InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Euplectus orix (Grenadierwever)

Euplectus orix (Grenadierwever)

De Euplectus orix ook wel Grenadierwever genoemd, is een mooie vogel van ongeveer 14 centimeter groot. In de natuur komt deze wever in tropisch Afrika voor. Ze leven daar bijvoorkeur in de rietvelden. Deze wever wordt doorgaans gezien als een vrij agressieve vogel, zeker in de broedperiode. Dit is meestal alleen als ze te weinig ruimte en beplanting hebben. Zorg ervoor dat er geen mannelijke wevers bij elkaar zitten. Dit zorgt meestal voor problemen. Het mannetje is graag omringt door vrouwtjes.

Uiterlijk

De mannetjes en vrouwtjes lijken erg op elkaar. Ze hebben een mooie felle kleur met op hun buik een zwart vlak. Ook op hun kopje hebben ze een vlek met een afwijkende kleur zitten. Tijdens de broedperiode heeft het mannetje een heel ander verenkleed en is dan zwart met rood. Soms duurt het wel drie jaar voordat het mannetje voor het eerst verandert van kleur.

Volière

Deze vogels zijn het liefste buiten. De volière moet groot en overdekt zijn en op een beschutte plaats staan. Om de winter goed door te komen, moet deze vogel een vorst- en tochtvrije slaapplaats hebben. Beplant de volière met bijvoorbeeld bamboe, riet, maïs, dennen en sparretjes. Als hun slaapplaats goed geïsoleerd is, is verwarmen in de winter niet nodig.

Voedsel

U kunt deze vogels het beste tropisch zaad geven. Met als aanvulling hierop insectenpaté, universeel voedsel, fruit, eivoer, onkruid en levende insecten. Halfrijpe graszaden vinden ze ook erg lekker. Zorg dat er voldoende grit en maagkiezel aanwezig is.

Kweek

Deze weversoort staat er om bekend mooie nette nestjes te maken. Deze nestjes hebben een ovale vorm met een lange trechtervormige ingang. Wees niet ongerust als ze dit niet doen, ze redden het ook prima met slordige nestjes. Het nestje wordt gemaakt door het mannetje. Het vrouwtje zorgt voor de zachte ondergrond aan de binnenkant. Ze leggen 2 tot 3 lichtblauwe eitjes. Het vrouwtje broedt deze in 13 dagen uit en neemt de verzorging op zich. De nieuwelingen eten zaden en kleine insecten. Het mannetje zorgt ervoor dat iedereen uit de buurt van het nestje blijft. Na twee weken gaan de kleintjes voor het eerst op pad, ze verblijven meestal op de bodem van de volière.
© 2008 - 2019 Blaadje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Euplectus orix (Grenadierwever)"

Infoteur: Blaadje
Gepubliceerd: 25-07-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Schrijf mee!