InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Atrofie bij paarden

Atrofie bij paarden

Atrofie houdt in dat het spierweefsel bij het paard afneemt. Atrofie komt met name voor op de rug van het paard, vlak naast de schoft.

Wat is atrofie?

Atrofie is de afname van het spierweefsel bij een paard. Bij paarden komt atrofie vooral voor op de rug van het paard, naast de schoft, je ziet dat er dan zogenaamde 'kuilen' naast de schoft komen, het lijkt alsof het paard een heel hoge schoft heeft. Atrofie kan ook voorkomen bij bepaalde spierziekten, zoals EMND, dan heeft het paard atrofie over zijn gehele lichaam.

Hoe ontstaat atrofie?

Atrofie op de rug van het paard ontstaat doorgaans doordat er iets knelt, in dit geval dus het zadel. Als het zadel niet lekker past, knelt het de bloedtoevoer naar de spieren af en hierdoor neemt de hoeveelheid spierweefsel af.

Hoe voorkom ik atrofie?

Aangezien voorkomen beter dan genezen is, is het raadzaam om een goedpassend zadel te gebruiken. Laat het zadel aanmeten door een zadelmaker. Wanneer je dan een goedpassend zadel hebt, doe je er goed aan om er niet te dikke dekjes, pads en bontjes onder te schuiven. Dit lijkt heel comfortabel voor je paard, maar je maakt op deze manier het zadel krapper, waardoor het alsnog kan gaan knellen.

Mijn paard heeft atrofie, en nu?

Wanneer je constateert dat je paard atrofie heeft is het noodzaak om het zadel dat je gebruikte eens goed te laten nakijken door een zadelmaker/zadelpasser. Deze zal wellicht constateren dat het zadel inderdaad knelt en kan het aanpassen of je helpen met het uitzoeken van een nieuw zadel. Om je paard weer aan de juiste bespiering te helpen is het noodzakelijk om de rugspieren van het paard goed te trainen door bijvoorbeeld te longeren met een pessoateugel en balkjes te lopen.

Als je paard niet lang heeft rondgelopen met de atrofie, is het probleem met de juiste training wel weer te verhelpen. Wanneer het paard te lang met een knellend zadel is bereden, kan het paard blijvend atrofie houden, dit is te zien aan de kuilen naast de schoft. Voor paarden met blijvende atrofie zijn er speciale zadeldekken te koop, deze vullen als het ware de kuilen een beetje op waardoor het paard nog wel met een passend zadel bereden kan worden.

Als je het vermoeden hebt dat je paard niet alleen atrofie bij zijn schoft heeft, maar ook op andere plaatsen in zijn lichaam is het raadzaam om de veearts langs te laten komen. Bij enkele spierziekten is gehele atrofie een symptoom en dan kun je er maar beter op tijd bij zijn!
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Bokt.nl

Reageer op het artikel "Atrofie bij paarden"

Infoteur: Flew
Gepubliceerd: 06-01-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Schrijf mee!