InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Einschuss bij paarden

Einschuss bij paarden

Einschuss is een ernstige ontsteking van de onderhuid van het paard en komt vaak voor aan de benen. Het paard krijgt een zogenaamd 'olifantsbeen'.

Wat gebeurt er?

Het been van het paard begint ontzettend te zwellen en het paard heeft koorts. De zwelling van het been wordt veroorzaakt door een ontsteking van de lymfevaten. Deze lymfevaten voeren normaal gesproken vocht uit het been af, maar doordat ze ontsteken zijn gaat dat niet meer en wordt het been heel dik.

Oorzaken van Einschuss

Het dikke been wordt dus veroorzaakt door een ontsteking van de lymfevaten. Deze lymfevaten ontsteken niet zomaar, dit gebeurt onder invloed van de streptokokken- of stafylokokkenbacterie. Deze bacterie dringt het lichaam binnen via een wondje of via bijvoorbeeld mok. De wondjes zijn soms nauwelijks te zien, maar ze zijn er vaak wel degelijk.

Symptomen

  • Het been is dik en voelt warm aan
  • Het paard heeft pijn aan het dikke been
  • Het paard voelt zich ziek en heeft weinig eetlust
  • Koorts
  • Kreupelheid

Therapie en prognose

Wanneer een paard Einschuss heeft moet er snel een behandeling gestart worden. Einschuss kan namelijk chronisch worden en dan heeft het paard dus permanent een dik been. Wanneer je vermoed dat je paard Einschuss heeft moet je gelijk contact opnemen met een veearts!

De veearts zal doorgaans aanraden om het paard een antibioticakur te geven om de ontsteking tegen te gaan. Ook zal het paard wellicht 'Non Steroidal Anti Inflamatory Drugs' toegediend krijgen om de zwelling tegen te gaan. Wanneer de zwelling afneemt gaat de druk wat van het been af en heeft het paard minder pijn. Het is raadzaam om meerdere malen per dag een korte periode met het paard te stappen, dit stimuleert de bloedsomloop. Wanneer het wondje zichtbaar is, dient deze goed schoongemaakt te worden. Wanneer het wondje niet te zien is, is het afspuiten van het been een oplossing.

Als de Einschuss door mok veroorzaakt wordt, dient de mok aangepakt te worden.

De kans op herstel is over het algemeen groot. Hoe sneller de behandeling gestart wordt, hoe kleiner de kans op permanente schade. Wanneer er te laat wordt begonnen met therapie, of wanneer de therapie niet aanslaat bestaat de kans dat het paard altijd een dik been zal houden. In plaats van vocht vormt zich dan bindweefsel in het been en dan kan het been dus niet meer dun worden. Een paard kan in principe prima leven met een dik been, als het been de bewegingsvrijheid van het paard maar niet belemmert.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Gezondheid van mijn paard.nl

Reageer op het artikel "Einschuss bij paarden"

Infoteur: Flew
Gepubliceerd: 10-12-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Schrijf mee!