InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Fregatvogel: piraterij op zee

Fregatvogel: piraterij op zee

Fregatvogel: piraterij op zee Wie de fregatvogel heeft gezien, weet wie de echte piraat onder de vogels is. Met zijn rode ballon valt het mannetje het meest op. Het vrouwtje is onopvallender. Deze zeevogel kan helemaal niet zwemmen en vangt zijn vis zelden zelf. Om hem te mogen aanschouwen, zal men naar de natuurlijk dierentuin moeten afreizen:

De fregatvogel

Een zeevogel die niet kan zwemmen, dat is de fregatvogel. Het verenkleed van deze vogel is niet waterafstotend, de fregatvogel kan daardoor niet zwemmen en duiken. Hij zou anders verdrinken. Zwemvliezen heeft de vogel nauwelijks. Ze zijn heel weinig ontwikkeld. De vleugels zijn enorm groot, soms tot wel 2,25 meter, en deze zouden ze stukslaan op het water. Toch leeft deze vogel van vis. Hoe doen ze dat dan?

Zelf vis vangen

De fregatvogel is in staat om snelle wendingen te nemen. Hij kan urenlang boven het wateroppervlak speuren naar weekdieren en vissen. Deze vist hij dan met zijn snavel uit het wateroppervlak. Echt diep het water in kan de fregatvogel echter niet, hij zou dan onmiddellijk verdrinken. Mocht de fregatvogel per ongeluk toch op het water terecht komen, dan moet hij hier zo snel mogelijk uit zien te komen. Het verenkleed wordt al snel nat en veel te zwaar, waardoor de verdrinkingsdood zal volgen. De makkelijkste prooi voor de fregatvogel is de vliegende vis. Dit is een vissoort die gedeeltelijk boven het water zweeft, doordat hij grote sprongen maakt. Maar weinig zeevogels zijn snel genoeg om de vliegende vissen te vangen, maar de fregatvogel lukt het wel. Echter is het zelf gevangen voedsel niet datgene waar de fregatvogel van leeft.

Piraterij

De fregatvogel is een echte piraat. Ze leven in hoge boomtoppen of op klippen, waarvandaan ze met hun grote vleugels kunnen uitvliegen. Ze kunnen urenlang op de wind hangen. Ze pesten andere zeevogels net zo lang totdat deze hun buit uit hun krop loslaten. De fregatvogel vangt deze dan vliegensvlug op voordat de buit in zee valt. Hij behaalt snelheden van wel 150 kilometer per uur. Deze vogel kan enorm goed buitelingen maken en acrobatische toeren uithalen in de lucht, om zijn prooi van een andere vogel af te pakken. Dit komt omdat het gewicht van de fregatvogel de laagste gewicht per eenheid vleugeloppervlak heeft. Ook steelt de fregatvogel de eieren uit nesten van andere vogels. Dit gedrag van piraterij ziet men ook wel bij andere vogelsoorten, maar niet zo veel als bij de fregatvogels. De fregatvogel mag daarom de piraat onder de vogels genoemd worden. De fregatvogel is daarom altijd te vinden waar andere vogels ook leven. In feite is de fregatvogel dan ook afhankelijk van de vangst die andere zeevogels buit maken. Wanneer er geen andere zeevogels in de buurt zouden zijn, dan zou de fregatvogel zelf de vis moeten vangen, en dat is nou net iets waar deze grote vogel niet zelf van kan leven. Want ondanks dat het hem wel lukt om vis vanuit het wateroppervlakte weg te pikken, is dit nooit voldoende om in zin voedselbehoefte te voorzien. En zou de fregatvogel uiteindelijk om komen van de honger. Gelukkig zijn er altijd wel zeevogels in de buurt, daar waar de fregatvogel leeft.

Leefgebied

Wie deze piraat aan het werk wil zien, zal moeten afreizen naar de kusten van Zuid-Amerikaanse landen. Ook op de eilanden van Galápagos komen ze voor. Deze eilanden liggen op ongeveer 1000 kilometer ten westen van de kust van Zuid-Amerika. In Genovesa, een van de Galápagoseilanden, komt de fregatvogel veelvuldig voor. Dit is ook het enige eiland in de archipel ten noorden van de evenaar dat bezocht mag worden. Het eiland heeft als bijnaam Tower Island. In Seymour broeden de fregatvogels veel. Ook Santa Cruz staat bekend om de fregatvogels. Deze grote piraten komen niet voor in dierentuin. Van de Galápagos-eilanden wordt wel gezegd dat het een natuurlijke dierentuin is, omdat deze afgezonderd is van de rest van de wereld en de dieren er nooit weg zullen gaan. Deze dieren leven zonder vijanden en zijn daarom ook niet bang. De mens kan zeer dichtbij komen en ze zelfs aanraken, alhoewel dit wel wordt afgeraden.

Herkennen

Wie toevallig in de buurt is en een fregatvogel wil herkennen: de mannetjes zijn zeer opvallend door een rode keelzak, die ze in de paartijd opblazen tot een grote rode ballon. Hiermee verleiden ze de vrouwtjes. De vrouwtjes kiezen de vogel met de meest rode kleur, want een minder felle kleur rood doet vermoeden dat het mannetje ziek is. Het vrouwtje heeft deze rode ballon niet, hiervoor in de plaats zit een witte plek. Verder is het verenkleed zwart van kleur. Het vrouwtje is wat doffer van kleur. De fregatvogel is geen goede wandelaar en waggelt dan ook onhandig rond. Ook zal hij nooit op het water landen. De fregatvogel is vooral te herkennen door zijn acrobatische capriolen in de lucht wanneer hij andere zeevogels pest, of door het urenlang stilhangen boven het wateroppervlak. De fregatvogel kan sterke stormen aan, waarbij hij soms zelfs een stuk wordt weggeblazen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Fregatvogels

Reageer op het artikel "Fregatvogel: piraterij op zee"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 13-06-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Schrijf mee!