InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Een voliere bouwen

Een voliere bouwen

Een volière kan een mooie aanvulling zijn in de tuin. Het gefluit van de vogels en hun speelse aard is het plezier zeker waard. Hoe je een volière maakt die mooi in de tuin past en geschikt is voor vogels lees je in dit artikel.

Voliere bouwen

Bij de bouw van een voliere komen er twee belangrijke dingen naar voor. De persoonlijke eisen, wat jij als persoon verwacht van je voliere. En de standaardeisen, wat de vogels op zen minst verwachten van de voliere, tenslotte zijn zij het die erin moeten wonen.

De standaardeisen

Vliegruimte

Ten eerste moet een voliere voldoende groot zijn. Een te grote voliere bestaat niet, onthoud dit goed. Een te kleine voliere bestaat jammer genoeg wel. Een minimale afmeting is 10x de lengte van de vogel. Stel de grootste vogel die in de voliere komt is een valkparkiet, deze zijn ongeveer 30cm. Dan moet de voliere minstens 3 meter lang zijn. Een voliere van 3 op 1 meter is dus beter geschikt dan een voliere van 2 op 2 meter.

Gaassterkte

De tweede eis is de sterkte van het gaas. Wil men zebravinken houden dan is het dunste gaas al genoeg. Bij kromsnavels kan men al beter voor een sterker gaas kiezen aangezien deze hun bek veel gebruiken om te klimmen op het gaas. Als men papegaaien wil houden heeft men zeker een dik gaas nodig. Er is een groot aanbod op de markt. Om zeker te zijn van de juiste gaaskeuze kan je kijken naar de dikte van het gaas waar je je vogels hebt gekocht.

Zitstokken

De juiste keuze van zitstokken is belangrijk. De anatomie van vogels is zodanig geëvolueerd dat als een vogel gaat zitten zijn tenen automatisch toeknijpen. Hier heeft hij geen spieren voor nodig, dit heeft te maken met pezen die opgespannen worden door te hurken. Daarom mag men geen platte planken gebruiken als zitstok. Vogels zullen hier niet comfortabel op kunnen zitten aangezien ze hun tenen niet kunnen plooien. Gebruik dus ronde zitstokken, bij voorkeur nog houten en geen van metaal of kunststof. Vogels, zeker de kromsnavels, peuteren graag aan alles, het plezier dat ze beleven met de schors van hun zitstok te pellen is niet te onderschatten. Bij kunststof zitstokken kunnen ze hierbij giftige deeltjes binnen krijgen. En metalen zitstokken zijn veel te koud in de winter. Alsook is het nodig dat vogels hun tenen kunnen slijten en dit gaat het best op een houten zitstok. Als dikte van een zitstok mag men aanhouden dat de voorste 3 tenen de achterste teen niet mag raken aan de onderkant van de stok. Zo kan de vogel in een comfortabele houding gaan zitten. Voorzie ook enkele stokken die iets dikker zijn, zodat een vogel 's winters zijn voeten beter kan bedekken met zijn pluimen tegen de kou. Vogels voelen zich het veiligst op grotere hoogten. Hang daarom je zitstokken hoog genoeg in je voliere.

Speelgoed

Het speelgoed dat men in de winkel vindt kan wel mooi ogen in de voliere maar dit is niet wat de vogels het leukst vinden. Als je in de buurt wat struiken hebt staan waar bessen aangroeien, met als topfavoriet de vlierstruik, knip hier dan een grote tak van en hang hem in de voliere. De vogels zullen op zoek gaan naar insecten en besjes tussen de bladeren. Eens deze allemaal op zijn beginnen ze vaak met blaadjes eraf te trekken en twijgjes te pellen.

Bescherming

De meeste vogels die we houden in volieres kunnen vrij goed tegen de kou. Hier hangen wel voorwaarden aan vast, de vogel mag niet in de wind zitten en mag niet nat zijn. Een afdak op een voliere is dus een must. Men kan een klein stukje openlaten aangezien veel vogels het in de zomer wel tof vinden om in een lichte regenbui hun verenkleed te wassen. Bescherming tegen wind kan men doen door 2 of 3 aanliggende zijkant van de voliere deels af te maken met iets winddicht.

Persoonlijke eisen

Buiten dat een voliere voldoet aan de wensen van de vogels moet het natuurlijk ook mooi staan in de tuin. Dit hangt deels van jezelf af maar hieronder worden enkele tips meegegeven.
  • Laat klimplanten groeien op je voliere. Het geheel gaat er alleen maar fraaier uitzien en de vogels kunnen meegenieten van de aanwezige insecten. Let op met giftige klimplanten zoals klimop en dergelijke.
  • Gebruik natuurlijke materialen. Een ijzeren gevangenis wil niemand in zijn tuin hebben staan. Hout oogt het mooiste maar let op dat dit dik genoeg is dat kromsnavels hier niet doorheen knagen.
  • Richt ook de bodem in. In een voliere baseren de meeste mensen zich enkel op het bovenste gedeelte. Met als gevolg een kale lelijke ruimte onderin. Richt dit op en leuke manier in voor dwergkwartels of wat cavia's en konijnen.
© 2011 - 2019 Bienstman, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Huisvesting van grasparkietenHuisvesting van grasparkietenWereldwijd zijn er miljoenen mensen die de populaire grasparkiet (Melopsittacus undulatus) als gezelschapslied of hobbyv…
De zebravink in de voliëreDe zebravink in de voliëreDe zebravink is een kleine vogel, van 10-12 cm groot en die ongeveer 12 gram weegt. Oorspronkelijk komt hij voor in Aust…
Kooivogels houdenKooivogels houdenKooivogels heb je in vele verschillende soorten. Je hebt echte schreeuwers er tussen zitten maar ook zangvogeltjes. De e…
Volièrevogels in de winter, hoe houd ik mijn vogels gezond?Volièrevogels in de winter, hoe houd ik mijn vogels gezond?In volières worden vaak tropische vogels gehouden, welke niet aan ons klimaat gewent zijn. Toch zijn de meeste vogelsoor…
De chinese dwergkwartelDe chinese dwergkwartels zijn de kleinste hoendersoort , verwant aan fazanten en de kip. Ze komen oorspronkelijk uit Chi…

Reageer op het artikel "Een voliere bouwen"

Reacties

Hoe Maak Je En Deur In het Gas van de Vo, 14-01-2015 06:11 #3
Hallo vogelliefhebbers ik wil van de zomer beginnen met de binnenkooi te gaan bouwen. Dat doe ik van een gedeelte van mijn schuur.ik wil palen zetten in mijn schuur over de gehele breedte.daar tussen komt gaas voor de kanaries. Maar om daar naar binnen te kunnen heb ik een deur nodig. Hoe maak ik die van gaas tussen de palen? mvg Daniel

Hermannnes, 14-11-2012 17:43 #2
Kunnen de valkparkieten ook dood gaan door een te kleine (vlieg)ruimte?
of wat kan de reden zijn dat een valkparkiet zo opeens dood in het hok ligt.
graag uw reactie Reactie infoteur, 04-01-2013
Een te kleine vliegruimte kan de conditie van de vogel beperken wat gevolgen kan hebben als de vogels een ei moeten leggen. Voor de rest lijkt het me niet dat een valkparkiet om die reden kan doodvallen.

D. C. Kruis, 02-01-2012 17:22 #1
Ik denk erover om een voliere in mijn tuin te maken. Maar hoe voorkom ik nu dat bij het schoonmaken/ water geven de vogels ontsnappen? Ik zie nergens iets van een sluis. Reactie infoteur, 04-01-2012
Een sluis is een mogelijkheid maar dit is niet perse nodig.
Als men voorzichtig is hoeft het niet perse. Ik heb 3 volières staan en er is nog nooit een vogel gaan vliegen bij het binnenkomen of buitengaan.

Enkele tips die ik je wel kan meegeven:
- Wacht tot alle vogels zitten alvorens binnen- of buiten te gaan.
- Maak geen deur tot aan het plafond van de volière, de vogels zullen meestal bovenaan zitten en zullen dan hoger als de deur vliegen.
- Maak je deur eventueel zodanig dat het de volière afsluit wanneer deze opengaat. Dit doe je door de deur even breed te maken als de diepte van de volière. Als je de deur dan sluit komt deze tegen het andere eind en kunnen de vogels niet naar buiten. Dit werkt enkel goed in langere smallere volières en wanneer de deur dicht tegen een zijkant staat.

Groeten
Andreas

Infoteur: Bienstman
Laatste update: 09-11-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 3
Schrijf mee!