InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Leverziekte bij de kat: herken de symptomen

Leverziekte bij de kat: herken de symptomen

Leverziekte bij de kat: herken de symptomen De lever is net zoals bij de mens, voor een kat ook een van de belangrijkste organen. Het vervult meerdere vitale functies zoals het reinigen van het bloed en de productie van gal. Zodra de kat een leverziekte krijgt, kan dit levensbedreigend zijn. De klachten zijn vaak vaag en moeilijk te herkennen. Wel kun je op bepaalde symptomen letten. Welke soorten leverziekten kan de kat krijgen, wat kan de oorzaak zijn en wat kun je hieraan laten doen?

De functie van de lever

Net zoals geldt voor een mens is de lever voor een kat ook een van de belangrijkste organen. Hij vervult diverse vitale functies, zoals productie van bloedeiwitten, omzetting van de afvalproducten van de eiwitverwerking in stoffen die door de nieren uit het lichaam kunnen worden verwijderd, verwerking en opslag van koolhydraten en vetten, zuivering van het bloed en de productie van gal voor de spijsvertering.

Soorten leverziekten

Hier volgen de meest voorkomende soorten leverziekten zoals die bij katten kunnen voorkomen:

Leverlipidose

Leverlipidose is een vetophoping binnen de lever. Het kan het gevolg zijn van ziekten als diabetes mellitis (suikerziekte), overgewicht of van uithongering. In de meeste ernstige gevallen blijft de oorzaak helaas onbekend. Dit komt vooral voor bij oudere katten die niet meer willen eten.

Cholangiohepatitiscomplex

Dit is een groep ontstekingsziekten van de galproducerende delen van de lever. Het is waarschijnlijk de meest algemene leverziekte bij katten en kan soms terugkeren. De oorzaak hiervan is niet bekend, maar het is mogelijk dat een bacteriële infectie een rol speelt.

Leververgiftiging

Door de manier waarop de lever werkt, kan een kat sommige mogelijk giftige stoffen niet verwerken en loopt hij gevaar te worden vergiftigd. Dit kan gebeuren door oneigenlijk gebruik van sommige medicijnen zoals bijvoorbeeld aspiriene. Dit is zeer ernstig omdat de lever van de kat ineens kan stoppen met functioneren. Een toename van het schildklierhormoon door hyperthyroïdie
(= teveel schildklierhormoon) kan de lever ook vergiftigen.

De symptomen

Een kat die aan een leverziekte lijdt, kan ernstig ziek zijn en zelfs in levensgevaar zijn. De symptomen zijn soms vaag. Wees alert als de volgende symptomen van toepassing zijn:

  • Lusteloosheid
  • Slaapzucht
  • Gewichtsverlies
  • Overgeven
  • Diarree
  • Dikke buik
  • Geelzucht

Wat moet je doen?

Elke ziekte van de lever moet als ernstig worden beschouwd. Sommige katten met bepaalde leverziekten genezen door snelle behandlingen, maar ze kunnen ook overlijden. Als de kat symptomen vertoont of een zieke indruk geeft, ga dan zo snel mogelijk met hem naar de dierenarts.

Diagnose

Er bestaat geen eenvoudige test om een bepaalde leverziekte te identiciferen. De dierenarts zal de kat onderzoeken, bloed- en urineonderzoek doen, röntgenfoto's of echogrammen maken. Hij kan vocht uit de buikholte halen en dit onderzoeken en in een extreem geval een biopt van de lever nemen. In een enkel geval zal de de dierenarts de onderbuik van de kat openen om de lever rechtstreeks te bekijken. Dit gebeurt alleen als er op een andere wijze niets te vinden is.

Behandeling

In geval van infectie zal de dierenarts antibiotica voorschrijven. Bij een ontsteking van de lever worden er steroïden voorgeschreven. Als de kat ernstig ziek is, zal hij naar de intensive care moeten waar hij een infuus krijgt en voeding krijgt toegediend via een sonde. In sommige gevallen moet het dieet van de kat worden aangepast. Het dieet van de kat moet licht verteerbare koolhydraten en eiwitten bevatten. De kat moet regelmatig kleine porties eten om gewichtsverlies te voorkomen.
Verder kunnen er behandelingen voor eventuele onderliggende ziekten worden voorgeschreven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Niet-alcoholische vette leverziekte: Ophoping vet in leverNiet-alcoholische vette leverziekte: Ophoping vet in leverDe lever is een deel van het spijsverteringsstelsel dat nodig is om voedsel af te breken, energie op te slaan en afvalpr…
Veno-occlusieve ziekte: Leveraandoening met geelzuchtVeno-occlusieve ziekte: Leveraandoening met geelzuchtVeno-occlusieve ziekte (veno-occlusive disease) komt tot uiting door ontstoken en verstopte bloedvaten die zorgen voor h…
HCC (leverziekte) bij de hondHCC (leverziekte) bij de hondHCC (Hepatitis Contagiosa Canis), Leverziekte of Ziekte van Rubarth is een besmettelijke leverziekte bij de hond. De zie…
Alcoholische leverziekte: Vetlever, hepatitis en cirroseAlcoholische leverziekte: Vetlever, hepatitis en cirroseHet jarenlang overmatig drinken van alcohol produceert mogelijk een breed spectrum van leveraandoeningen zoals een vette…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alexas Fotos, Pixabay
  • Het boek: Kattendokter ISBN: 90-410-0591-9

Reageer op het artikel "Leverziekte bij de kat: herken de symptomen"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 06-12-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Special: Katten
Schrijf mee!