InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De grasparkiet - De kooi

De grasparkiet - De kooi

De grasparkiet - De kooi Belangrijk is een geschikte kooi voor je grasparkiet te hebben, en deze goed in te richten. Parkieten hebben veel afleiding nodig, en bij een kooi met onvoldoende speeltjes kunnen ze gaan verenplukken of ander afwijkend gedrag vertonen.

Geschikte kooi

Wanneer je een vogelkooi aanschaft, zorg dan dat de vogels hierin alle ruimte hebben om rond te fladderen en van tak tot tak te springen. Zorg dat de kooi voor tenminste de helft horizontale spijlen heeft, grasparkieten zijn echte klimmers. Let verder op een eventuele mogelijkheid een badje op te hangen, waar sommige parkieten erg veel plezier aan hebben, en op de voerbakjes. Wanneer de voerbakjes buiten de kooi hangen, kun je deze beter vervangen voor andere bakjes die je in de kooi op kunt hangen. De ophangplaats voor de voerbakjes maar je dan dicht. Als je dit niet doet, geef je je parkiet(en) een mooie uitbraakgelegenheid door de bakjes opzij te schuiven. Verder kunnen vogels vastraken in bakjes met een zitplaatsje, en kun je die dus ook het beste verwijderen.

Locatie kooi

De locatie van de vogelkooi is erg belangrijk, als hij op de verkeerde plek staat, kan de parkiet hier ziek van worden en zelfs aan sterven. Dus wat zijn de punten waar je op moet letten?
  • Nooit in de keuken, dampen uit de keuken kunnen giftig zijn voor grasparkieten, vooral de antiaanbaklaag van pannen is erg gevaarlijk
  • Weg bij de tv. De tv is een bron van afleiding voor de vogel als je met hem bezig bent, en kan voor de parkiet erg beangstigend zijn.
  • Hoog. De parkiet hooft graag overzicht over zijn omgeving. Plaats de kooi daarom bij voorkeur zo hoog mogelijk.
  • Niet tochtig. Tocht kan dodelijk zijn voor parkietjes, zorg daarom dat de kooi niet in de tocht staat.
  • Niet direct in de zon. Als de kooi in vol zonlicht staat, kunnen de temperaturen aardig hoog oplopen, wat niet goed is voor de vogels.
  • In een hoek. Zoals al eerder gezegd houden parkieten van overzicht over hun omgeving. Hierdoor voelen ze zicht veiliger in een hoe van de kamer, met aan tenminste twee kanten van hen muur.
  • Buiten bereik van kleine kinderen. Dit spreekt redelijk voor zich, kleine kinderen kunnen parkieten erg op laten schrikken. Ook kunnen ze het kooitje opendoen als er ramen open staan, en zo de vogel de kans geven weg te vliegen.

Inrichting kooi

Grasparkieten zijn erg speelse dieren, die veel afleiding nodig hebben. Aangezien vogels meestal toch het grootste deel van de dag in de kooi zitten, is het verstandig die kooi goed in te richten. Zorg voor speelgoed, zitstokken en een kalkblok.

Speelgoed

In iedere dierenwinkel is wel vogelspeelgoed te koop, maar niet alles is even geschikt voor een grasparkiet. In speeltjes met lange strengen touw, bijvoorbeeld, kan een vogel vast komen te zitten. Deze speeltjes zijn dus niet geschikt. Verder moet je bij speelgoed ook op de klemmetjes letten. Grasparkieten zijn erg ondernemende dieren, bij sommige standaardklemmetjes kunnen parkieten klem komen te zitten. Wel een aanrader om in de kooi te hangen, is een schommeltje. Vrijwel iedere parkiet speelt hier graag mee. Een absolute afrader is een spiegeltje, want dit gaat de parkiet zien als een andere, levende parkiet en leidt tot verstoord gedrag.

Bakjes

In een vogelkooi horen altijd tenminste drie bakjes aanwezig te zijn. Één voor het voer, één voor water en één voor grit en maagkiezel. Verder is het aan te raden een apart bakje in de kooi te hangen voor vers fruit/groente. Voor meer informatie over deze punten, kun je naar ‘De grasparkiet – voeding en verzorging’

Stokken

Bij een kooi krijg je meestal twee of drie plastic stokken. Voor grasparkieten is dit echter niet genoeg, ze hebben dikke, houten stokken nodig om hun nagels te slijpen. In veel dierenwinkels zijn deze los verkrijgbaar, maar je kunt ze ook zelf zoeken en afzagen. Het meest geschikte hout hiervoor is wilgenhout (geen treurwilg, of de treurwilg giftig is is niet bekend) of het hout van een fruitboom. Hier knagen de parkieten ook aan, wat goed voor hun snavel is.

Kalk/sepia

Om zijn snavel te slijpen heeft de grasparkiet niet genoeg aan alleen houten zitstokken. Hiervoor, en om bepaalde mineralen binnen te krijgen, heeft de parkiet een kalkblok en sepia nodig. Ook dit is in vrijwel iedere dierenwinkel te koop.

Bodembedekking

Parkieten lopen regelmatig over de bodem van de kooi, daarom is het belangrijk te zorgen dat er een goede bodembedekking ligt. Een populaire bodembedekking is schelpenzand, andere mogelijkheden zijn zaagsel of andere houtsnippers en corbo. Welke bodembedekking het beste werkt, hangt af van je vogel. Vogels die veel op de bodem spelen, zullen een iets zwaardere bodembedekking nodig hebben dan vogels die hoog spelen.
© 2008 - 2019 Lisa-het_genie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De grasparkiet - De aanschafDe grasparkiet - De aanschafOp het moment dat je een grasparkiet gaat kopen, zijn er een aantal dingen die je moet regelen. Dit zijn de kooi in orde…
Grasparkieten: enkele weetjesGrasparkieten: enkele weetjesGrasparkieten komen oorspronkelijk uit Australië. Daar trekken ze luid en kwetterend in grote zwermen rond, op zoek naar…
De grasparkiet - Voeding en verzorgingDe grasparkiet - Voeding en verzorgingZoals ieder dier heeft ook de grasparkiet een goede verzorging nodig. Hieronder valt de goede voeding en aanvullingen hi…
De zieke GrasparkietDe zieke GrasparkietDe grasparkiet is familie van de papegaai en wordt veel gehouden als huisdier. Grasparkieten zijn makkelijk te verzorgen…
Grasparkiet als huisdierGrasparkiet als huisdierDe grasparkiet is een kleurrijk en apart huisdiertje. Het vogeltje dat oorspronkelijk uit Australië komt kan een huis op…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De grasparkiet - De kooi"

Reacties

Jacquelien, 09-03-2016 11:46 #3
Ik lees hier dat schelpenzand opzich best mag als bedekking voor de vogelkooi, maar heb al uit verschillende hoeken gehoord dat je beter houtsnippers kan pakken. Nu weet ik niet welke ik dan zou moeten pakken. Kan iemand mij daar misschien advies over geven?

Bas, 09-04-2011 19:19 #2
De treurwilg is niet giftig, maar er zit meer van een bepaalde pijnstiller in, waar ze een soort van verslaafd aan kunnen raken, of als ze zich bv bezeren en zijn veel bezig geweest met de treurwilgtakken voelen ze niet dat ze zich bezeerd hebben.

Julia-wu9 (infoteur), 14-05-2010 19:50 #1
Ik heb 2 parkieten maar die zijn niet tam, hoe moet je dan de nagels en de snavel korter maken?

Infoteur: Lisa-het_genie
Gepubliceerd: 06-12-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 3
Schrijf mee!