InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Dronken papegaaien in Darwin

Dronken papegaaien in Darwin

Dronken papegaaien in Darwin In de Australische stad Darwin doet zich ieder jaar rond juni een opmerkelijk verschijnsel voor: papegaaien die alle symptomen van dronkenschap vertonen. Ze vallen letterlijk uit de bomen en verliezen hun bewustzijn. Het gaat hier om de regenbooglori's, een felgekleurde papegaaiensoort met een alcoholprobleem, zo lijkt het tenminste.

Regenbooglori's

De regenbooglori is een prachtige, felgekleurde papegaai die in en om de stad Darwin in Australië voorkomt. Deze vogels veroorzaken vaker overlast in en om de buitenwijken van Darwin. Ze houden de inwoners uit hun slaap door hun luidruchtige gedrag. Volgens dierenarts Stephen Cutter van het Ark Animal Hospital in Palmerston Australië zijn het mooie huisdieren, maar kunnen deze kleurrijke vogels kwaadaardig worden als ze verwilderen.

Dronken in juni

Ieder jaar rond juni doet zich een mysterieus verschijnsel voor. De lori's lijken dronken te zijn. Soms vallen ze uit bomen of verliezen hun bewustzijn. Ze maken veel lawaai en moeten tegen muren leunen om overeind te kunnen blijven. In de meest extreme jaren komen er gemiddeld acht dronken papegaaien per dag binnen bij het Ark Animal Hospital. Zonder goede verzorging lopen ze de kans te overlijden aan hun dronkenschap. In het dierenziekenhuis krijgen ze speciaal voedsel waardoor ze weer nuchter worden. Dat voedsel bestaat uit zoete pap en veel vers fruit.

Oorzaak

Er worden twee mogelijke oorzaken genoemd voor dit opvallende gedrag van de papegaaien. Sommige mensen denken dat het een, jaarlijks terugkerend, mysterieus virus is, maar onderzoekers hebben een meer wetenschappelijke verklaring.

In juni is het herfst in Australië en is er dus veel rottend fruit aanwezig. In dit rottend fruit vindt een gistingsproces plaats (hetzelfde proces dat gebruikt wordt om alcohol te produceren). Door veelvuldig van dit fruit te eten, zouden de papegaaien dronken worden. De jaren waarin de meeste gevallen zijn voorgekomen, zijn juist de jaren waarin de omstandigheden voor gisting van fruit ideaal zijn.

Geen onbekend verschijnsel

De dronken papegaaien in Darwin zijn geen opzichzelfstaand verschijnsel. Er zijn diverse, soortgelijke gevallen gesignaleerd over de hele wereld en er zijn verschillende onderzoeken naar de oorzaak gedaan. Een veelbesproken, gelijksoortig fenomeen deed zich voor in 2005 en 2007 toen in Los Angeles zwermen cederpestvogels op mysterieuze wijze de dood vonden. Uit een onderzoek in 2012 is gebleken dat deze vogels zich tegoed deden aan roze pepers. Een bes die in de maag van de vogels is gaan gisten.

Een ander voorbeeld is te vinden in Afrika waar diverse zoogdieren, waaronder olifanten, neushoorns en giraffen, in beschonken toestand gefilmd zijn, nadat ze gegeten hadden van marulafruit. Van dit fruit wordt ook de alcoholische drank amarula gemaakt. In een vlindertuin in Costa Rica is een hele kolonie vlinders stomdronken geworden van het gefermenteerde fruit dat ze voorgeschoteld hadden gekregen en ook in Engeland zijn er merels en andere zangvogels dronken aangetroffen, ook deze vogels bessen hadden genuttigd dat bekend staat om zijn snelle gisting, namelijk duindoornbessen.

Gevolgen van dronkenschap bij dieren

Uiteraard is een teveel aan alcohol ook voor dieren niet zonder de nodige risico's. De alcohol kan ernstige, soms levensbedreigende, vergiftigingsverschijnselen veroorzaken. Daarnaast wordt de reactiesnelheid vertraagd, wat voor in het wild levende dieren een gevaar kan zijn. Gelukkig slapen de meeste dronken dieren gewoon hun roes uit en of ze daarna ook last van een kater hebben zal voorlopig wel een mysterie blijven.
© 2016 - 2019 Ovtil, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Welke papegaaien zijn erWelke papegaaien zijn erEr zijn grofweg 350 soorten papegaaien in de wereld bekend. Er zijn vier soorten papegaaien die wereldwijd voorkomen en…
Is de papegaai wel zo geschikt als huisdier?Is de papegaai wel zo geschikt als huisdier?De papegaai is een vogelsoort die er prachtig ziet met zijn gekleurde verenkleed. Daarbij kunnen ze kunstjes leren en ku…
Charles Darwins LevenCharles Darwins LevenNatuurlijk kent iedereen Charles Darwin, een ontwerper van de evolutietheorie. Maar hoe is hij eigelijk opgegroeid? En h…
Schreeuwende papegaaiDat de meeste papegaaien wel eens schreeuwen is algemeen bekend. Het is ook normaal gedrag. Een paar keer per dag even d…
Een papegaai kopen of nietEen papegaai kopen of nietEen papegaai kopen of toch niet, waarop moet u zeker letten? Met een gezonde levendige papegaai of lorre hebt u een vrie…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skitterphoto, Pixabay
  • http://news.discovery.com/animals/2010/06/02/parrots op 27 februari 2016
  • http://www.scientias.nl/het-regent-papegaaien-in-australie op 27 februari 2016
  • http://www.hln.be/hln/nl/2661/dieren/article/detail/1268375/2011 op 27 februari 2016
  • http://www.piepvandaag.nl/mysterie-dood-cederpestvogels-eindelijk-opgelost/ op 1 maart 2016

Reageer op het artikel "Dronken papegaaien in Darwin"

Reactie

A. Vreeswijk, 05-03-2016 09:03 #1
De theorie van rottend fruit kan iddd wel kloppen, hier in Nederland op de Wadden zie je vaak dronken kramsvogels (lijkt een soort spreeuw) die de bessen eten in de herfst en dan bij wijze van spreken, lallend onder de struiken lopen. Reactie infoteur, 06-03-2016
Het verschijnsel komt inderdaad vaker voor. Dieren die gistend fruit etenj, worden daar slachtoffer van en toch blijven ze het doen. Er zijn verschillende onderzoeken gedaan om te zien of dieren ook de voorkeur gaven aan alcoholhoudende voedingsmiddelen, maar de uitkomsten lagen zo ver uiteen dat ik dit niet in het artikel heb opgenomen

Infoteur: Ovtil
Gepubliceerd: 04-03-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Reacties: 1
Schrijf mee!