InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > De fuut: de fuut is een vreemde vogel

De fuut: de fuut is een vreemde vogel

De fuut: de fuut is een vreemde vogel De fuut is een vreemde vogel. De vogel heeft bijna geen staart. Bovendien vliegt de fuut bijna nooit behalve als hij in nood is of moet ruien. De fuut sluit bovendien op een heel bijzondere manier een verbintenis met zijn of haar partner. Als de vrouwtjesfuut van het mannetje een visje krijgt en dat aanneemt, zijn ze “getrouwd’. Alles over de fuut.

De eieren van de fuut waren in de crisisjaren roofgoed

De fuut werd jarenlang bedreigd door de mens. Dit kwam omdat de mensen in de jaren ‘30 en ’40 van de vorige eeuw de nesten van de fuut leeghaalden. Vooral schippers verdienden daar een leuk zakcentje mee. Want de beroepsvissers die op witvis visten verkochten de 3 tot 5 eieren per nest en verdienden daar wat extra’s mee. Overigens zijn de eieren van de fuut klein, ongeveer zoals het ei van een krielkip. Ook de nesten van de meerkoet moesten het tijdens de crisisjaren overigens ontgelden. Zij werden ook vaak geplunderd, maar in de nesten van de meerkoet lagen vaak wel 12 grote eieren die bovendien nog erg lekker waren ook.

De fuut en de meerkoet: Twee keer per jaar eieren leggen

De fuut en de meerkoet leggen twee keer per jaar hun eieren om zo te zorgen voor nageslacht. Omdat de vogels tegenwoordig beschermd zijn, komen er steeds meer futen en meerkoeten bij. Maar ook het schone water overal zorgt ervoor dat de fuut en de meerkoet het erg goed doen. Omdat water overal gereinigd wordt, zijn de vogels zijn in stadsgrachten te vinden.

De fuut: een wat vreemde vogel

De fuut is wat een vreemde vogel. Zo heeft hij bijna geen staart. Bovendien vliegt de fuut bijna nooit, tenzij er acuut gevaar dreigt. Overigens geldt dat ook voor de meerkoet. Beide kunnen overigens wel goed vliegen. Als ze in de rui gaan, trekken ze in grote groepen naar de IJsselmeerkust om hun verenpak uit te trekken en een nieuwe jas aan te trekken. Ook vertrekt een deel van de futen uit Nederland in de winter naar Zwitserland en Frankrijk.

Wat eet een fuut?

De fuut is een echte viseter. Hij eet:
  • Witvis
  • Paling

Hoe duikt een fuut zijn eten op?

De fuut duikt om zijn eten boven te krijgen. Daarbij kan de fuut wel 15 tot 20 seconden onder water blijven. Bovendien zwemt hij dan wel 10 meter.

Het nest van een fuut

De fuut is niet een mooie nestbouwer. Hij bouwt een nest van oude waterplanten tussen het riet, maar het is meer een bouwval dan een prachtige vesting voor het nageslacht. Bij de meerkoet is dat een heel ander verhaal. Deze watervogel bouwt heel solide huizen voor het nageslacht. Voordeel daarvan is ook dat die bouwwerken stevige stormen kunnen doorstaan.

Het baltsen van de fuut

Misschien is dat nest van de fuut ook wel zo slordig omdat de fuut tijdens de bouw al begint met het baltsen. Daarbij geeft het mannetje het vrouwtje een visje. Neemt ze dat aan, dan is de relatie beklonken en zorgt het paar voor nageslacht.

Jonge futen

De eieren van de fuut worden in 4 weken uitgebroed. Dan komen de jongen uit de dop. Het zijn nestvlieders en dat betekent dat ze meteen na hun geboorte al donsveren hebben het water al op kunnen. Toch neemt de futenmoeder de jongen de eerste weken wel mee op de rug. ’s Avonds gaan de jonge fuutjes onder de vleugels van moeder om terug te keren naar het nest. Opvallend aan jonge futen is dat ze strepen over hun rug hebben lopen in de lengterichting. Dit is hun bescherming tegen roofvogels. De blauwe kiekendief is namelijk gek op jonge futenkuikentjes. Maar de kiekendief houdt ook wel van een volwassen fuut. Van meerkoeten houdt de blauwe kiekendief overigens nog veel meer.

Soorten futen in Nederland

In Nederland komen 3 soorten futen voor:
  1. De gewone fuut
  2. De geoorde fuut
  3. De dodaars

De dodaars is de kleinste fuut

De dodaars is de allerkleinste fuut. De geoorde fuut is groter en heeft ongeveer de afmetingen van een kuifduiker. De geoorde fuut heeft in de zomer een zwarte hals en zijn kop heeft een andere vorm dan die van de beide andere futen. De geoorde fuut broedt op dezelfde manier als de gewone manier, maar doet dat wel vaak in groepen. Bovendien broedt de geoorde fuut ook in Zuid-Afrika, Namibië en westelijk Noord-Amerika. De dodaars is de kleinste fuut en is ongeveer 26 centimeter lang. Het is donkere vogel, met een vrij korte nek en een roodachtige hals. De snavel van de dodaars is aan de basis groengeel. De dodaars komt voor in heel Europa, maar niet in Scandinavië. Ook in Zuidelijk Afrika en Zuid- en Zuidoost Azië is de dodaars te vinden.
Gerelateerde artikelen
De grasparkiet - De aanschafDe grasparkiet - De aanschafOp het moment dat je een grasparkiet gaat kopen, zijn er een aantal dingen die je moet regelen. Dit zijn de kooi in orde…
Angry Birds: wat is het en hoe werkt het?Angry Birds: wat is het en hoe werkt het?Angry Birds is in opkomst! Het spel bestaat al een aantal jaar, maar staat nu ook op nummer vier van de meest gedownload…
Het fixeren van vogelsSoms is het nodig je dier te fixeren, in een dwanggreep te houden, om bijvoorbeeld medicatie toe te dienen of om het die…
De domste vogel ter wereld: de kakapoDe kakapo is een vogel uit Nieuw-Zeeland en je kunt hem gerust dom noemen. Hij is niet alleen te lomp om te vliegen, hij…
De papegaaienziekte bij dier en mensDe papegaaienziekte bij dier en mensAls u een vogel aan wilt schaffen is het altijd verstandig deze eerst apart te houden en te laten testen op de papegaaie…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay
  • Friesch Dagblad Fotografie:Jochum Kole op www.home.kole.info/jochumkole

Reageer op het artikel "De fuut: de fuut is een vreemde vogel"

Reactie

Erik Huiting, 19-08-2015 17:00 #1
Heeft de fuut een vaste partner of wisselt dit ieder jaar? Reactie infoteur, 12-08-2016
De fuut heeft wisselende partners.

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 11-02-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Reacties: 1
Schrijf mee!