het om een dwergko…
Wat mogen konijnen eten en wat niet?Wat mogen konijnen eten en wat niet?Voeding is voor konijnen erg belangrijk omdat konijnen erg gevoelige darmen hebben. Er kunnen nare dingen met je konijn…

Reageer op het artikel "Diarree bij het konijn"

Infoteur: Sjoukje0
Gepubliceerd: 13-09-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Schrijf mee!