InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Otocinclus affinis - Otocinclus

Otocinclus affinis - Otocinclus

Otocinclus affinis - Otocinclus De Otocinclus affinis is een zeer geliefd visje, omdat het vrijwel de enige algeneter is die zo klein is. Hij heeft dus geen groot aquarium nodig.
  • Wetenschappelijke Naam: Otocinclus affinis
  • Nederlandse Naam:Otocinclus
  • Familie: Loricariidae (HarnasMeervallen)
  • Herkomst: Het Amazonegebied in Brazilië (met name het Zuid-Oosten)

De Otocinclus heeft diverse ondersoorten, een bekende daarvan is de Otocinclus vittatus. Andere, minder bekende ondersoorten zijn de Flexilis, Hoppei, Marriae en Macrospilus.

Lengte

Tot 5 centimeter.

Geslachtsonderscheid

Het geslachtsonderscheid is vrij eenvoudig te zien zodra Otocinclus affinis volwassen is. Het vrouwtje is van bovenaf gezien wat dikker dan het mannetje.

Huisvesting

De Otocinclus heeft niet zon groot aquarium nodig, 50cm lang is voldoende. Zorg voor een dichte beplanting, als schuilplaats, maar ook als voedsel (de Otocinclus affinis eet algen). De Otocinclus affinis leeft in de onderste en middelste waterlagen, dus zorg daar voor voldoende beplanting. Ook wat doorstroming stelt deze vis op prijs, omdat zijn natuurlijk habitat uit snelstromend water bestaat.

Karakter

Zeer vreedzame vis die absoluut niet met grote, agressieve vissen gehouden mag worden. Houdt ze met minimaal 5 exemplaren.

Waterkwaliteit

  • Temperatuur: 20-26°C
  • Ph: 6,5-7
  • GH: 8-12

Voeding

Otocinclus affinis is een alleseter. Het belangrijkste onderdeel van zijn menu bestaat echter uit algen en ander plantaardig voer.

Kweek

Vrij lastig. De eieren worden afgezet onder aan de planten, en komen na drie dagen uit. Het is aan te raden om de eitjes apart te zetten, aangezien de ouders er verder niet naar omkijken en andere vissen de eitjes als voedsel zullen zien.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Welke algeneters voor welke algWelke algeneters voor welke algAlgen in een aquarium kunnen niet alleen esthetisch storend zijn, maar kunnen ook nog eens flink wat schade aanrichten a…
Verwijderen en voorkomen van algen in een zoetwateraquariumVerwijderen en voorkomen van algen in een zoetwateraquariumAlgen zijn organismen die van je zoetwateraquarium een ware nachtmerrie kunnen maken wanneer de ontwikkeling ervan niet…
Algenproblemen in uw aquariumAlgen in uw aquarium, kan de hobbypret al snel bederven. In onderstaand artikel bespreken we hoe we overmatige algengroe…
Tetraodon travancoricus - DwergkogelvisNaast dit schattige Kogelvisje zijn er verschillende andere soorten verkrijgbaar onder de naam Dwergkogelvis. Allemaal b…
Aquariumvissen voor beginnersAquariumvissen voor beginnersEen mooi aquarium kan een goede toevoeging aan een woonkamer zijn. Een probleem bij het inrichten van een aquarium is ec…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Marrabbio2, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Otocinclus affinis - Otocinclus"

Reactie

Sam, 08-11-2008 10:36 #1
Heeeii,
Heeft iemand misschien ervaring met de kweek? of kan iemand mij vertellen hoe de baby Otocinclusjes eruit zien?
want ik heb namelijk drie dagen geleden, een aantal nestjes in mijn aquarium gevonden, deze zitten echter niet op de plantjes. er zijn een paar naar drie dagen uitgekomen, en het zijn een soort kleine witte beestjes. weet iemand misschien of deze van de otocinclus zijn of is het misschien ongedierte?

in mijn aquarium heb ik :
1 kempvis man (betta splendens), 1 appelslak, en 5 Otocinclus flexilis of affinis (volgens de winkel waar ik ze had gekocht, waren het flexilis, ik vind ze echter op affinis lijken)

alvast bedankt,
sam

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 13-02-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumvissen
Reacties: 1
Schrijf mee!