InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Nagels knippen bij de kanarie, parkiet of papegaai

Nagels knippen bij de kanarie, parkiet of papegaai

Nagels knippen bij de kanarie, parkiet of papegaai De nagels van een vogel slijten aan de zitstok, of aan de bodem van een kooi. Wanneer de nagels niet of slecht slijten, moeten ze worden geknipt. Een vogel met te lange nagels kan zichzelf verwonden en de nagels blijven gemakkelijk ergens achter haken. Het knippen van de nagels is een precies werkje. Je gebruikt er een speciaal nagelschaartje voor. In het bovenste gedeelte van de nagel zit leven, in het onderste gedeelte niet. Als je in het leven knipt gaat de nagel bloeden en heeft de vogel pijn.

De poten van een vogel

Vogels maken de spieren in hun poten sterker door de bewegingen die ze op een zitstok maken. Dit zorgt er ook voor dat de poten niet stijf worden en de vogel gezond blijft. Door het gebruik van deze zitstokken slijten de nagels, waardoor knippen meestal niet nodig is. Een vogel met te lange nagels kan zichzelf verwonden, de eieren beschadigen, niet goed meer klimmen in de kooi, of ergens achter blijven haken. Daarom heeft een vogel zitstokken nodig, die verschillend van vorm en dikte zijn.

De inrichting van een kooi of volière

Als de nagels van een vogel niet of slecht slijten, kan dat worden veroorzaakt door de (plastic) zitstokken die je in de winkel kunt kopen. Ze zijn vaak te dun en te recht. Bij ronde zitstokken kromt de vogel zijn poten steeds in dezelfde positie. Daarom is het beter om stokken uit de natuur te halen. Deze zijn o.a. te koop bij de dierenspeciaalzaak. Als je zelf op zoek gaat naar geschikte stokken, moet je er op letten dat ze niet giftig zijn. Takken van de eik zijn giftig, takken van de knotwilg en fruitbomen zijn wel geschikt. De stokken mogen geen wondjes veroorzaken. Als je meerdere zitstokken bevestigt, plaats ze dan niet allemaal horizontaal, maar hang er ook een paar schuin op.

Zitstokken van andere materialen

Er zijn zitstokken van hout, touw, kunststof, mineralen en cement. Papegaaien houden van touw. Touw biedt de vogels klim- en speelgelegenheid. Zitstokken van mineralen zijn gemaakt met zeeschelpen. Ze bevatten veel calcium en de vogels kunnen hier stukjes uitbijten. Het ruwe materiaal is goed voor de poten en nagels.

Zitstokken van cement zijn verkrijgbaar in verschillende diktes. De stokken zijn golvend van vorm. Het cement zorgt voor schone, stompe nagels. Het reinigt ook de snavel. De zitstokken voorkomen artritis en atrofie (verkromming) aan de poten. Het cement is verkrijgbaar in verschillende kleuren.

De inrichting van de volière

Bij het kopen van de zitstokken let je op de dikte van de stokken. De tenen van de vogel moeten de zitstok voor drie kwart omvatten, maar het is goed om stokken te kopen in verschillende diktes. Maak ze stevig vast aan de kooi. Vogels houden van een hoge zitplek. Plaats de stokken bovenin de volière op een zo groot mogelijke afstand van elkaar, zodat de vogels moeten vliegen om bij een andere stok te komen. Zo boots je het natuurlijke gedrag van vogels na. Plaats geen zitstokken precies boven elkaar omdat vogels bovenin de volière de vogels eronder bevuilen met hun uitwerpselen.

Het gereedschap

Gebruik voor het knippen van de nagels een speciaal nagelschaartje, verkrijgbaar bij de dierenarts of dierenspeciaalzaak. Als de nagels niet zo lang zijn, kun je ze bijwerken met een vijltje. Voor het knippen van de nagels bij een kanarie of een parkiet gebruik je een nagelknipper of nagelschaartje. Voor een papegaai, heb je sterker gereedschap nodig.

Wanneer zijn de nagels te lang?

Zet de vogel op een vlakke ondergrond. De nagel heeft de juiste lengte wanneer de teen vlak op de ondergrond ligt en de nagelpunt op de grond steunt. Als de nagel te lang is, drukt hij de teen omhoog.

Het knippen van de nagels

De nagels van een vogel bestaan uit een levend en een dood gedeelte. Het levende gedeelte is roze van kleur, er loopt een ader doorheen. Het onderste gedeelte is dood en mag worden geknipt. Bij hoornkleurige nagels kun je de ader zien, bij donkergekleurde nagels niet. Knip dan alleen het stukje eraf waardoor de teen omhoog wordt gedrukt.

Houd het pootje tussen duim en wijsvinger vast. Met de andere hand knip je de nagels. Zorg voor voldoende daglicht, of knip bij het licht van een felle lamp. Je ziet het bloedvat dan door de nagel heen. Knip de nagels niet te kort, maar laat een paar millimeter onder het levende gedeelte zitten. Na het knippen van de nageltjes schuur je ze nog iets bij met een nagelvijltje. Controleer het snaveltje ook nog even. De boven- en onderkant moeten even lang zijn. Een te lange bovensnavel knip je voorzichtig iets bij. Daarna vijl je met het nagelvijltje de snavel in de juiste vorm. Als de snavel te lang wordt, kan de vogel geen voedsel meer opnemen. Hij kan ook de jongen niet meer voeden. Vraag een deskundige om hulp als je het zelf niet durft of kunt.

Bloeden

Knip je per ongeluk toch in het leven? Dan gaat de nagel bloeden en heeft de vogel pijn. Soms, als de nagels heel lang zijn, is ook de ader in de nagel meegegroeid. Om de nagel weer op de juiste lengte te krijgen, is het knippen in de ader bijna onvermijdelijk. Het is beter om de nagel dan in twee of drie keer te knippen. De ader trekt zich weer terug, waardoor je een volgende keer iets verder kunt knippen.

Als de nagel bloedt is het belangrijk om het bloeden zo snel mogelijk te stoppen. Zet voor het knippen een schaaltje met bloem of maïzena klaar. Druk de bloedende nagel erin. Het bloed verdikt en stolt sneller. Als je de nagels liever niet zelf knipt, vraag dan of de dierenarts het wil doen. Hier kun je ook terecht voor tips en advies, zodat je weet waar je op moet letten als je zelf aan de slag gaat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kooivogels houdenKooivogels houdenKooivogels heb je in vele verschillende soorten. Je hebt echte schreeuwers er tussen zitten maar ook zangvogeltjes. De e…
Nagels knippen bij de katNagels knippen bij de katEen kat heeft 18 scherpe, kromme nagels die erg belangrijk voor ze zijn. Ze kunnen op bijna elke ondergrond naar bovenkl…
De zieke GrasparkietDe zieke GrasparkietDe grasparkiet is familie van de papegaai en wordt veel gehouden als huisdier. Grasparkieten zijn makkelijk te verzorgen…
De grasparkiet - De kooiDe grasparkiet - De kooiBelangrijk is een geschikte kooi voor je grasparkiet te hebben, en deze goed in te richten. Parkieten hebben veel afleid…
Het fixeren van vogelsSoms is het nodig je dier te fixeren, in een dwanggreep te houden, om bijvoorbeeld medicatie toe te dienen of om het die…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Barni1 / Pixabay
  • http://www.gras-valkparkieten.nl/algemeen/verzorging/nagels-knippen/
  • https://www.petsplace.nl/expert/qa/00000471
  • http://www.koppiekrauw.com/Papa-kennis/papa-verzorging/pape-verzorging-nagels.htm
  • https://www.zoekdierenarts.nl/praktische-tips/vogels/nagels-knippen-kanarie

Reageer op het artikel "Nagels knippen bij de kanarie, parkiet of papegaai"

Infoteur: Liza
Laatste update: 15-03-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Schrijf mee!