InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > De Jardine papegaai

De Jardine papegaai

Jardine papegaaien zijn één van de vele soorten papegaaien die als huisdier worden gehouden. Vergeleken met andere papegaaiensoorten, zoals de Kaketoe en Grijze Roodstaart, geniet deze soort minder bekendheid in Nederland. Het is daarom tijd voor een kennismaking met deze speelse sloper, de Jardine!

De papegaai als huisdier

Papegaaien komen in het wild voor op verschillende continenten, zoals Zuid-Amerika en Afrika, in de voornamelijk warmere gebieden. Veel soortgenoten worden als huisdier gehouden in volières of als huiskamervogel. Meestal zijn deze gekweekt in het land waar de papegaai als huisdier wordt gehouden. Al komt het voor dat wilde soortgenoten worden geïmporteerd uit het buitenland. In Nederland is de dwergpapegaai een bekende papegaaiensoort die als huisdier wordt gehouden. Andere grotere soorten met een langere levensduur zijn bijvoorbeeld de Bonte Boer, Ara, Kaketoe en Grijze Roodstaart. Papegaaien zijn intelligente dieren. Het intelligentieniveau wordt bij veel soorten vergeleken met die van een jong kind van ongeveer 3 à 4 jaar.

De Jardine papegaai

Een nog vrij onbekende papegaaiensoort in Nederland is de Poicephalus Gulielmi. Deze Latijnse benaming staat voor de Jardine papegaai. In de Verenigde Staten van Amerika geniet deze soort al meer bekendheid. De Jardine papegaai komt voor op het Afrikaanse continent. Hun leefgebied ligt in Centraal Afrika. Ze kunnen 30 jaar worden.

Uiterlijke kenmerken van de Jardine

Kenmerkend voor hun uiterlijk is de groene kleur met zwarte schubben. Naarmate ze ouder worden krijgen ze roodoranje vlekken op hun voorhoofd, vleugels en boven de poten. Dit gebeurt vanaf het eerste jaar. De pop (vrouw) en de man verschillen niet in uiterlijk. Een man neigt iets groter te zijn, maar alleen een bloedtest kan het geslacht met zekerheid bepalen. Er zijn drie subsoorten, namelijk de:
  1. Poicephalus Gulielmi Gulielmi
  2. Poicephalus Gulielmi Fantiensis
  3. Poicephalus Gulielmi Massaicus

De subsoorten verschillen onderling qua grootte en/of kleur. Al zijn de verschillen soms subtiel. Zo is de kleur zwart bij de Gulielmi dominanter aanwezig dan bij de andere soorten en zijn de kleuren donkerder. De Fantiensis is juist kleiner qua omvang, lichter qua kleur en de gekleurde vlekken neigen meer naar oranje dan naar rood. De Massaicus is het "groenst" van alle soorten en heeft de minste gekleurde vlekken.

Karakter van een Jardine papegaai

Het karakter van Jardine papegaaien is te omschrijven als nieuwsgierig, pittig en speels. Het zijn echte knagers. Eén van hun favoriete bezigheden is het slopen van voorwerpen. Simpele voorwerpen van bijvoorbeeld hout en karton bijten ze het liefst kapot met hun robuuste snavel. Ze kunnen goed op zichzelf zijn en zichzelf uren achtereen vermaken met een speelgoed. Een erg leuk kenmerk is dat de Jardine papegaai regelmatig op zijn of haar rug rolt tijdens het spelen met bijvoorbeeld een stok in de poten.

Verder is de Jardine papegaai in staat te leren praten. Jardine papegaaien worden niet gezien als de beste praters, maar met een kenmerkend robotachtige stem kunnen ze een beperkt aantal woorden en zinnen leren. Ook kunnen ze bepaalde klanken nadoen. Indien besloten wordt een Jardine als huisdier in huis te nemen dient rekening gehouden te worden met de volume die deze papegaai kan produceren. Een Jardine papegaai wordt beschouwd als één van de stillere papegaaiensoorten, maar zoals de meeste vogels heeft ook de Jardine momenten dat die van zich laat horen.

Waarop letten bij aanschaf van een Jardine

Zoals bij de aanschaf van elk huisdier is het aan te raden goed te in te lezen over deze soort. Het in huis nemen van een Jardine papegaai brengt de nodige verantwoordelijkheid met zich mee. Zoals eerder vermeld kunnen Jardine papegaai wel 30 jaar worden. Daarnaast neemt de verzorging de nodige tijd en kosten met zich mee en moet er gezorgd worden voor een degelijke huisvesting. Haal bij voorkeur een Jardine papegaai bij een betrouwbare kweker die bereid is de benodigde informatie te geven. Een goede kweker werkt hygiënisch en met grote zorg. Tevens laat een goede kweker de papegaai op geslacht en ziekten testen voordat de papegaai mee naar huis gaat.

Als de Jardine papegaai van jongs af aan in huis wordt genomen en met liefde en aandacht wordt behandeld, zijn het gezellige en leuke huisdieren. Ze zijn aanhankelijk, maar kunnen zichzelf prima vermaken en eindeloos spelen. Soms zijn het pittige wezens met een eigen wil, maar met de juiste opvoeding zijn het vrolijke speelse metgezellen.
© 2009 - 2017 Rinfo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Met een papegaai heeft u een mooie vogel in huisMet een papegaai heeft u een mooie vogel in huisDit moet u weten over uw papegaai, uw lorre. Een papegaai is een zeer intelligente en prachtige vogel om te hebben. Miss…
Welke papegaaien zijn erWelke papegaaien zijn erEr zijn grofweg 350 soorten papegaaien in de wereld bekend. Er zijn vier soorten papegaaien die wereldwijd voorkomen en…
Een papegaai kopen of nietEen papegaai kopen of nietEen papegaai kopen of toch niet, waarop moet u zeker letten? Met een gezonde levendige papegaai of lorre hebt u een vrie…
Help mijn papegaai is ziekHelp mijn papegaai is ziekOok een papegaai kan ziek worden, waarop moet u letten? Denk aan de papegaaienziekte, veerrot en PBFD. Soms koopt men ee…
Schreeuwende papegaaiDat de meeste papegaaien wel eens schreeuwen is algemeen bekend. Het is ook normaal gedrag. Een paar keer per dag even d…
Bronnen en referenties
  • http://www.wingscc.com/aps/j-desc.htm

Reageer op het artikel "De Jardine papegaai"

Reacties

Zijlmans, 21-08-2016 16:03 #3
Hoi, geen enkele papegaai is geschikt voor een kooi. Geef dan aan dat je er beter twee kan nemen. Waarom denk je dat ze zo vaak kaal zijn ondanks de goede voeding. Papegaaien worden gek van alleen zijn net zo als mensen. Ik snap niet dat wij dat van mensen normaal vinden dat we gek worden als we geen mensen om ons heen hebben maar bij papegaaien denken we dat wij als mens dat wel even kunnen invullen. Papegaaien leven in grote groepen en zijn zeer sociale dieren. Wij zijn geen papegaaien wij vullen die leegheid ook niet in. Bij een mens zeg je ook niet hier heb je een hond dan hoef je nooit meer een mens te zien enz. Het is zo egoïstisch om te denken dat de papegaai in een kooi kan leven in zijn eentje. Het geef ook aan wat sommige mensen voor denkwijze hebben over dieren. Moet je ook niet waarschuwen dat ze zeer veel lawaai maken als de ze geslachtsrijp zijn. Zo hard dat je de politie op je dak krijgt. Ieder die er echt verstand van heeft geef aan dat het fout is een papegaai in zijn eentje in een kooi houden. Waarom zou anders de opvang van papegaaien zo vol zijn.

Miranda, 01-10-2013 11:27 #2
Peter, Hareco dier & vriend te Sliedrecht heeft momenteel twee jonge jardines zitten (handopfok).

Peter Schult, 30-09-2013 10:07 #1
Ik heb in Thailand een groene jardine gehad die heel aanhankelijk was maar vanwege een ziekte vroegtijdig overleed. Ik zoek in Nederland een jardine, liefst eentje die ik met de hand moet groot brengen. Waar kan ik deze vogel in Nederland vinden?

Infoteur: Rinfo
Laatste update: 06-03-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Reacties: 3
Schrijf mee!