InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Vogels voeren zonder ongedierte te trekken

Vogels voeren zonder ongedierte te trekken

Vogels voeren zonder ongedierte te trekken Wilde vogels kunnen best wat extra voer gebruiken. Zeker in de winter is bijvoeren nodig en leuk om te doen. Maar hoe voorkom je dat ongedierte er met je vogelvoer vandoor gaat? Het voer is doorgaans bedoeld voor meesjes en andere kleine vogels, niet voor duiven, kraaien of kauwtjes, die al snel een plaag kunnen voeren. Muizen en ratten eten ook graat mee, dit is natuurlijk al helemaal niet de bedoeling! Met een aantal eenvoudige aanpassingen kun je ongedierte weghouden van voerplaatsen.

Andere vogelsoorten weghouden

Mezen worden vaak bijgevoerd / Bron: Zela, RgbstockMezen worden vaak bijgevoerd / Bron: Zela, Rgbstock
Voer je de vogels, dan wil je vermijden dat bepaalde vogels mee-eten. Het is zelfs verboden om duiven te voeren in Nederland en hoewel er zelden juridische stappen worden ondernomen, kan het wel voor veel overlast zorgen. Vogels die je onder andere wilt vermijden om te voeren zijn:
  • Duiven
  • Kraaien
  • Kauwen
  • Eksters
  • Meeuwen
Soms is het ook ongewenst dat Vlaamse gaaien mee-eten, aangezien dit ook kraaiachtige zijn en deze vogels in het voorjaar graag eieren van andere vogels eten.

Gewicht Al deze vogels zijn duidelijk een stuk groter en zwaarder van vinken, mussen en andere kleine vogels. Hier kun je gebruik van maken als je gericht wilt voeren. Door voerbolletje op te hangen aan een dun en klein touwtje, kunnen de grotere vogels er niet makkelijk op landen. Zorg hierbij wel dat ze niet naast het voer kunnen landen om alsnog te eten.
Een dun touwtje heeft ook een nadeel; van kraaien is bekent dat ze hele vetbollen mee kunnen nemen. Ze slopen het touw en vliegen er met het voer vandoor, om het verderop rustig op te eten. Eventueel is dit te voorkomen door ijzerdraad te gebruiken, maar let wel op met scherpe uitstekende delen.

Kleine hoeveelheden

Een andere manier om deze vogels weg te houden, is door steeds kleine hoeveelheden voer te geven. Grote vogels halen hier niet voldoende energie uit of vinden het voer niet eens. Kortom, kleine hoeveelheden voer geven, en wat vaker voeren.

Meeuwen en watervogels

Meeuwen komen doorgaans niet op vogelvoer af. Ze vinden hun extra voer in afval en op straat. Dit komt goed uit, want meeuwen kunnen behoorlijke hoeveelheden eten! Bij het voeren van watervogels kunnen meeuwen wel een probleem zijn. Ze kunnen het voer uit de lucht vangen, waardoor er niets meer voor de andere vogels overblijft. Voer daarom vanaf een lage plek, vlak langs het water. Voer kleine stukjes brood en veel tegelijk. De beste manier is natuurlijk voeren als er geen meeuwen in de buurt zijn, maar dit is niet altijd makkelijk.

Dieren op de grond weghouden

Voornamelijk ratten en muizen genieten op grote schaal mee van vogelvoer, als je niet uitkijkt. Zitten er eenmaal muizen of ratten in de buurt van het huis, dan is het moeilijk er van af te komen. Voorkomen is beter dan genezen, zegt het spreekwoord. Voorkomen is niet moeilijk wanneer je vogels voert.

Kleine hoeveelheden

Door kleine hoeveelheden te voeren eten de vogels alles op. Voer je teveel, dan zijn de vogels op een gegeven moment verzadigd. Voer dat overblijft blijft liggen voor ongedierte.

Strooivoer op een hoge plek

Voer je strooivoer? Leg dit dan op een verhoogde plaats zoals een tafel of ander plateau. Let op: muizen en ratten kunnen hier ook opkomen, het is dus niet verstandig hier voer voor een langere tijd te laten liggen. Vogels voelen zich echter veiliger als ze hoger zitten, ze zullen dus meer eten. Het is ook makkelijker om overig voer weg te halen.

Op tijd weghalen

Wordt het voer na een aantal uur niet gegeten, haal het dan weg. De vogels hebben het niet gevonden of gewoon (nog) geen behoefte aan voer. Na een aantal dagen eten ze misschien wel, maar als het er te lang ligt is het een lekker hapje voor ongedierte. Verder kan het gaan schimmelen.

Goed ophangen

Voer je vetbolletjes of andere hangende vormen van vogelvoer, hang dit dan hoog op. Veeg regelmatig het gevallen voer op, zeker als het om grote hoeveelheden gaat.

Speciale voersystemen

Er zijn speciale voersystemen verkrijgbaar, deze helpen tegen ongedierte. Doorgaans zijn dit hangende systemen met kleine openingen, waar strooivoer in gedaan moet worden. Dit helpt zowel tegen ongewenste vogels als tegen ander ongedierte. Een dergelijk systeem heeft echter wel weer aanschafkosten en neemt relatief veel ruimte in beslag.
Gerelateerde artikelen
Hoe kan ik vogels in de winter voeren?Met name tijdens de winter en de herfst is het fijn voor vogels als mensen voer in de tuin klaar leggen voor ze. De wint…
Vogels in de tuin voederen, hele jaar door?Is vogels voeren in de zomer verstandig? Wat heeft een vogel dagelijks nodig, of omgekeerd, hoeveel vogels heb ik in de…
Het fixeren van vogelsSoms is het nodig je dier te fixeren, in een dwanggreep te houden, om bijvoorbeeld medicatie toe te dienen of om het die…
Kauw, Corvus monedulaKauw, Corvus monedulaKauwen, Corvus monedula, zijn populaire vogeltjes bij sommige mensen. Voor anderen is het ongedierte. Jonge kauwtjes bel…
Vogels voeren in de winterVogels voeren in de winterVogels kunnen zelf eten vinden. Het bijvoeren van vogels heeft zin als het heeft gesneeuwd of als het hard vriest. In de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jlaswilson, Pixabay
  • Afbeelding bron 1: Zela, Rgbstock

Reageer op het artikel "Vogels voeren zonder ongedierte te trekken"

Reacties

Grada, 03-11-2015 09:17 #7
Iemand hier in de buurt gooit regelmatig zijn schuurdak vol met hompen brood, ontbijtkoek etc. En niet zo'n klein beetje ook. En dat ligt daar dan uren, en zelfs nachten. Daar komen dan de meeuwen, eksters en kraaien op af. Ik ben echt bang voor ongedierte. Degene die dat doet hoef ik er niet op aan te spreken omdat die man niet aanspreekbaar is. Maar het lijkt mij echt niet goed wat hij doet. Ik weet ook niet of ontbijtkoek wel zo goed is voor dat soort vogels. Zou het handig zijn om de gemeente hier over in te lichten? Verboden is het niet, lijkt mij, wat hij doet.

He Bakker-Daniels, 23-08-2014 14:16 #6
Wij hebben sinds een paar jaar een voedersilootje (hoog) hangen voor tuinvogels. Nu hebben de buren(2 huizen verder) 2 x een dode rat gevonden en zeggen dat dat komt door het vogelvoer.
Zou dit waar kunnen zijn en zo ja, hoe kunnen we dat oplossen. We hebben erg veel plezier van de tuinvogels. Erzitten soms 10-tallen musjes op hun beurt te wachten. Reactie infoteur, 17-09-2014
Ratten kunnen goed klimmen, en kunnen dus bij het vogelvoer komen.
Wilt u dit voorkomen, dan kunt u het voer bijvoorbeeld 's nachts weghalen. Ook kunt u regelmatig vegen om te voorkomen dat er teveel voer op de grond ligt. Daar vinden ratten het over het algemeen eerder.
Eigenlijk is er altijd rondom mensen veel voedsel voor ratten te vinden. Ze zullen er dus niet alleen om het vogelvoer zijn, maar pakken misschien wel wat mee.

Herman, 07-11-2012 12:44 #5
Wetenschappelijk onderzoek in Duitsland en Nederland o.a. door Dr.G.M. Dorrestein, hoofddocent Pathologie van de Universiteit Utrecht, heeft uitgewezen dat verwilderde duiven nagenoeg geen risico vormen voor de volksgezondheid. Zo worden bijvoorbeeld paratyphus, tuberculose en papegaaienziekte niet overgebracht door duiven en een vorm van vogeltuberculose die bij duiven kan voorkomen is voor de mens niet schadelijk! Bij duivenmelkers die dagelijks een zeer intensief contact met duiven hebben, hun veren en uitwerpselen kan slechts een (goed behandelbare soort) allergie ontstaan (Duivenmelkerslong).

Bronnen:
Einige Befunde zum Gesundheitszustand von Freilebenden Stadttauben; Dr. G.M. Dorrestein, Vakgroep Veterinaire Pathologie, Universiteit Utrecht, R. Korbel en D. Schneeganss, Institut für Geflügelkrankheiten, Ludwig-Maximilians-Universität München, 1989

Zoonosis in birds, tekst voordracht gepresenteerd op de World Veterinary Conference, Lyon 1999; Dr. G. M. Dorrestein, drs M. van der Hage, Vakgroep Veterinaire Pathologie, Universiteit Utrecht

Tauben in unseren Städten, Konzept einer tierschutzgerechten und ökologisch sinnvollen Bestandskontrolle der Stadttauben, Ministerium für Umwelt und Naturschutz, Landwirtschaft und Verbraucherschutz des Landes Nordrhein-Westfalen

Toevloed van verdwaalde postduiven:
Jaarlijks verdwalen er in Nederland honderdduizenden postduiven tijdens wedvluchten. Deze geringde duiven vestigen zich in steden en dorpen en zorgen aldaar voor ongeringde nakomelingen. Het percentage geringde duiven onder de stadsduiven varieert per stad en is mede afhankelijk van de vluchtroutes van wedstrijden met postduiven. In sommige steden bestaat zelfs wel 75% van de stadsduiven uit verdwaalde postduiven en alleen al op één locatie in Rotterdam worden per jaar meer dan 2000 verdwaalde postduiven aangetroffen. Terwijl enerzijds wordt geprobeerd om de stadsduivenpopulatie te beheersen, vindt er anderzijds een continue toestroom plaats van postduiven die niet meer naar hun hok en eigenaar terugkeren. De meeste duivenhouders willen hun verdwaalde huisdieren overigens niet meer terug, omdat er geen prijs of eer meer mee te behalen valt. Voor de vogelasiels vormen verdwaalde postduiven ook een groot probleem, want zij willen het veelgehoorde advies van de duiveneigenaren "draai 'm de nek maar om" niet opvolgen. Om de omvang van stadsduivenpopulaties te kunnen beheersen zal aan de toevloed van postduiven een einde moeten komen.

Bronnen:
Duivenoverlast in Nederland; verkennend onderzoek naar duivensport, duivenoverlast, kostenraming, voorstellen en adviezen; drs M.H. Drijgers, E.P. de Rook, Landelijke Werkgroep Duivenoverlast, september 1998

Jonge postduiven vallen met bosjes uit de lucht; Zwolse Courant, 18 juli 2003

Herman, 06-11-2012 11:21 #4
In de tekst lees ik trouwens; ´Wilde vogels kunnen best wat extra voer gebruiken. Zeker in de winter is bijvoeren nodig en leuk om te doen. Maar hoe voorkom je dat ongedierte er met je vogelvoer vandoor gaat? Het voer is doorgaans bedoeld voor meesjes en andere kleine vogels, niet voor duiven, kraaien of kauwtjes, die al snel een plaag kunnen vormen.´ Persoonlijk vind ik het heel erg dieronvriendelijk om deze mooie vogels onder de noemer ongedierte te plaatsen. Ik begrijp het hoor dat er mensen zijn die deze vogels liever niet in hun tuin wensen, maar om ze dan onder de noemer ongedierte te plaatsen? Kraaiachtigen zijn heel intelligente en sociale vogels, veel meer dan het kleine grut (die ik overigens ook een warm hart toe draag) en ze vormen paartjes voor het leven. Geloof het of niet, maar ze hebben zelfs troostende eigenschappen naar andere leden van de kolonie. Voor al die mensen die zo een hekel aan kauwtjes en andere kraaiachtigen hebben: lees eens de boeken van Achilles Cools, of de boeken van Jenny de Laet: De ekster in zwart en wit, en Kraaien, kwajongens van bos en veld (met name het voorwoord is hartverwarmend tevens
hartverscheurend). En ik weet zeker dat u uw mening zult bijstellen. En ja, een gaaitje kan een eitje stelen, maar dit doet de gaai alleen wanneer het zelf jongen heeft. Hij voert het aan zijn jongen. Een gaai heeft doorgaans 1 broedsel, terwijl de zangvogels er meerdere hebben. Zangvogels leggen zoveel eieren omdat de natuur rekening houdt met het feit dat er eieren verloren gaan.
Wanneer er geen ei verloren zou gaan, dan zouden zangvogels een kleiner broedsel hebben. De natuur heeft het prima geregeld, daar hoeft u zich helemaal geen zorgen om te maken (tenzij de mens zo drastisch ingrijpt door alles maar te verstenen waardoor vogels niet meer genoeg natuurlijk voedsel en broedgelegenheid kunnen vinden om maar een v.b. te noemen) In het verhaaltje wordt de gaai enigzins neergezet als een schurk, maar vergeet niet dat het stelen van een ei hetzelfde voor een gaaitje is, als een worm uit de grond trekken voor een merel.

Herman, 04-11-2012 18:19 #3
Laatst las ik een wetenschappelijk artikel waarin stond dat duiven helemaal geen ziekten overdragen, in elk geval niet meer dan een ander dier of zelfs mens. En dat dieren wanneer ze veel eten, of genoeg eten hebben, een max aan nakomelingen produceren is lariekoek omdat dit met nog zoveel andere componenten te maken heeft en niet alleen maar met eten.
Erik, ik vind jouw houding tegenover je buurvrouw erg betreuringswaardig. Dat je geen uitwerpselen wenst in de tuin, dat kan ik mij nog enigszins voorstellen, maar dat je ook nog klaagt over de mussen die wat groen wegpikken. Kom op zeg, dit is de natuur. Als je hier zo van baalt versteen je tuin dan. Een groene tuin trekt vogels aan, ongeacht of je buurvrouw ze voert of niet. Jammer dat je er niet van kunt genieten, Je mist een heleboel en daarnaast staan mussen op de rode lijst en er zijn veel mensen die de mussen juist zo missen omdat ze in hun dorpstraatje of stad niet meer voorkomen. En wat betreft mensen onder elkaar: wanneer we allemaal wat toleranter zouden zijn ten opzichte van onze buren, dan zou de wereld ook wat prettiger zijn. En wat zijn nu eigenlijk 2 voederbeurten? Reactie infoteur, 04-11-2012
Beste Herman

Ik ben erg benieuwd naar het artikel waarnaar u refereert. Er zijn verschillende bronnen die het duidelijk hebben over het overbrengen van ziektes. Enkele voorbeelden (van de eerste hits van Google Scholar, op willekeurige volgorde):
E. TOM THORNE, ELIZABETH S. WILLIAMS, 2005, Disease and Endangered Species: The Black-footed Ferret as a Recent Example, Conservation Biology
Volume 2, Issue 1, pages 66–74, March 1988
N. Wakamatsu, D. J. King, D. R. Kapczynski, B. S. Seal andC. C. Brown, 2006, Experimental Pathogenesis for Chickens, Turkeys, and Pigeons of Exotic Newcastle Disease Virus from an Outbreak in California during 2002-2003, Veterinary Pathology November 2006 vol. 43 no. 6 925-933, doi: 10.1354/vp.43-6-925
Jerolmack, Colin, 2008, How Pigeons became Rats: The Cultural-Spatial Logic of Problem Animals, 55 Soc. Probs. 72
Vernon L. Moore, Ph.D., Jordan N. Fink, M.D., Joseph J. Barboriak, Sc.D., Louis L. Ruff, M.D., Donald P. Schlueter, M.D., 1974, Immunologic events in pigeon breeders' disease, Journal of Allergy and Clinical Immunology, Volume 53, Issue 6, Pages 319–328

Ik ben benieuwd wat u heeft gevonden dat dit tegen spreekt. Weet u de titel, auteurs en tijdschrift nog? Kunt u het artikel ergens terugvinden?

Het is al lang met populatiestudies aangetoond dat meer eten kan leiden tot meer nakomelingen. Natuurlijk spelen andere componenten mee, maar zeker bij duiven die zich snel voortplanten en die in stedelijk gebied weinig vijanden hebben (roofvogels, wezels en marters komen er niet veel voor) is het zeer waarschijnlijk dat ze meer jongen succesvol grootbrengen naarmate er meer voedsel beschikbaar is.
Alweer ben ik erg benieuwd waarop u deze opmerking baseert. Een bekende, geaccepteerde ecologische theorie als ‘larikoek’ afdoen kan prima, maar dan verwacht ik ten minste een paar peer-reviewed bronnen van deze of vergelijkbare situaties.

Daarbij kan ik uit persoonlijke ervaring spreken dat tientallen, of zelfs honderden duiven en een kleine stadstuin geen goede combinatie. Denk hierbij niet alleen aan poep op planten (dit kan letterlijk tot verstikking van planten leidden), maar ook een onmogelijkheid om de was op te hangen.
Begrijp me niet verkeerd, ik geniet van veel vogels. Ik heb elk jaar weer vetbollen hangen om vogels te observeren. Maar de opmerking “Kom op zeg, dit is de natuur.” klopt niet helemaal in mijn ogen. Hoewel definities van natuur afwijken, is het bijvoeren van dieren niet natuurlijk.

Ik ben erg benieuwd naar uw bronnen. Ik hoop dat u ze nog wilt delen.

Met vriendelijke groet,

Erik, 19-05-2012 10:34 #2
Goedemorgen,

Is het juridisch aan te vechten om mijn buurvrouw te dwingen te stoppen met haar tweemaal daagse voederactiviteiten richting duifjes en andere vogeltjes? Ik word gek van het opvliegen, geroekoe, getweet en laat staan van alle uitwerpselen van de vogels. Daarnaast maken de talrijke mussen onze siergrassen, hortensias en wilgenboompjes kapot om al het verse groen eruit te pikken.
Ik zie graag een reactie tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Erik Reactie infoteur, 28-06-2012
Beste

Helaas is het doorgaans niet haalbaar om dit aan te vechten. Hoewel het theoretisch mogelijk moet zijn, op basis van bijvoorbeeld geluidsoverlast of vervuiling, zijn de kosten in geld en tijd hier over het algemeen te hoog voor om het zelf te doen.
Indien u huurt kunt u het beste contact opnemen met de verhuurder, die moet het regelen.
Anders raad ik u aan naar een wijkagent te stappen. Die kan de mensen er op aanspreken, ook als ze – wellicht – minder vriendelijk zijn tegen u. U kunt eventueel ook naar het politiebureau gaan om aangifte te doen. Als het goed is helpen ze u daar verder.
Veel succes ermee

Met vriendelijke groet,

Lisa

Harm Jan Verweij, 08-11-2011 02:33 #1
Stadsduiven zijn gedomesticeerde vogels zonder eigenaar. Het zijn van nature zaadeters. In een stedelijke omgeving, met name in binnensteden, kunnen ze niet het voedsel vinden dat past bij hun natuurlijke dieet. Uit nood worden ze dan een soort alleseters. Dit heeft grote gevolgen voor hun gezondheid en de dieren zien er dan al snel slecht uit: mager en vettig.

Gelukkig zijn er veel mensen die ze de helpende hand toesteken en ze gezond voedsel geven. De conditie van de dieren verbetert dan zienderogen.

Ik besef dat niet iedereen geporteerd is van stadsduiven. Ik zou ook liever hebben dat ze in de duivenhouderij waren gebleven en daar verzorgd werden. Maar om ze dan maar op één lijn te zetten met ongedierte met het bijbehorende advies om ze niet te voeren: dit kan toch echt niet. Straathonden, zwerfpoezen en stadsduiven: deze dieren zijn, als gedomesticeerde dieren, afhankelijk van menselijke verzorging voor hun welzijn. Reactie infoteur, 08-11-2011
Ik ben het ermee eens dat het triest is dat de vogels niet verzorgd worden, vooral voor de vogels zelf. Het feit is echter dat duiven zich op grote schaal voortplanten. Ze vinden genoeg eten, zei het niet van de gewenste kwaliteit. Hierdoor komen er steeds meer duiven.
Ik weet niet of u in één van de grote steden in Nederland woont, maar hier zijn duiven wel degelijk een probleem. Wanneer zij een plaats vinden waar ze gevoerd worden, zijn er al snel honderden op een paar vierkante meter. In parken en op pleinen is dit – voor sommige – nog leuk, maar wanneer de dieren zich in een achtertuin ophopen zijn ze zeker aan te merken als ongedierte. Ik ken gevallen waarin sterke tuinplanten overleiden door de enorme hoeveelheiden duivenpoep erop. Er komt eenvoudigweg geen licht meer op het blad door de poep.
Daarbij is het natuurlijk een groot probleem als mensen de was buiten willen hangen. Dit betekent in bepaalde gebieden dat de helft van de was nogmaals gedaan moet worden, omdat er duivenpoep opzit.

Duiven kunnen verschillende ziektes overbrengen, zoals de bacterie Chlamydophila psittaci, welke onder andere longontsteking kan veroorzaken en verschillende andere ziekten. Meer informatie hierover is onder andere hier: http://igitur-archive.library.uu.nl/kennispunt/2010-0708-200305/UUindex.html en hier http://jem.rupress.org/content/78/3/189.abstract te vinden.

Dus in het kort, duiven zorgen voor overlast en ze kunnen ziektes overbrengen. Hoewel er geen biologische definitie van ongedierte bestaat, worden duiven doorgaans wel aangemerkt als ongedierte.

Zwerfhonden en zwerfkatten worden in landen waar er veel aanwezig zijn ook als ongedierte gezien. De perceptie van ongedierte is afhankelijk van de tijd en plaats.

Het advies om duiven niet te voeren heeft een goede reden. Dieren die een overschot aan voedsel krijgen produceren het maximale aan nakomelingen. Dieren die dit niet krijgen, produceren minder nakomelingen. Overigens is dit advies niet van mij afkomstig, maar van de meeste gemeenten. Hier even twee opvallende:
Den Haag: http://denhaag.dierenbescherming.nl/overlastdoordieren#stadsduiven
Utrecht: http://www.utrecht.nl/images/DWS/Overvecht/PDF/Folders/duif%20flyer%20DEF.pdf
Rotterdam neemt sterkere maatregelen, als u googled op ‘duiven voeren verbod’ of ‘geen duiven voeren’ vind u genoeg informatie over het wat er waarom.
Door te blijven voeren komen er steeds meer duiven, die meer overlast veroorzaken. Natuurlijk, een aantal duiven zijn geen probleem, maar zoals al eerder gesteld gaat het niet om een handvol duiven maar om honderden duiven die voor veel overlast veroorzaken.

Infoteur: Info_lisa
Gepubliceerd: 03-11-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Reacties: 7
Schrijf mee!