InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > De zwarte ooievaar broedt niet langer in Nederland

De zwarte ooievaar broedt niet langer in Nederland

De zwarte ooievaar broedt niet langer in Nederland De zwarte ooievaar is een bijzondere vogel, nog specialer dan zijn witte zusje. Het dier broedde ooit in Nederland, maar dat is al tientallen jaren verleden tijd. In de Gelderse Poort probeert men er alles aan te doen om de zwarte ooievaar terug te laten komen. Maar wat is nu het verschil tussen een gewone ooievaar en de zwarte ooievaar?

Augustus is de trekmaand voor de zwarte ooievaar

Augustus is de trekmaand voor de zwarte ooievaar. In het zuiden van het land kwam in 2010 een groep van wel 35 dieren aan de grond in de Groote Peel in het grensgebied van Limburg en Noord-Brabant.

De trek van de ooievaar

In augustus, begin september vliegen de meeste ooievaars naar Afrika om daar te overwinteren. Ook de zwarte ooievaar doet dat. De dieren die in Nederland gezien worden zijn dan vaak afkomstig van Belgie waar ze hebben gebroed. Anderen maken hun nesten in de moerasgebieden in Oost-Europa. Vooral in Polen is de zwarte ooievaar een veelvoorkomende broedvogel. Overigens vliegen veel ooievaars niet direct naar de hitte van Afrika. Velen maken eerst nog wat omzwervingen in bijvoorbeeld Duitsland en aanvaarden dan de lange tocht naar het andere continent.

Rustgebied van de ooievaar

Ooievaars zoeken bij slecht weer een gebied uit waar ze kunnen rusten. De zwarte ooievaar strijkt in dat geval vaak neer in het Peelgebied. Normaal gesproken zijn ooievaars erg schuw, dit in tegenstelling tot de gewone ooievaar. Die vindt het namelijk heerlijk om onder de mensen te zijn. Jonge zwarte ooievaren zijn overigens wel altijd heel erg mak en kunnen mensen tot een paar meter naderen.

Verschil zwarte ooievaar en de gewone ooievaar

Het verschil tussen de zwarte ooievaar en de gewone ooievaar is vrij duidelijk:
  • De zwarte ooievaar is kleiner dan de gewone ooievaar
  • De zwarte ooievaar heeft een opvallende zwarte nek en zwarte vleugels
  • De buik en de onderstaart van de zwarte ooievaart zijn wit
  • De witte ooievaar heeft veel meer wit op de vleugels
  • Snavel en poten van beide soorten ooievaars zijn rood, maar de zwarte ooievaar is ook rood rond de ogen

Zwarte ooievaar kleppert niet als hij verliefd is

Een ander groot verschil met de witte ooievaar is dat de zwarte ooievaar niet kleppert tijdens het liefdesspel. De witte ooievaar doet dit juist wel en dat is dan ook direct het belangrijkste kenmerk van het dier. Dit heeft te maken met het feit dat zwarte ooievaars altijd met groepen tegelijk broeden en vlak bij elkaar in de buurt zitten. Zwarte ooievaars praten daardoor veel meer met elkaar en hebben veel meer geluiden om zaken aan elkaar kenbaar te maken. De geluiden die ze de wereld insturen zijn overigens voor mensen bijna niet te horen. De zwarte ooievaar maakt vooral ís nachts geluid als hij overvliegt.

Ooievaars nest

Het nest van de zwarte ooievaar is net als dat van de witte ooievaar opgebouwd uit takken. Ieder jaar komt hetzelfde paar weer naar hetzelfde nest. Wel wordt het steeds groter doordat het stel er voortdurend zaken bij aan bouwt. Het nest wordt vaak gemaakt in oude hoge bomen, op rotsrichels of bij de ingang van grotten.

Wat eet de zwarte ooievaar?

De zwarte ooievaar eet onder meer:
  • Andere amfibiëen
  • Visjes
  • Kleine zoogdieren

Ooit broedde de zwarte ooievaar gewoon in Nederland, dat is al vele tientallen jaren geleden. Dat de dieren niet meer in Nederland broeden heeft te maken met het feit dat hun broedgebied is verdwenen. De zwarte ooievaar zorgde namelijk voor nakomelingen in de ooibossen langs de rivieren. Sinds het verdwijnen daarvan is ook het broedgebied verdwenen.

De Gelderse Poort

In de Gelderse Poort aan de oostkant van Nijmegen wordt wel geprobeerd om de zwarte ooievaar opnieuw te laten broeden. Dit gebied dat 3000 hectare groot is, is zo ingericht dat de zwarte ooievaar er goed zou kunnen broeden. Boerengrasland en akkers hebben plaatsgemaakt voor bloemrijke graslanden, ruigtes, struwelen en jonge bossen. De zwarte wouw heeft het er inmiddels zo op zín gemak dat hij wel al weer in het gebied broedt.
Gerelateerde artikelen
De ooievaar in NederlandDe ooievaar: het symbool van de geboorte. Ooit verdwenen uit Nederland, maar ze is terug van weggeweest! Wat deed Vogelb…
De bijzondere levenswijze van de ooievaarDe bijzondere levenswijze van de ooievaarDe meeste ooievaars zijn trekvogels. De witte ooievaar die in Nederland voorkomt is hier een voorbeeld van. Het is een d…
De ooievaar, het symbool van de geboorteDe ooievaar, het symbool van de geboorteHet is tegenwoordig heel gewoon om bij de geboorte van een baby een ooievaar, al dan niet met baby in de bek, in de tuin…
De ooievaar of witte ooievaar in NederlandDe ooievaar of witte ooievaar in NederlandDe ooievaar kunnen we weer volop tegenkomen in het Hollandse landschap. Als grote vogel op hoge palen en met een giganti…
De paasvogel bracht vroeger de paaseieren, nu de paashaasDe paasvogel bracht vroeger de paaseieren, nu de paashaasDe paasvogel was vroeger alom bekend, maar die vogel is gevlogen. Voor veel ouderen blijkt de paasvogel echter nog een a…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Miniformat65, Pixabay
  • Friesch Dagblad www.natuurbeleving.be

Reageer op het artikel "De zwarte ooievaar broedt niet langer in Nederland"

Reactie

Gerdina Kleiker-Visser, 11-09-2014 18:11 #1
Ik heb vandaag (11sept. 2014) 2 zwarte Ooievaars gespot in een weiland naar het water Groote Diep in Een. Het waren volgens mij twee jonge vogels daar de snavels nog niet echt rood verkleurd waren. In de vlucht kon ik heel duidelijk de witte buik zien. Prachtig om ze met eigen ogen te hebben gezien. Had al vernomen dat er eentje in de buurt rond vloog, maar ik zag er dus twee, en heb gelukkig foto's kunnen maken al was de afstand erg ver. Door 42 keer in te zoomen komt alles dichterbij! Voorzichtig ben ik langs het water op ze toegelopen, en na een tijdje vloog er eentje op, en bleef de ander zitten. Maar toen ze beiden verder vlogen heb ik toch een paar vlucht foto's kunnen maken. Dat zijn de blije momenten van een groot dier en natuurliefhebber! Gerdina Kleiker-Visser

Infoteur: Singalees
Laatste update: 30-10-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Reacties: 1
Schrijf mee!