InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Meest voorkomende ziektes bij een cavia

Meest voorkomende ziektes bij een cavia

Elke cavia is net zo als ieder mens wel eens een dag wat minder fit. Er zijn enkele ziektes die vrij vaak voor komen bij onze cavia's. Deze zijn: Diarree, verstopping, winderigheid, aandoeningen aan de luchtwegen en oorontstekingen. Hieronder zult u over alle aandoeningen wat meer uitleg kunnen vinden.

Diarree

De meest voorkomende symptomen van diarree zijn een zachte, kleverige, waterige of brijachtige ontlasting. De oorzaken hiervan zijn verkeerde voeding, te snelle omschakeling op een compleet ander soort voor of het kan een gevolg zijn op een darminfectie.
Wanneer u merkt dat uw cavia last heeft van diarree moet u gaan bedenken wat voor een voedsel uw cavia de laatste dagen heeft gehad. Een grote hoeveelheid andijvie is bijvoorbeeld een van de diarree veroorzakers. Geef uw cavia gedurende twee a drie dagen alleen hooi, brokken en water. De natte groenten zullen de diarree kunnen verergeren. Ga met uw cavia naar de dierenarts als de diarree niet binnen 2 dagen minder wordt of wanneer deze echt geheel waterig is.

Vochtverlies door waterige ontlasting kan al snel tot uitdroging lijden. U kunt dit controleren bij uw cavia door de huid op de rug tussen 2 vingers omhoog te tillen. Wanneer de huid niet onmiddellijk weer naar beneden gaat en er dus een plooi blijft staan moet u onmiddellijk langs de dierenarts gaan! Deze zal uw cavia een infuus geven met water en verschillende mineralen die uw cavia nodig heeft.

Verstopping

Het tegenovergestelde van diarree is een verstopping. De cavia heeft in dit geval geen ontlasting. Dit kan komen door een gebrek aan water in de voeding, te weinig beweging of voeding met te weinig ballaststoffen(oa vezels) die een cavia nodig heeft. Je zult zien dat je cavia in elkaar gedoken zit in een hoekje van de kooi. Vaak zal hij zijn rug krommen. Hij reageert weinig op de omgeving. Wanneer dit meer dan 24 uur duurt moet u sowieso langs de dierenarts. Zelf kunt u de cavia via een spuitje zonder naald water en geweekte brokjes toedienen. Zo krijgt het beestje toch wat vezels en water binnen en komen de darmen hopelijk weer snel op gang.

Winderigheid

Bij winderigheid vindt er gasvorming plaats in de darmen van een cavia. Dit is levensgevaarlijk voor een cavia! Het middenrif zet dan namelijk naar voren uit en het hart en de longen raken bekneld. Hierdoor is er een groot risico op verstikking of een hartstilstand. De eerste symptomen van gasvorming zijn een opgeblazen buik en het weinig bewegen van uw cavia. Het wordt vrijwel altijd veroorzaakt door verkeerde voeding. Een groente die zorgt voor een verhoogde kans op gasvorming is kool. Wanneer u vermoed dat uw cavia last heeft van winderigheid moet u meteen langs de dierenarts gaan! Deze zal een krampstillend middel toedienen en zal u medicijnen meegeven.

Verschillende infecties aan de luchtwegen

Vooral in de winter komen er regelmatig luchtweginfecties voor bij cavia's. Deze worden veroorzaakt door koude tocht, droge verwarmingslucht of zeer stoffige bodembedekking. U zult zien dat uw cavia zeer vaak niest, een natte neus en oogjes heeft en vaak maakt de cavia een soort knor geluid wanneer hij ademt. Ga naar de dierenarts als de problemen langer dan een dag aanhouden. U moet gelijk langs de dierenarts wanneer u merkt dat de cavia zeer slap is. Probeer in alle gevallen de veroorzakers van de infectie te verwijderen. Koop nieuwe bodembedekking, zet uw cavia's verder weg van de verwarming of gooi een lekkere fleecedeken over de kooi heen tegen de tocht.

Oorontstekingen

Het is vaak duidelijk aan uw cavia te merken wanneer deze een oorontsteking heeft. Hij zal zijn kopje scheef houden en er komt zwarte smeer uit het oor die een zeer intense geur heeft. U zult ook zien dat de cavia jeuk heeft aan het oor en gaat krabben. Door de pijn kan het gebeuren dat hij minder zin krijgt in eten. Een oorontsteking wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door een bacterie die het oor is binnengedrongen. Ook stof, vuil, schimmel of andere vreemde stoffen kunnen veroorzakers zijn. Laat een cavia nooit te lang rondlopen met een oorontsteking. Hij kan dan blijvende schade krijgen aan de oren.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.degrotecavia.nl

Reageer op het artikel "Meest voorkomende ziektes bij een cavia"

Infoteur: Lienepien95
Laatste update: 28-05-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Schrijf mee!