InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > De beo als huisdier

De beo als huisdier

Hoewel de beo een geschikte vogel is om als huisdier te houden, is het toch nog een redelijk onbekende vogelsoort. De beo behoort tot de spreeuwachtigen en heeft een opvallend uiterlijk. De vogel is goed tam te maken en kan behoorlijk goed leren praten.

Algemeen

Een beo is een redelijk grote zwarte vogel met gele plekken in het gezicht. Oorspronkelijk is de beo te vinden in het Himalayagebied, de Filipijnen, op Java en op Borneo. Tegenwoordig wordt de vogel verspreid over de wereld als huisdier gehouden en is hij dus op veel meer plaatsen te vinden. Beo's leven in groepen van 5 tot 6 vogels en leven graag in vruchtdragende vijgenbomen. Ze zijn vooral te vinden in boomkruinen op open plekken of aan de rand van een dicht bos.

Soorten

De beo komt voor in de volgende drie soorten:
  • Kleine beo (Gracula religiosa indica)
  • Middel beo (Gracula religiosa intermedia)
  • Grote beo (Gracula religiosa religiosa)

Zoals de namen al aangeven verschillen deze soorten alleen in grootte. De kleine beo is 25 cm groot, de middel beo 26 tot 27 cm en de grote beo is 28 tot 30 cm groot.

De beo in huis

De beo kan prima als huisdier gehouden worden en kan zowel buiten in een volière leven als in een ruime kooi in de huiskamer. Indien men de vogel buiten wil houden, moet de volière wel voldoende beplant zijn. Het is belangrijk dat de vogel voldoende vliegruimte heeft. Beo's leven het liefste samen met soortgenoten. Het is ook mogelijk om een beo alleen te houden, maar voor de vogel is het prettiger om samen te leven met één of meerdere soortgenoten. Wanneer men de beo in de huiskamer wil huisvesten, moet er rekening mee gehouden worden dat de beo erg sterk is. Hij slingert zijn voer- en waterbakjes graag door de kamer heen, dus deze moeten goed bevestigd worden. Omdat de vogel veel beweging nodig heeft, moet deze regelmatig los kunnen vliegen. Beo's slapen graag in een hol, dus een slaapkast is daarom aan te bevelen.

Wanneer je kiest voor de beo als huisdier, is het goed om te weten dat deze vogelsoort veel aandacht nodig heeft. Vooral wanneer deze alleen leeft, heeft hij veel aandacht nodig om niet eenzaam te worden. Een voordeel is dat de beo gemakkelijk tam te maken is. Toch wordt deze vogel niet graag opgepakt.

Spraakvermogen

Een leuke eigenschap van de beo is dat deze goed kan spreken en een goed imitatievermogen heeft. Net als papegaaien kunnen zij allerlei geluiden en woorden imiteren. Ze zijn behoorlijk slim en kunnen goed nieuwe dingen aanleren.

Voedsel

Er is speciaal kant en klaar voedsel voor beo's te verkrijgen, genaamd beoparels. Maar omdat beo's alleseters zijn en behoefte hebben aan een gevarieerde voeding, mag dit niet het enige voedsel zijn. Beo's leven normaal gesproken vooral van vruchten en dierlijke eiwitten. Deze dierlijke eiwitten kunnen gegeven worden in de vorm van bijvoorbeeld meelwormen, mager rundvlees of hondenbrokken. Op deze manier krijgt de beo voldoende afwisseling in zijn voeding en krijgt hij alle nodige voedingsstoffen binnen.
© 2010 - 2019 N123, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.eznc.org/PrimoSite/show.do?ctx=25145,169650,51302

Reageer op het artikel "De beo als huisdier"

Reacties

Muhlbauer, 21-11-2015 19:11 #2
Ik ben een dierenliefhebber (65 j.) en overweeg een, of twee Beo' aan te schaffen. Twee, omdat het groepsvogels zijn en zij zich aan elkaar optrekken en ten tweede dat ik geen dier wil die mij qua leeftijd overschrijdt. Ik heb een groot huis waar zij kunnen rondvliegen terwijl ze in een aparte (nacht) ruimte kunnen slapen en die ik wil inrichten met planten en takken. Graag kosten van aanschaf en onderhoud.
Graag uw reactie.

Harry.

Karla van der Kleij, 23-09-2011 10:29 #1
Hallo! Ik denk er al geruime tijd over om een beo aan te schaffen', mede door de ervaringen van een familielid met deze vogel. Mijn vraag is: bestaan er boekjes over verzorging etc. van deze vogel? En kan ik websites bekijken van vogelliefhebbers die een beo te koop aanbieden? Alvast bedankt voor de informatie!

Infoteur: N123
Gepubliceerd: 17-04-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Reacties: 2
Schrijf mee!