InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Wildvang van vogels: lucratief maar illegaal

Wildvang van vogels: lucratief maar illegaal

Wildvang van vogels: lucratief maar illegaal Wildvang van vogels is vetboden. Alle vogelsoorten die in Nederland voorkomen mogen gehouden worden, mits de betreffende vogel in gevangenschap geboren is. Omdat de handel in vogels zeer lucratief is worden echter veel vogels uit de vrije natuur gevangen door middel van misnetten, vangkooien of lijmstokjes. Dit noemen we wildvang. Deze vogels worden dan op de zwarte markt of via internet doorverkocht voor bedragen die kunnen oplopen tot duizenden euro's. De vogels krijgen dan een pootring om te verhullen dat ze in het wild gevangen zijn. Wildvang is strafbaar en boetes kunnen hoog oplopen.

Wildvang vogels in Nederland

Wildvang van vogels

Veel mensen in Nederland houden thuis één of meerdere vogels. Of het nu gaat om een parkiet, een papegaai of een zeldzame zangvogel, het houden van vogels is in Nederland populair. In de handel in vogels gaat veel geld om. Hier is in principe niets mis mee, maar het maakt wel dat de wildvang van vogels aantrekkelijk wordt. Vogels die in de vrije natuur leven worden met gebruik van een speciale val gevangen, worden geringd om de wildvang te verhullen en vervolgens op een van de vele vogelmarkten of via internet verkocht aan een geïnteresseerde vogelaar.

De wildvang van vogels is niet ingewikkeld. De landelijke inspectie van de Dierenbescherming schat dat in Nederland jaarlijks tienduizenden vogels uit de natuur geroofd worden. Het vangen van wilde vogels gebeurt overwegend met behulp van lijmstokjes, misnetten of vangkooien. Hierin gaan honderdduizenden of zelfs miljoenen euro's per jaar om. Een inspecteur van de Dierenbescherming gaf in een reportage van EenVandaag (16 mei 2016) aan dat voor een gewone vink al snel 30 tot 40 euro gevraagd wordt op de zwarte markt. Gaat het om een wat zeldzamere vogel, dan gaat dit al snel om enkele honderden euro's per vogel. Voor bijvoorbeeld een koppel zilveroornachtegaals moet je rekenen op een bedrag van circa 1000. Dit maakt de handel in in het wild gevangen vogels erg lucratief. Vooral merels, eksters, puttertjes en verschillende soorten gorzen lijken in Nederland populair.

Bron: D.Eickhoff, Flickr (CC BY-2.0)Bron: D.Eickhoff, Flickr (CC BY-2.0)

Wet- en regelgeving omtrent de wildvang van vogels

Sinds 2002 mogen volgens de Flora- en Faunawet in Nederland alle vogelsoorten die in Nederland voorkomen gehouden worden, mits de betreffende vogel in gevangenschap geboren is. Zo'n vogeltje kun je herkennen aan de ring die deze om zijn pootje draagt. Deze wordt binnen een paar dagen na de geboorte aangebracht. Dit aantal dagen verschilt per vogel, zo wordt een ringetje bij een valparkiet bijvoorbeeld aangebracht wanneer deze 6 tot 10 dagen oud is. De ringen zijn te koop via vogelverenigingen en om deze te kunnen kopen is een lidmaatschap verplicht. De pootring bevat informatie over bond waar de kweker lid van is, het geboortejaar, registratienummer van de kweker en het volgnummer.

Je zult begrijpen dat vogelverenigingen niet mee willen werken aan illegale handel in in het wild gevangen vogels. Zij zullen dan ook geen ringen verstrekken die bedoeld zijn om vogels te ringen die niet in gevangenschap geboren zijn. Om deze reden 'recyclen' handelaren in wildvang-vogels dan ook vaak ringen. Ringen die eerder bij een andere vogel gebruikt zijn worden open gewrikt en met een speciale tang om het pootje van een gevangen vogel bevestigd. Dit wordt ook wel 'overringen' genoemd. Nadere bestudering van de breuklijn van het ringetje met een vergrootglas kan deze fraude aan het licht brengen.

Boete bij ontdekking wildvang

Illegale handel in vogels wordt in Nederland gezien als een economisch delict. Wie handelt in wildvang of vogels in bezit heeft die zijn overgeringd kan hiervoor een boete krijgen en bij ontdekking worden de betreffende vogels in beslag genomen. De landelijke inspectie van de Dierenbescherming volgt meldingen op over vermeend illegaal bezit van vogels. Met een machtigingen mogen zij hiervoor ook woningen betreden. Over het algemeen hebben dit soort delicten in Nederland anno 2016 echter een lage prioriteit waardoor weinig wordt gehandhaafd.

Voor particulieren is de maximale boete op het in bezit hebben van illegaal gevangen vogels 1375 (50 punten) en in het geval van een inrichtingsgebonden, in het kader van de bedrijfsuitoefening gepleegde overtreding is de maximale boete 2750 (100 punten). Deze bedragen kunnen worden opgehoogd wanneer er sprake is van een doelbewuste overtreding (weten of behoren te weten dat sprake is van een overtreding), het niet voldoen aan zorgverplichtingen of in het geval van recidive. Daarnaast zullen bij ontdekking de vogels in beslag worden genomen en worden overdragen aan een gespecialiseerde instantie.
Gerelateerde artikelen
Sieraden: Cocktail ringenEen mooie ketting is op zich genoeg om je kleding op te fleuren. Maar tegenwoordig worden ringen vaak gebruikt om iets e…
Sieraden: Aparte ringen trendsEen cocktailring is al jaren een statement sieraad, maar we zien steeds meer andere soorten ringen voorbijkomen. Zoals d…
Ringen en zenderproeven met dierenRingen en zenderproeven met dierenVogels met ringen om de poten en zeehonden met zenders om de nek zien er niet fraai uit. Het mooiste is toch een niet do…
De grijze roodstaartDe grijze roodstaart is een heel populaire, intelligente papegaai, die een behoorlijk hoge leeftijd kan bereiken. Zijn v…
Het fixeren van vogelsSoms is het nodig je dier te fixeren, in een dwanggreep te houden, om bijvoorbeeld medicatie toe te dienen of om het die…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kaz, Pixabay
  • http://binnenland.eenvandaag.nl/tv-items/67081/inspectie_nl_se_vogels_massaal_uit_natuur_geroofd
  • https://www.om.nl/onderwerpen/milieucriminaliteit/beschermde-dieren/@86791/vijf-aanhoudingen/
  • http://www.valkparkiet.com/nl/files/ringen.htm
  • http://wetten.overheid.nl/BWBR0009640/2016-04-14
  • http://wetten.overheid.nl/BWBR0029091/2011-01-01
  • Afbeelding bron 1: D.Eickhoff, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Wildvang van vogels: lucratief maar illegaal"

Reactie

Jasmijn, 31-10-2017 10:14 #1
Ik ben benieuwd of deze wet geldt voor alle vogelsoorten of enkel de inheemse soorten?
Mag je wel schadelijke exoten weg vangen? Zo als Barber eenden en halsband parkieten?
Deze dieren zijn hier gekomen door toedoen van de mens en richten schaden aan bij de inheemse soorten door deze te verdrijven. Zou dat zo kunnen of moet je daar een vergunning voor hebben?

Infoteur: Dessal
Laatste update: 02-12-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Reacties: 1
Schrijf mee!