InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Salarias fasciatus - Gestreepte rotsspringer

Salarias fasciatus - Gestreepte rotsspringer

De salarias fasciatus is ongetwijfeld de bekendste algeneter in het tropische zeeaquarium. Hij wordt vaak liefkozend 'grasmaaier' genoemd en die naam doet hij zeker eer aan. In zijn grote eetlust voor algen schuilt echter ook zijn grootste nadeel.
  • Wetenschappelijke naam: Salarias fasciatus
  • Nederlandse naam: Gestreepte rotsspringer
  • Familie: Blenniidae
  • Herkomst: Rode zee, Oost Afrika, Groot Barrière Rif, Indo Pacific, Ryukyu Eilanden
  • De salarias komt voor op riffen, rifplateauís en in ondiepe lagunes, Hij wordt gevonden op een diepte van 0-8 meter.
  • Ontdekt: Bloch, 1786

Maximale lengte

Deze vis kan tot 14 cm lang worden.

Minimale aquariumgrootte

Er wordt voor deze vis zelden een minimale aquariumafmeting opgegeven. De vis is geen drukke zwemmer, maar bevindt zich vaak op de rotsen of op de bodem. Om aan genoeg natuurlijke algen te komen is een bak van 400 liter een minimum. Indien de vis vervangend voer aan neemt, kan hij in kleinere bakken ook gehouden worden.

Watertemperatuur

23-28 graden Celcius

Dieet

De salarias fasciatus is een algeneter bij uitstek. Zijn hoofdvoedsel dient hier dan ook uit te bestaan. Wanneer er in het aquarium geen natuurlijke algen meer groeien, moet deze vis met allerlei soorten groenvoer bijgevoerd worden. Een groot deel hiervan moet op Spirulina gebaseerd zijn. Zeewierbladeren zijn vaak een goed alternatief voor algen. De salarias neemt helaas in veel gevallen geen vervangend voedsel aan. Dit maakt hem tot een relatief moeilijk houdbare vis. Veelal vermagert een salarias langzaam als er geen natuurlijke algen meer voorhanden zijn. Uiteindelijk zal de salarias verhongeren.

Soortgenoten

Deze vis reageert vaak agressief op soortgenoten en voedselconcurrenten zoals borsteltanddokters. Met deze soorten zou hij dan ook niet gecombineerd moeten worden. De salaris wordt het beste solitair gehouden.

Houdbaarheid

De salarias is in bakken zonder algen vaak moeilijk houdbaar. Als hij genoeg te eten heeft is het echter een makkelijke en leuke vis.
Het belang van een goede voeding dient bij deze vis zeker niet onderschat te worden.

Opmerkingen

Een zeer bijzondere vis om te zien en goed houdbaar wanneer er voldoende algen aanwezig zijn.
© 2011 - 2019 Ilsemarietje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Siamese algeneterDe Siamese algeneter wordt ook wel Indische algeneter genoemd. Zijn Latijnse naam is Gyrinocheilus aynomieri en hij beho…
Gyrinocheilus aymonieri - Siamese AlgeneterDeze vis wordt onder de Nederlandse naam vaak verward met die andere Siamese Algeneter, de Crossocheilus siamensis. Deze…
Gestreepte dolfijn - acrobaten van de zeeGestreepte dolfijn - acrobaten van de zeeIn de Noordzee komen verschillende dolfijnen voor. De gestreepte dolfijn is er niet zo vaak te zien. Hij houdt van de At…
Onderhouden van een aquariumEen aquarium, erg leuk en staat ook gezellig. Maar je moet hem ook bijhouden, daarom enkele tips. Zorgen dat je vissen o…
Hits jaren 00: 2006In 2006 kwam er muziek in allerlei soorten genres. In de hitlijsten vonden we artiesten zoals Coldplay, Marco Borsato, A…
Bronnen en referenties
  • www.aquariumhobby.nl
  • www.zeewaterforum.info
  • www.meerwasser-lexicon.de

Reageer op het artikel "Salarias fasciatus - Gestreepte rotsspringer"

Infoteur: Ilsemarietje
Gepubliceerd: 15-11-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!