InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Aspergillose: een schimmelinfectie bij de hond

Aspergillose: een schimmelinfectie bij de hond

Aspergillose: een schimmelinfectie bij de hond De schimmel aspergillus is een draadvormige schimmel die doorgaans woont in hooi, stro en compost. De aspergillus kan kwaad bij de hond, omdat de schimmel ook de luchtwegen van een hond binnen kan treden. De schimmel nestelt zich dan in de neus, keel of het slokdarmhoofd van de hond. Daar veroorzaakt de aspergillus een infectie die bekend staat als aspergillose, oftewel een schimmelinfectie.

De belangrijkste symptomen

De honden die worden getroffen door aspergillose hebben doorgaans een lange snuit. Het gaat om rassen als bijvoorbeeld de border collie en de Duitse herder. Klachten die optreden bij aspergillose zijn:

  • Afscheiding uit neus
  • Afscheiding ziet er zompig uit
  • Hond niest
  • Bloed drupt uit neus

Honden die aspergillose krijgen hebben vaak een lage weerstand. Dieren kunnen te maken krijgen met chronische afscheiding uit de neus. Het is bij deze klacht raadzaam om een dierenarts te bezoeken. Het niezen kan ook samengaan met het druppelen van bloed uit de neusgaten van de hond.

Diagnose

Een dierenarts luistert naar de klachten die u als eigenaar omschrijft en zal de hond vervolgens lichamelijk onderzoeken. Er zijn verschillende methoden om te onderzoeken of de hond lijdt aan aspergillose. Zo kan de dierenarts besluiten om röntgenfoto’s van de snuit te maken. Hierop kan hij zien of het bot van de neus van de hond is aangetast door de schimmel. Ook kan er een kweek worden genomen uit het vocht van de neus. De vloeistof kan dan op schimmels worden nagekeken. Zo kan ook gekeken worden of er in het vocht de schimmel aspergillus voorkomt. In het bloed van de hond kunnen mogelijk antilichamen worden aangetroffen tegen de schimmelinfectie. Daarnaast kan de dierenarts ook nog besluiten om een ct-scan van de neus te maken of een endoscopie uit te voeren op de snuit. Met een flexibel slangetje kan hij dan de neus van de hond inspecteren op de aanwezigheid van een infectie.

Behandeling

Aspergillose is niet makkelijk te verhelpen. Om te kunnen behandelen worden er doorgaans drains in de voorhoofdsholte en neusholte geplaatst om de holten twee keer per dag twee weken lang te kunnen spoelen met medicatie. Een redelijk nieuwe behandeling is voor de hond een stuk diervriendelijker. Het dier wordt onder narcose gebracht en hierbij wordt de neus een uur lang gespoeld met clotrimazole. Mogelijk is deze behandeling net zo succesvol als het twee maal daags spoelen. Chirurgie haalt doorgaans weinig uit tegen aspergillose.

Vooruitzichten

Honden hebben met aspergillose hebben een steeds betere overlevingskans. Wel blijft de schimmelinfectie een ernstige aandoening. Aspergillose kan zorgen voor grote holten in de neus, waardoor de hond te maken kan krijgen met steeds terugkerende neusontstekingen.
© 2011 - 2019 Tina2011, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Medisch Handboek Honden, Bruce Fogle, uitgeverij Tirion, 2003
  • http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=108489
  • http://www.causus.be/doorverwijzing.cfm?Id=176
  • http://www.dacmalpertuus.be/vrij.cfm?Id=49

Reageer op het artikel "Aspergillose: een schimmelinfectie bij de hond"

Reacties

Wil, 22-01-2013 16:09 #2
Is dit besmettelijk voor andere honden die in aanraking zijn geweest met een zieke hond met schimmelinfectie in de neus? Reactie infoteur, 23-01-2013
Deze vraag kunt u beter voorleggen aan een dierenarts.

Mitchon, 10-07-2012 17:10 #1
Geachte heer/mevr.,

Vandaag is dit ook bij mijn hen geconstateerd, een bull terrier, echter moet er nog een foto worden gemaakt en kweek worden genomen. Mijn vraag is wat zijn globaal de kosten voor deze behandeling en is het daarbij zeker dat het niet terug komt of is deze kans juist wel groot?

Met vriendelijke groet,
Mitchon Oortgiesen Reactie infoteur, 11-07-2012
Beste Mitchon,

Deze vragen kunt u het beste aan de dierenarts stellen,

Met vriendelijke groet,

Tina

Infoteur: Tina2011
Gepubliceerd: 20-11-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Reacties: 2
Schrijf mee!