InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Equine Infectious Anaemia: Moeraskoorts, paardenziekte

Equine Infectious Anaemia: Moeraskoorts, paardenziekte

Moeraskoorts of Equine Infectious Anaemia is een paardenziekte die veroorzaakt wordt door een retrovirus, de besmetting vindt plaats via bloedzuigende insecten. De ziekte kan zich manifesteren in drie vormen, een acute, subacute en chronische vorm.

Wat is moeraskoorts?

Moeraskoorts of Equine Infectious Anaemia is een paardenziekte die veroorzaakt wordt door een retrovirus, de besmetting vindt plaats via bloedzuigende insecten. Het virus manifesteert zich in Amerika, delen van Europa, het Middenoosten, Rusland en Zuid-Afrika. De besmetting vindt vooral plaats door het bijten van zogenaamde dazen en steekvliegen. Wanneer zij een besmet paard bijten en daarna een gezond paard kan besmetting plaatsvinden. Merries kunnen hun ongeboren veulen ook besmetten met moeraskoorts, via de placenta.

Moeraskoorts is niet overdraagbaar van paard op mens.

Vormen en symptomen van moeraskoorts

Acuut

Bij de acute vorm wordt het paard in één keer heel erg ziek. Symptomen zijn: hoge koorts, bloedarmoede (de rode bloedcellen worden afgebroken), algehele verzwakking, onregelmatige hartslag, zwakke pols en zwelling van de benen van het paard. Het paard kan het ene moment nog gezond ogen en dan opeens heel ziek worden en zelfs plots overlijden.

Subacuut

De ziekte vordert in het geval van de subacute vorm minder snel en niet zo ernstig. Symptomen zijn: koorts, gewichtsverlies, een vergrote milt, bloedarmoede en zwelling van onder andere de benen en borst van het paard.

Chronisch

Het paard is snel moe en kan niet werken, hij kan wat koorts en bloedarmoede hebben en de ziekte kan zich, indien niet behandeld, omzetten naar de subacute of acute vorm.

Preventie en therapie

Er is een vaccin beschikbaar, dit vaccin is in China ontwikkeld en beschikbaar sinds 1983, het heet 'Chinese Live Attenuated EIA Vaccine'. Momenteel is men in de Verenigde Staten ook bezig met het ontwikkelen van een vaccin. Paarden die geïnfecteerd zijn met het virus, blijven de rest van hun leven besmettelijk voor andere paarden. Als het paard de ziekte al overleefd, moet het dus de rest van zijn leven in quarantaine blijven. De meeste paarden die besmet zijn met het virus worden dus ingeslapen, als ze al niet uit zichzelf overlijden aan bijvoorbeeld de acute vorm.

Moeraskoorts in Europa

Op 20 januari 2010 werd via horseandhound.co.uk bekend gemaakt dat er zich in Groot-Brittannië twee paarden bevinden die besmet zijn met moeraskoorts. Deze twee paarden werden op 22 december 2009 geïmporteerd uit Roemenië, samen met nog 8 andere paarden. De paarden leken klinisch niet ziek te zijn, maar testten positief op aanwezigheid van antilichamen tegen het virus in het lichaam. De twee paarden worden op humane wijze ingeslapen.

Op 8 september 2010 maakte de website horses.nl bekend dat een Nederlands paard dat in Groot-Brittannië staat geïnfecteerd is met EIA. Zes paarden werden uit Nederland geïmporteerd en één paard testte positief op de ziekte. Het terrein waarop het paard zich bevindt is afgesloten en het paard zal geëuthanaseerd worden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Horseandhound.co.uk Wikipedia

Reageer op het artikel "Equine Infectious Anaemia: Moeraskoorts, paardenziekte"

Infoteur: Flew
Laatste update: 09-09-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Schrijf mee!