InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Aquarium maken/vullen

Aquarium maken/vullen

Aquarium maken/vullen Een aquarium vullen is moeilijker dan dat je denkt. Je staat soms wel 3 keer in een winkel en dan ben je nog vergeten om iets te kopen. Het is in het begin niet goedkoop maar als je aquarium eenmaal draaiende is heb je er weinig kosten aan. Hoe vul je je aquarium?

Wat heb je nodig

Je hebt een heleboel spullen nodig voor een aquarium. Aangeraden is om spullen van het merk Superfish te kopen omdat die niet duur zijn maar wel van goed kwaliteit zijn. Als voorbeeld wordt de superfish aqua 30 tropical kit gebruikt, omdat die redelijk goedkoop is. De bak is niet erg groot en een heleboel spullen zijn al inbegrepen. Daarom is het ideaal voor beginners.

Hieronder staat een lijst met spullen die je in de winkel moet kopen.
  • Superfish aqua 30 tropical kit (incl.binnenfilter, verlichting, verwarming, thermometer, waterbehandeling en speciaal voer) afmetingen: 35 x 22,5 x 39 cm.
  • Aquariumbodem
  • Aquariumgrind
  • Aquariumplanten
  • Vissen

Aquarium vullen

Hier word in stappen verteld hoe je dat moet doen. Het is geen werk dat je in een uur klaar hebt dus maak er wel tijd voor.

Stap 1, Veiligheid

Je moet er voor zorgen dat het aquarium altijd op een stevige ondergrond staat. Als je het aquarium schoon gaat maken moet je ervoor zorgen dat er nergens meer stroom op staat. Lees daarom ook altijd de gebruiksaanwijzing van het aquarium door.

Stap 2, Reinigen van aquarium

Maak het aquarium grondig schoon voordat je er iets in doet. Gebruik ook NOOIT schoonmaakmiddelen. Ook als je een plantje in een winkel heb gekocht moet je altijd dat plantje even onder de kraan doen. Als je het aquarium schoon hebt gemaakt kun je de aquarium bodem er in leggen.

Stap 3

Dek de bodem van het aquarium af met grind. Ook dit grind moet je eerst goed schoon spoelen voordat je dat in je aquarium stopt. Als je het aquariumgrind het toegevoegd kun je het aquarium tot de helft met water vullen. Het is verstandig om een schoteltje op het grind te leggen en het water op het schoteltje laten vallen zodat het grind niet verschuift. Zodra het tot de helft gevuld is kun je, je planten in de grond stoppen. Ook voordat je de planten in het aquarium doet moet je die schoonmaken. Dat heeft een speciale reden omdat er zomaar slakken in kunnen zitten. Die slakken kunnen in het aquarium van de verkoper van de plantjes zitten. Slakken-eitjes zitten vaak in planten en als er een paar in je eigen aquarium zitten, dan zit je aquarium in een mum van tijd vol met slakken. Dat is wel het laatste wat je wilt (ze eten je plantjes op) en de enige manier om die beestjes permanent te verwijderen is een gif in je aquarium doen waar de slakken niet tegen kunnen.
Als je de planten erin hebt gedaan kun je daarna het aquarium helemaal vullen.

Stap 4

Nu kan je filter erin. Als je geen 'kit' koopt maar je koopt alle onderdelen los, zorg er dan voor dat je een filter hebt die goed genoeg is voor het aantal liters in je aquarium.Voeg ook de verwarming in je aquarium toe. Stel die in op een warmte van 24-25 graden als u tropische vissen neemt. Als je de verwarmer ook los koopt moet je er een nemen die evenveel watt heeft als het aantal liters in je aquarium. De vuistregel is 1 watt per 1 liter water aquarium.

Stap 5

Voeg en waterbereider en een bacteriecultuur in je aquarium toe. Die zaten ook in de kit en die zorgen er voor dat er geen giftige stoffen in je water zitten en dat het bacterie-leven op gang komt.

Stap 6

Laat het aquarium minimaal 2 dagen draaien (1 week is beter). Dat zorgt ervoor dat het water een goede temperatuur heeft. Nu kunt u vissen gaan kopen. Later kunt u nog algeneters kopen, die houden uw aquarium schoon. Koop die niet gelijk omdat er nu nog geen algen in zitten. Zorg er wel voor dat je niet te veel vissen hebt en dat je geen grote en kleine vissen bij elkaar doet, want dat word sowieso ruzie.

U kunt later altijd nog leuke decoraties toevoegen zoals een gezonken schip enz.

Onderhoud

Om de maand moet je het filter vernieuwen, voeg dan ook elke keer weer de bacteriecultuur toe. Het is ook verstandig om de lamp in je aquarium jaarlijks te vervangen omdat je vissen zo een mooie kleur houden. Maak het aquarium maandelijks schoon. Dat houd in dat je de ramen moet schoonmaken (Als je een algeneter hebt doen zij dat voor je) en de planten moet 'snoeien'.
© 2012 - 2018 Markdb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aquarium inrichten voor beginnersAquarium inrichten voor beginnersEen aquarium houden is een leuke hobby. Vissen zijn fascinerend om naar te kijken en je kunt je aquarium inrichten zoals…
Inrichting van je aquariumInrichting van je aquariumWanneer je een aquarium koopt, wil je natuurlijk dat het een mooie bak wordt om naar te kijken. De inrichting van je aqu…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay

Reageer op het artikel "Aquarium maken/vullen"

Reactie

Pascal, 04-08-2016 14:28 #1
Met die slakken klopt niet dat het enige wat je erin kunt doen gif is, de anetome helena is een slakken etende slak die eet alle slakken in je aquarium. Zijn er naderhand geen slakken meer eten ze afgestorven bladeren van je planten, ze houden je aquarium schoon. Heb er zelf meerdere gehad ze doen de rest van de dieren geen vlieg kwaad… Het nadeel van deze artikelen zijn dat ze worden gekopieerd van andere sites en dat daardoor veel mensen fouten gaan maken.

Infoteur: Markdb
Gepubliceerd: 22-02-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Reacties: 1
Schrijf mee!