InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Atypische myopathie bij paarden

Atypische myopathie bij paarden

Atypische Myopathie is een dodelijke spieraandoening die zich alleen voordoet bij paarden die dag en nacht in een wei staan. De wetenschap staat momenteel nog voor een raadsel wat betreft de oorzaak van deze aandoening.

Hypothese over de oorzaak van atypische myopathie

Dr. Cornelie Westerman heeft uit onderzoek kunnen concluderen dat paarden met atypische myopathie een acute verstoring in de vetstofwisseling in de spieren hebben, hierdoor wordt de ziekte naar alle waarschijnlijkheid veroorzaakt. Wat deze verstoring veroorzaakt weet men echter nog niet zeker. Er wordt gespeculeerd over een gifstof die in gras voorkomt in de lente en herfst bij temperaturen tussen de 0 en 8 graden.

Symptomen

  • Sloomheid, weinig aandacht voor de omgeving
  • Verminderde eetlust
  • Koliekverschijnselen
  • Spiertrillingen
  • Rode of paarse slijmvliezen (in later stadium)
  • Donkergekleurde urine (later stadium)
  • Niet meer op kunnen staan (later stadium)

De symptomen van deze ziekte zijn vreemd. Een paard dat op het oog kerngezond is kan zomaar binnen 24 uur komen te overlijden aan atypische myopathie. De overeenkomst tussen alle paarden met atypische myopathie is dat zij allen dag en nacht beschikking hadden over gras. Over het algemeen doen bijna alle gevallen zich voor in de herfst, alhoewel er ook een paar gevallen zijn geweest in de lente. Het getroffen paard komt suf en stijf over en zakt na enkele uren door zijn benen, alles wijst op een acuut spierprobleem. Atypische myopathie is niet besmettelijk, al kan het wel voorkomen dat meerdere paarden die in één wei staan getroffen worden.

De diagnose kan worden gesteld aan de hand van de klinische symptomen die het paard laat zien. Er kan ook bloed afgenomen worden om een diagnose te stellen, hierin wordt dan gekeken naar de waarden van de spierenzymen.

Prognose en therapie

De mortaliteit van atypische myopathie ligt ontzettend hoog, 89% van de getroffen paarden sterft. Atypische myopathie richt heel veel schade aan aan de spiercellen, dus ook aan de cellen die de ademhalingsspieren in werking houden. Als het paard niet al eerder door de veearts ingeslapen is, zal hij uiteindelijk stikken.

Als er nog hoop lijkt te zijn voor het getroffen paard dient het zo snel mogelijk naar een kliniek gebracht te worden. Transport is echter bijna niet mogelijk doordat dit de schade aan de spieren alleen maar erger maakt. Het paard zal dus in een zo dichtbij mogelijk stal moeten worden behandeld. Medicijnen tegen atypische myopathie zijn er niet, men kan alleen de symptomen bestrijden. Het paard zal pijnstillers krijgen en eventueel een katheter ingebracht krijgen wanneer hij niet kan plassen. De vetverbranding van het paard is verstoord, daarom moet het paard koolhydraten eten zodat hij deze kan gebruiken om zijn lichaam aan de gang te houden.

Voorkomen dat je paard atypische myopathie krijgt

Het is nooit helemaal mogelijk om te voorkomen dat je paard getroffen wordt, maar de volgende preventiemaatregelen in acht nemen kan nooit kwaad.

  • Bied paarden die dag en nacht op het weiland staan een schuilmogelijkheid bij slecht weer.
  • Zorg ervoor dat er geen paddenstoelen, eikels en dergelijke in de wei groeien/liggen.
  • Voorzie het paard van een goede kwaliteit ruw- en krachtvoer en geef hem alleen kraanwater te drinken.
  • Voer geen hooi in een vochtige omgeving.
  • Ontworm en vaccineer op tijd.
Gerelateerde artikelen
Atypische myopathie bij paardenAtypische myopathie bij paardenAtypische myopathie, een zeer ernstige vorm van spierbevangenheid, is een relatief nieuwe aandoening die het spierweefse…
Kearns Sayre Syndroom: een zeldzame spierziekteKearns Sayre Syndroom: een zeldzame spierziekteHet Kearns Sayre syndroom (KSS) is een vorm van mitochondriële myopathie. Deze aandoening is een stofwisselingsziekte wa…
Schwartz-Jampel-syndroomSchwartz-Jampel-syndroomHet Schwartz-Jampel-syndroom (SJS) is een zeldzame erfelijke ziekte waarbij symptomen voorkomen aan het gezicht, de ogen…
Syndroom van Guillain-BarréSyndroom van Guillain-BarréHet syndroom van Guillain-Barré is een spieraandoening. Bij deze aandoening valt de spierfunctie gedeeltelijk of helemaa…
Kearns Sayre-Syndroom: StofwisselingsaandoeningKearns Sayre-Syndroom: StofwisselingsaandoeningPatiënten met het Kearns Sayre-Syndroom hebben oogafwijkingen, ontwikkelingsstoornissen en hartproblemen. Door een genmu…
Bronnen en referenties
  • Horses.nl gezondheidvanmijnpaard.nl

Reageer op het artikel "Atypische myopathie bij paarden"

Infoteur: Flew
Gepubliceerd: 03-08-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Schrijf mee!