InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Dressuuroefening: Achterwaarts gaan onder het zadel

Dressuuroefening: Achterwaarts gaan onder het zadel

In de Nederlandse dressuurproeven wordt vanaf de klasse L2 gevraagd om het paard enkele passen achterwaarts te laten gaan. Dit is een gehoorzaamheidsoefening die ieder paard correct uit kan voeren. Maar hoe leer je je paard eigenlijk achterwaarts gaan als je er zelf op zit?

Aanleren

Voor het aanleren van achterwaarts onder het zadel is het belangrijk dat je paard aan de hand makkelijk achterwaarts stapt op jouw commando. Het aanleren onder het zadel doe je vervolgens in een aantal stappen:
  1. Je houdt halt waarbij het paard met het gewicht verdeeld over vier benen netjes stilstaat.
  2. Zorg voor een helper op de grond die je paard begeleid en die daarbij het commando gebruikt dat het paard gewend is bij het achterwaarts gaan aan de hand.
  3. Blijf recht zitten, maak jezelf lang, leg je been enkele centimeters naar achter en sluit je hand. Op hetzelfde moment begeleid je helper het paard achterwaarts.
  4. Na dit enkele keren herhaald te hebben geef je zelf het commando voor het achterwaarts gaan vanuit het zadel. De hulp vanaf de grond wordt op deze manier afgebouwd.
  5. Als het paard netjes achterwaarts gaat ga je steeds meer over op alleen het geven van been en teugelhulpen. Het commando blijft dus steeds vaker achterwege.
Als bovenstaand proces verdeeld over enkele trainingen en met rust wordt uitgevoerd, zal vrijwel ieder paard al snel heel netjes achterwaarts gaan onder het zadel.

Correct uitvoeren

Bij correct uitgevoerd achterwaarts gaan onder het zadel is het paard recht, nageeflijk en gaat hij diagonaal achterwaarts. De diagonale benenparen worden dus tegelijk opgetild en naar achteren verplaatst. Ook moet het paard de benen optillen en niet over grond slepen.

Veelvoorkomende problemen

Scheef achterwaarts gaan.

Dit komt meestal voort uit onbalans of onbegrip. Het is eenvoudig te corrigeren door de hand van de hals af te halen naar de kant waar de achterhand van het paard heengaat. Gaat je paard scheef naar links, haal je je linkerhand van de hals.

Het hoofd omhoog steken

Het paard vindt het moeilijk om de rug bol te maken. Dit is meestal prima op te lossen door weer voorwaarts te rijden, opnieuw nageeflijk halt te houden en weer achterwaarts te gaan.

Het paard gaat niet diagonaal achterwaarts

Meestal heeft het paard dan onvoldoende impuls. Ook in het achterwaarts moet het paard actief zijn, hij moet overtuigd achteruit lopen.

Het paard sleept

Dit is meestal een gebrek aan kracht, wat vanzelf verdwijnt als het paard meer getraind en dus sterker wordt. Het is niet erg als een jong of weinig getraind paard nog wat sleept tijdens het achterwaarts gaan.
© 2011 - 2019 Esther87, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vrijheidsdressuur: AchterwaartsIn de dressuur is achterwaarts een bekend onderdeel in de wedstrijden. Veel paarden leren dan ook om onder het zadel net…
Paardentrailer of paardenvrachtwagen; voor- en nadelenPaardentrailer of paardenvrachtwagen; voor- en nadelenHet transport van uw paard is iets waar u goed over na wilt denken. Gegarandeerd goed transport is een randvoorwaarde om…
Krachttraining - Lateral PulldownKrachttraining - Lateral PulldownTijdens krachttraining wordt er gebruik gemaakt van verschillende oefeningen gericht op een bepaalde spiergroep. De Late…
Western, de cowboy sportWestern is een tak van de paardensport. De tak van het cowboytje spelen, de tak van het koeien drijven. En ook de tak va…
Wedstrijd rijden: Dressuuroefeningen in de klasse ZZ-lichtWedstrijd rijden: Dressuuroefeningen in de klasse ZZ-lichtBij het rijden van wedstrijden in de paardensport kun je verschillende klassen doorlopen. Iedere ruiter start in de klas…

Reageer op het artikel "Dressuuroefening: Achterwaarts gaan onder het zadel"

Infoteur: Esther87
Gepubliceerd: 15-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!