InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > De splendidparkiet, een kleurrijke neophemasoort

De splendidparkiet, een kleurrijke neophemasoort

De splendidparkiet, een kleurrijke neophemasoort Deze kleurrijke parkiet komt voor in Zuid-Australië. Je vindt ze daar vooral in de droge woestijngebieden. Inmiddels zijn het ook zeer geliefde volièrevogels die zich goed hebben aangepast aan het Europese klimaat. Wel moet je met het houden van deze prachtige parkiet met een aantal dingen rekening houden.

De splendidparkiet

Deze prachtige vogel is ongeveer 25 cm groot. Het mannetje is daarbij meestal iets groter dan het vrouwtje. Deze parkiet is een neophema uit de familie Psittaculidae; ook wel de papegaaien van de oude wereld genoemd.

Geslachtsonderscheid

Het verschil tussen beide geslachten is eenvoudig te zien. De mannetjes hebben een felgroen verenkleed en een rode borst. Het masker is diepblauw van kleur en de keel en wangen lichtblauw. De vleugelband is blauw.

De vrouwtjes hebben een bleekblauw verenkleed en de rode borst ontbreekt. Het masker is blauw, maar fletser dan bij het mannetje. Ook de wangen en keel zijn fletser van kleur. De vrouwtjes hebben een witte vleugelband.

Zowel het mannetje als het vrouwtje hebben een grijze snavel, bruine ogen en grijs-bruine poten.

Karakter

De splendidparkiet kan goed overweg met andere vogels, zelfs al zijn deze kleiner. Buiten de broedperiode kunnen ze ook samen met soortgenoten, echter kunnen de mannetjes tijdens de broedperiode onderling weleens botsen. Een broedkoppel zet je daarom apart. Bij een rustige benadering zijn ze tam te maken

Geschikte behuizing

Ze kunnen goed gehouden worden in een ruime kooi, maar omdat de vogels graag de vleugels mogen spreiden is een volière van minimaal 2 meter lang idealer. Wel moet je er rekening mee houden dat er een vorstvrij nachthok aanwezig moet zijn. Ook moet de volière vochtvrij en op een beschutte plek staan, omdat deze vogels erg gevoelig zijn voor tocht, vocht en kou. Extra verwarming is dan niet nodig.

Activiteiten

Splendids zijn over het algemeen geen schreeuwers. Ze bewegen zich in alle lagen van de volière, maar vooral op de bodem om hun voedsel bij elkaar te scharrelen. Ze kunnen slecht tegen lawaai in hun omgeving.

Voedsel

Ze staan bekend om hun spijsverteringsproblemen en in de dierenzaak kun je speciaal voer voor neophema's kopen. Daarnaast lusten ze ook graag eivoer, sla en fruit. Geef echter niet te veel groenvoer, want dan krijgen de vogels gegarandeerd darmproblemen. Vers water en grit dient verder altijd aanwezig te zijn.

Kweek

Een broedhok moet ongeveer 20x20x35 cm groot zijn. Gemiddeld worden hierin 3 tot 6 eitjes gelegd, die door het vrouwtje worden uitgebroed. In deze periode verlaat het vrouwtje amper het nest en zal zij door het mannetje worden gevoerd. Na 3 weken komen de eitjes uit. Het beste is om binnen 10 dagen de jongen te ringen; de maat van deze ringen moet 4 mm zijn. Beide ouders voeren de jongen en na vier weken vliegen de jongen uit. Ze worden totdat ze zelfstandig zijn door beide ouders bijgevoerd.

Het kan wel 2 jaar duren voordat de jongen goed op kleur zijn. Wel is het geslacht van de jongen vrij snel te zien.

Mutaties

Er zijn veel kleurslagen bekend zoals:
  • Cinnamon
  • Blauw
  • Turquoise
  • Blauw
  • Opaline
  • Bleekborst
  • Roodbuik

Overige vogels uit de neophemafamile

De neophemafamilie kent naast de splendidparkiet nog een aantal parkieten zoals:
  • Bourkeparkieten
  • Blauwvleugelparkieten
  • Turquoisineparkieten
  • Blauwvleugelparkieten
  • Elegantparkieten

Conclusie

Deze prachtig gekleurde parkiet is een eenvoudig te houden vogel die het goed doet in een gemengde volière. Het zijn zeer rustige parkieten waar de buren zeker geen overlast van zullen hebben.
© 2018 - 2019 Abelle, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De zebravink in de voliëreDe zebravink in de voliëreDe zebravink is een kleine vogel, van 10-12 cm groot en die ongeveer 12 gram weegt. Oorspronkelijk komt hij voor in Aust…
Een voliere bouwenEen volière kan een mooie aanvulling zijn in de tuin. Het gefluit van de vogels en hun speelse aard is het plezier zeker…
Euplectus orix (Grenadierwever)De Euplectus orix ook wel Grenadierwever genoemd, is een mooie vogel van ongeveer 14 centimeter groot. In de natuur komt…
De beo als huisdierHoewel de beo een geschikte vogel is om als huisdier te houden, is het toch nog een redelijk onbekende vogelsoort. De be…
De chinese dwergkwartelDe chinese dwergkwartels zijn de kleinste hoendersoort , verwant aan fazanten en de kip. Ze komen oorspronkelijk uit Chi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: David Cook Wildlife Photography, Wikimedia Commons (CC BY-SA/bewerkt)
  • http://www.vogelweetjes.nl/image/vogelinfo/splendidparkiet.html
  • http://www.parkieten-online.nl/splendidparkiet.html

Reageer op het artikel "De splendidparkiet, een kleurrijke neophemasoort"

Infoteur: Abelle
Gepubliceerd: 14-11-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Schrijf mee!