InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > De kauw: monogaam voor het leven

De kauw: monogaam voor het leven

De kauw: monogaam voor het leven De kauw is een vogelsoort die zijn hele leven monogaam is. De kauw is verder een kraaiachtige en heeft een grijze zijhals met lichtgroen-grijze oogring. De dieren komen meestal in grote groepen voor een veroorzaken dus op die manier overlast met hun geluid en gepoep. De kauw en de relatie tot zijn jongen is heel erg bijzonder. Lees hier alles over de kauw.

Bazige kauwenvrouwtjes

Na onderzoek is vast komen te staan dat de kauwenvrouwtjes behoorlijk bazig zijn en hun mannetje er goed onder hebben. Ondanks dat de dames dus niet altijd even lief zijn voor hun mannetje, blijven paren een leven lang bij elkaar. Er zijn soms uitzonderingen waarbij een kauw vreemd gaat, maar dat is maar heel zelden het geval.

Aantal jongen en hun overlevingskansen bij de kauw

Bij de kauw is er verder een duidelijk verband tussen de overlevingskansen van de jonge dieren en de grootte van het nest waarin zij worden geboren. Kauwouders die meer jongen verzorgen en dus meer inspanningen leveren zijn daarin minder succesvol dan ouders die veel minder kroost moeten grootbrengen per nest. Jongen die in een groot nest ter wereld komen hebben het bovendien toch minder goed want ze groeien minder en zijn ook lichter dan jongen die in een klein nest worden geboren. Jongen uit grote nesten brengen vaak zelf daardoor veel minder of geen nageslacht op de wereld. Ook is er verschil tussen jongetjeskauwen die in een groot nest worden geboren en meisjeskauwen in zoín nest. De mannetjes kiezen voor groei en de vrouwtjes doen dat niet. Op de lange termijn heeft dat echter geen betere resultaten voor de mannetjes dan voor de vrouwtjes. De meisjes blijven weliswaar kleiner, maar op de lange duur hebben de jongetjes daar zoveel voor moeten doen dat ze daar een slechtere gezondheid aan overhouden.

Sociale dominantie bij kauwen

Bij kauwen is er ook een samenhang tussen de sociale dominantie en het aantal vrouwtjes en mannetjes, dat wordt geboren in een nest. Dominante kauwenparen krijgen veel meer zonen dan dochters. Paren die veel lager in de pikorde staan krijgen weer veel meer vrouwelijke kindertjes. Alleen gold dat alleen voor de jaren 1998 tot 2002 in het onderzoek. IN de jaren 2004, 2005 en 2007 kregen dominante kauwen echter weer meer meisjes. Wel duidelijk werd dat dominante kauwen veel minder goed zijn in het krijgen van nageslacht. Blijkbaar moeten zij voor hun positie nogal wat opofferen.

Wat eet een kauw?

De kauw eet insecten, zaden, granen, vruchten, bessen broodkruimels en etensafval. Jonge kauwen worden gevoed met insecten, weekdieren en wormen.

Hoe broedt de kauw?

In februari of maart komen de kauwen samen op een plaats die ze verheffen tot broedplaats. Ze nestelen meestal in oude bomen, maar ook klippen, ruïnes, torens, ravijnen, schoorstenen en nestkasten gebruiken ze om hun nageslacht in te leggen. Het nest wordt gebouwd in nissen en holten, maar soms maken ze ook gewoon in bomen die open en bloot staan hun kraamkamer. Het nest is de verantwoordelijkheid van beide ouders en wordt opgebouwd uit takken die van de bomen worden gehaald, bladeren en aarde. Daar waar de jongen moeten komen te liggen wordt het nest aangekleed met zacht materiaal van droog gras, haar en veren en in stedelijke gebieden van stof en papier. Klein zijn die nesten overigens niet, ze kunnen wel een halve meter hoog worden en 1 meter breed.

Tijdens een worp worden 4 tot 6 groen- of blauwachtige eieren gelegd. Het broeden duurt 15 tot 20 dagen en dat gebeurt voornamelijk door het vrouwtje. Daarna zorgen beide ouders ervoor dat de dieren genoeg te eten hebben. Na een maand zijn de jonge kauwen zo groot en volwassen dat ze het nest kunnen verlaten. Ouders en kinderen verlaten hun kolonie rond half juni. De dieren blijven dan wel met zín allen in de buurt van het nest rondzwerven. In de herfst gaan kauwen samenleven met roeken en slapen de beide vogelsoorten samen.

Grootste bevolking kauwen

De grootste populatie kauwen in het noorden van Nederland zit op het eiland Schiermonnikoog.

Meer feiten over de kauw

  1. Een kauw kan heel oud worden en dieren kunnen wel 15 jaar worden. Anderen beweren dat ze zelfs 60 jaar kunnen worden, maar er zijn ook kenners die aangeven dat dit onzin is.
  2. Een kauw gebruikt zijn snavel als een soort mes, de zijkanten van boven- en onderhelft zijn heel erg scherp
  3. Kauwen vechten nooit met elkaar omdat de rangen heel duidelijk verdeeld zijn. Een dominante kauw draagt een minder hoge kauw op wat er gedaan moet worden
  4. Kauwen zijn monogaam en blijven bijna altijd een levenlang bij elkaar
  5. Kauwen zijn erg slim. Ze vinden het bijvoorbeeld heel leuk om allerlei spelletjes te spelen en weten ook dat als ze tabak in hun nest leggen dat ongedierte tegenhoudt
  6. Kauwen hebben veel betere ogen dan mensen. Hun gezichtsvermogen is twee keer zo groot als dat van de mens
  7. Kauwen kunnen zonder veel moeite tegen een harde stom invliegen. Ze doen dit door gebruik te maken van de thermiek. Eerst laten ze de wind hun hoog in de lucht gooien, dan maken ze zich klein en laten zich gewoon vallen. Dit gaat met enorme snelheden. Als ze dan bijna op de grond zijn en op een plaats waar de wind het minst is, slaan ze hun vleugels weer uit en beginnen dan weer opnieuw.
Gerelateerde artikelen
Kauw, Corvus monedulaKauw, Corvus monedulaKauwen, Corvus monedula, zijn populaire vogeltjes bij sommige mensen. Voor anderen is het ongedierte. Jonge kauwtjes bel…
Natuurlijke cholesterol-, en bloeddrukverlagerCholesterol en bloeddruk zijn te verlagen met een natuurlijk middel. Uit klinische studies is gebleken dat kleine meidoo…
Kraaien in NederlandKraaien zijn vooral bekent om hun brutale karakter. Maar daarnaast zijn ze heel erg intelligent maar ook erg rumoerig. K…
Oorsmeer: wat kun je ermee?Oorsmeer: wat kun je ermee?Oorsmeer verwijderen, oplossen, eten. Oorsmeer is een geel tot bruinachtig goedje dat stroperig dik is, en bevindt zich…
Afvallen zonder een dieet te volgenAfvallen zonder een dieet te volgenIedereen wil wel eens een paar kiloís of gewicht verliezen. Maar niet iedereen heeft zin om een dieet te volgen. In dit…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Whitecreek, Pixabay
  • Friesch Dagblad
  • Vogelopvang Utrecht

Reageer op het artikel "De kauw: monogaam voor het leven"

Reacties

M., 04-04-2018 14:06 #7
We hebben een kauwenpaar in de tuin, ze bouwen een nest in een eekhoornhuis aan de garage. Wij hebben ook kippen en een hond. Is het verstandig hen hun gang te laten gaan? Ik heb het principe dat ik geniet van elk levend wezen in mijn omgeving

Mjose, 10-05-2017 16:39 #6
Ik woon op de bovenste verdieping tussen een kolonie. Er was tot voor kort enkel vrede. Treurig genoeg wordt de kauw die dagelijks bij mij aanvloog nu door de gehele groep aangevallen. De verwondingen die door duikvluchten werden veroorzaakt, aan hoofd en ogen zijn zeer ernstig. De rancune van de populatie op een individu durf ik met afgrijzen te vergelijken met die van een groep hooligans.

Ires, 02-06-2014 19:42 #5
Ik heb sinds kort een kauwtje en ik wil graag weten wat voor geslacht is. waar kan je dat aan zien? Reactie infoteur, 27-08-2014
Moeilijk. Zowel vrouwtje als mannetje hebben een cloaca en het is moeilijk te zien of het om een vrouwtje of mannetje gaat. Misschien eens langs een expert gaan?

Brenda, 08-05-2013 21:29 #4
Deze info opgezocht na aanleiding van een kolonie op vakantie patk Hunzepark te Drenthe. Grappig om te lezen. We wisten dit niet.

Achilles Cools, 10-07-2012 14:33 #3
Kauwen die 60 jaar worden? Kauwen halen in de vrije natuur hooguit 15 jaar. In gevangenschap werd een kauw 22 jaar, maar was zo goed als blind.

De studie naar de overlevingskansen en het aantal jongen is interessant, maar zeer moeilijk te bevestigen.

Ron, 13-04-2012 18:45 #2
"Kauwen vechten nooit met elkaar omdat de rangen heel duidelijk verdeeld zijn"

Helaas klopt dit niet, naast mijn slaapkamerraam zit een kauwtjesnest en daar zit 1 stelletje op te broeden, maar ze zijn de gehele dag aan het vechten met andere kauwtjes om dat nest.

Karel, 12-04-2010 23:16 #1
Bij ons in de tuin, is er een boom omgekapt waardoor een nestje der af viel, en de moeder is weg gevlogen, en nu passen wij op voor deze 3 kauwen, maar we weten niet wat ze eten… wilt u me informatie geven over dit onderwerp aub?

Infoteur: Singalees
Laatste update: 28-11-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Reacties: 7
Schrijf mee!