InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Enkele soorten Koi

Enkele soorten Koi

In de wereld van de Japanse Koi karper zijn er een heleboel variëteiten. Hier kun je een omschrijving van enkele soorten vinden, waardoor je nu misschien eindelijk weet wat er in je vijver zwemt.

Kohaku

Kohaku is een Koi met een rood figuur op een witte achtergrond. Er word gezegd dat het houden van Koi karpers begint en eindigt met de Kohaku.

Kohaku, Taisho Sanshoku en Showa Sanshoku zijn de meest populairste variëteiten, en zij worden Gosanke genoemd.

Taisho Sanshoku

Taisho Sanshoku is een Koi lijkt relatief veel op de Kohaku alleen heeft deze zwarte vlekken erbij. Afgekort wordt hij ook wel Taisho Sanke of Sanke genoemd.

Showa Sanshoku

Showa Sanshoku is een koi met een zwart kalligrafisch patroon. Het lijkt op de Kohaku maar naast de rode vlekken is dan een kleine vlek/streep/patroon zwart. Hij wordt in het kort Showa genoemd.

Bekko

Bekko is net een Taisho Sanshoku zonder rode vlekken.

Asagi

Zijn hele lichaam is blauw of indigo van kleur. Elke schub heeft het patroon van een net.

Shusui

Shusui is de schubloze versie van Asagi.

Koromo

Koromo lijkt op de Kohaku maar heeft dan een netpatroon bovenop het rood zitten in de kleur indigo.

Goshiki

Goshiki is een Koi die lijkt op de Asagi maar heeft rode vlekken erbij.

Hikari Muji

Hikari Muji is een Koi die een solide metallic kleur heeft, zoals platinum.

Tancho

Tancho is een soort Koi die een rode ronde stip op zijn hoofd heeft.Afhankelijk van de rest van de vlekken op zijn lichaam worden ze in verschillende categorieën ingedeeld. Die bestaan uit Tancho Kohako, Doitsu Tancho Kohaku,Tancho Showa en Tancho Goshiki.

Kin Ginrin

Zo word de groep Koi genoemd die diamantachtige schubben hebben over hun gehele lichaam.

Doitsu

Koi die geen schubben hebben worden Doitsu genoemd. Vele soorten Koi hebben een Doitsu versie.

Kawari mono

Koi die niet bij bovenstaande categorieën horen, vallen onder deze klasse bij een Koi show. Een paar voorbeelden hiervan zijn de Chagoi (bruin of groen bruin), Ochiba shigure (bruin en grijze patronen).
© 2007 - 2019 Daisy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vissoorten: De karperVissoorten: De karperEen veelvoorkomende zoetwatervis in onze Nederlandse wateren. Onder sportvissers een zeer geliefde vissoort vanwege de g…
Koikarpers: De geschiedenis van de KoiDe Japanse koi wordt ook wel Nishikigoi of brokaatkarper genoemd. Alle soorten koi stammen af van de zwarte vis die de n…
Karpervissen in de winter, hoe pak je het aan?Karpervissen in de winter, hoe pak je het aan?Vissen op karper in de koude periode van het jaar is heel wat anders als wanneer de zon schijnt in de warme maanden. De…
Karpervissen in de winterZodra de watertemperatuur zakt en de vissen erg rustig aan gaan doen, breken er moeilijke tijden aan voor karpervissers.…
Karpers kweken, karpers vissen, een regelrechte verslavingKarpers kweken, karpers vissen, een regelrechte verslavingKarpervissen in Nederland, België of Frankrijk. Het is verslavend. Karpers zijn dan ook geen gewone vissen, maar in vrij…

Reageer op het artikel "Enkele soorten Koi"

Reactie

M. C. van de Wal, 01-07-2008 16:03 #1
Hallo, ik heb een vijver van 30m3, met 12 goudwinders 4 steuren en 4 koi varianten. Nu heb ik 1 koi met 2 voelsprieten op z´n rug…? Ik heb dat nog niet eerder gezien bij deze vis, ongeveer 80 cm lang. Iemand mij daar iets meer over vertellen?

Infoteur: Daisy
Gepubliceerd: 20-07-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Reacties: 1
Schrijf mee!