InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Overlast meeuwen

Overlast meeuwen

Overlast meeuwen Als u naar het strand gaat en u hoort de zee en de krijzende meeuwen op de achtergrond dan hoort dit er gewoon bij. Het word een stuk vervelender wanneer u 's morgens wakker word gemaakt door het gekrijs van de meeuwen doordat ze de binnenstad zijn ingetrokken.

Waarom komen meeuwen naar de stad?

De stad is een ideale plek voor meeuwen om hun jongen groot te brengen. Er zijn veel platte daken om hun nest op te bouwen en er is voldoende voedsel te vinden. Bovendien kunnen de meeuwen hun jongen hier veilig grootbrengen omdat er geen vossen bij kunnen komen.

Overlast

Meeuwen bouwen nesten op platte daken in steden en kunnen agressief overkomen als ze op zoek zijn naar voedsel of hun jongen willen beschermen. Verder veroorzaken ze overlast door het opentrekken van vuilniszakken, het poepen op auto's, daken en op straat. Ze leven in groepen waardoor de overlast nog erger wordt.

Broedseizoen

In het broedseizoen veroorzaken ze veel geluidsoverlast. Het broedseizoen loopt van april tot eind augustus. In juli veroorzaken de meeuwen de meeste geluidsoverlast doordat ze hun jongen leren vliegen en ze willen uit alle macht hun jongen beschermen.

Wat kunt u doen?

Zorg ervoor dat u uw huisvuil buiten zet vlak voordat het opgehaald word. Zo krijgen de meeuwen de kans niet om de vuilniszakken open te trekken. Veel gemeentes hebben kliko containers of ondergrondse containers en kampen niet met dit probleem. Als u een plat dak heeft, kom hier dan regelmatig. Voor meeuwen word het dan minder aantrekkelijk om hier een nest te bouwen.

Er zijn verschillende artikelen te verkrijgen om te voorkomen dat meeuwen een nest bouwen op uw dak.
  • Naaldstrip: Dit is een strip met vertikale pinnen om te voorkomen dat de vogels kunnen landen op het dak.
  • Vogelnetten: Dit is een net wat over het dak gespannen wordt en ze zijn te verkrijgen in verschillende kleuren. Vogels kunnen nu niet meer op het dak komen. Let er wel op dat vogels niet verstrikt kunnen raken in het net.
  • Vogelverjagers: Er zijn verschillende vogelverjagers te verkrijgen. Sommige werken door middel van lichtflitsen waar de vogels van schrikken. Andere maken geluiden om de vogels te verjagen.

Zorg ervoor dat niemand de meeuwen voert!

Meeuwennest

Heeft u wel een meeuwennest verwijder deze niet. Meeuwen zijn een beschermd diersoort en u kan een hoge boete krijgen voor het verwijderen van een nest. Het beste kunt u contact opnemen met uw gemeente of woningbouwvereniging. Ook het verwijderen van de eieren uit een nest is strafbaar en de meeuwen leggen in dat geval gewoon nieuwe eieren.
© 2011 - 2019 Nice, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe beperk je overlast door vogels?Hoe beperk je overlast door vogels?Vogels willen nog wel eens voor overlast zorgen. Ze veroorzaken o.a. geluidsoverlast, poepen op het terras, eten de frui…
Algemene informatie over de meeuwAlgemene informatie over de meeuwEr zijn in de wereld vele meeuwen onderverdeeld in 23 geslachten. Het meest voorkomende geslacht is de Larus. De meeste…
Vogels voeren zonder ongedierte te trekkenVogels voeren zonder ongedierte te trekkenWilde vogels kunnen best wat extra voer gebruiken. Zeker in de winter is bijvoeren nodig en leuk om te doen. Maar hoe vo…
Duivenoverlast, een serieus probleemDuivenoverlast, een serieus probleemDuivenoverlast is een lastig probleem en kan meer gevolgen hebben dan je in eerste instantie zou denken. Je hebt net je…
De Zilvermeeuw, de kust, de haven én de stadDe Zilvermeeuw, de kust, de haven én de stadDe zilvermeeuw is thuis aan de kust, in havens en langzamerhand nemen ze de stad in bezit. De meeuw past zich bijzonder…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Overlast meeuwen"

Reactie

Rene de Jong, 08-08-2015 23:50 #1
Waarom zijn meeuwen een beschermde diersoort?

Infoteur: Nice
Gepubliceerd: 03-03-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Reacties: 1
Schrijf mee!