InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Algemene informatie over de meeuw

Algemene informatie over de meeuw

Algemene informatie over de meeuw Er zijn in de wereld vele meeuwen onderverdeeld in 23 geslachten. Het meest voorkomende geslacht is de Larus. De meeste meeuwen zijn te vinden in de poolgebieden. In Nederland komen de meeuwen voornamelijk in het winter seizoen voor. Ze maken trektochten met grote groepen om te overwinteren en broeden. Ze broeden voornamelijk bij het strand omdat het daar rustig is en omdat er veel voedsel te vinden is. In dit artikel leest u meer over de meeuw.

Uiterlijk van de meeuw

De lengte van de meeuw gemeten vanaf de staart tot de snavel ligt tussen de 37 á 42 centimeter. De kleuren en kleurpatronen kunnen per seizoen wisselen, maar de meest voorkomende kleuren zijn zwart, grijs en wit. Zijn poten hebben drie lange tenen van voren en één korte teen aan de achterkant van de poot. De meeuw heeft net als eenden zwemvliezen, hij voelt zich dan ook thuis in het water. De spanwijdte van de vleugels kan wel 60 centimeter zijn.

Levenswijze

Meeuwen komen voornamelijk voor in koude tot gematigde klimaten. In warme landen zult u dan ook minder meeuwen aantreffen. Ze overwinteren vaak niet ver buiten de grote steden. Al in het najaar zijn de meeuwen druk opzoek naar wormen en insecten. De meeuwen kunnen we qua leefwijze in groepen verdelen:
  • doortrekkers - Zijn de meeuwen die in het land komen om te rusten en eten tijdens hun trektocht
  • dwaalgasten - Deze zijn de groep verloren en dus uit de koers geraakt
  • broedvogels - Meeuwen die in ons land broeden
  • wintergasten - Meeuwen die alleen in het winterseizoen richting onze kant komen
Het is duidelijk te zien wanneer de vogels hun voorjaarstrek gaan houden. Ze verzamelen zich in enorme getallen op weilanden vaak niet ver van de kust. Deze gaan allemaal tegelijk op reis. Naar een iets aangenamer land of gedeelte.

Broeden

Meeuwen broeden graag in voedselrijke streken zoals aan het strand in de duinen. Daar broeden een heleboel meeuwen op dezelfde plaats. Het gekrijs van zo'n broedkolonie is oorverdovend. Hiermee maken ze dingen duidelijk zoals dat ze niet gestoord willen worden. Dit is nodig omdat de meeuwen gerust elkaars eieren pikken of opeten. De meeste meeuwen leggen eieren tussen april en juni. De jongen komen na 3 tot 4 weken uit en het zijn er meestal 2 tot 4. De ouders voeren de jongen tot ze 4 á 6 weken zijn, daarna vliegen ze er al zelf op uit. Jonge meeuwen zijn makkelijk te herkennen aan hun bruine donsachtige veren.

Voorkomen dat er teveel meeuwen komen

Veel mensen hebben overlast van de meeuwen dankzij het lawaai en hun ontlasting. Om te voorkomen dat er meer komen kunnen eieren ingesmeerd worden met olie, deze komen dan niet meer uit. Er worden tegenwoordig ook echte eieren verwisseld met neppe eieren, de meeuwen blijven dan zolang op de neppe eieren broeden dat ze geen tweede keer aan de leg gaan.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Algemene informatie over de meeuw"

Reactie

Ik, 19-06-2015 21:47 #1
Ik heb een baby meeuw gevonden? zonder moeder! wat moet ik doen? Reactie infoteur, 20-06-2015
U kunt het beste even contact opnemen met een vogelopvang of dierenbescherming.

Infoteur: Bembi
Laatste update: 17-10-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!