InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > De Siamese algeneter

De Siamese algeneter

De Siamese algeneter wordt ook wel Indische algeneter genoemd. Zijn Latijnse naam is Gyrinocheilus aynomieri en hij behoort tot de algeneters (Gyrinocheilidae).
  • Herkomst: Thailand
  • Geslachtsherkenning: vrouwtjes zijn groter dan de mannetjes en de uitstulpingen op de bek zijn minder.
  • Lengte: in de natuur 22 centimeter, in gevangenschap 15 centimeter
  • Leeftijd: 21 jaar
  • Temperatuur: 20-27 graden

Huisvesting

De Siamese algeneter hoort thuis in een aquarium van minimaal 150 cm (375 liter) met veel stenen en hout met gladde oppervlakten, die begroeid moeten zijn met alg, aangezien dit beestje dat opeet. Het dier komt van nature uit zeer zuurstofrijk water, dus dat heeft hij zeker nodig. Vaak lukt ons dat niet, waardoor deze vis veel moeite moet doen om adem te halen. Verder stelt hij schuilplaatsen in de vorm van bijv. kienhout op prijs.

Sociaal

Als deze vissen jong zijn, zijn ze verdraagzaam naar elkaar en andere vissen. Ze kunnen dan wel met meer gehouden worden, maar als ze volwassen worden, kunnen ze soortgenoten en andere vissen lastig gaan vallen. Daarom is het dan ook beter om ze alleen te houden. Wanneer het aquarium groot genoeg is, wil twee stuks ook nog wel eens lukken. Het is niet verstandig deze vissen te houden bij bijv. discusvissen, omdat ze zich nog wel eens vast willen zuigen aan het platte lichaam. De discus kan hier zo van schrikken, dat hij zich terugtrekt en daardoor zijn schubben beschadigt.

Watersamenstelling

De Siamese algeneter stelt niet veel eisen aan het water, zolang de hardheid maar onder de 25 ligt. Een pH waarde van 6-8 is ideaal.

Voedsel

Zijn naam zegt het al: deze vis leeft voornamelijk van algen. Wanneer het aquarium niet aan de voedingsbehoefte kan voldoen, moet hij bijgevoerd worden met speciale voedertabletten voor bodemvissen. Kort gekookte slablaadjes, waterkers en overgebleven voerderresten eet hij ook.

Kweken

Het is, voor zover bekend, nog niet gelukt met deze visjes in gevangenschap te kweken. Wel is bekend dat beide ouders broedzorg tonen. Naast de Siamese algeneter is er ook een andere kleurvariëteit: de albino.
Gerelateerde artikelen
Gyrinocheilus aymonieri - Siamese AlgeneterDeze vis wordt onder de Nederlandse naam vaak verward met die andere Siamese Algeneter, de Crossocheilus siamensis. Deze…
Het ontstaan van tweelingenHoe ontstaat een twee-eiige en een een- eiige tweeling? Wat gaat er mis met de eicellen bij een Siamese tweeling?
Welke algeneters voor welke algWelke algeneters voor welke algAlgen in een aquarium kunnen niet alleen esthetisch storend zijn, maar kunnen ook nog eens flink wat schade aanrichten a…
Beginnen met een aquariumBeginnen met een aquariumIndien men voor de eerste keer met een aquarium begint is het belangrijk niet meteen teveel ineens te willen. Het opstar…
Siamese tweelingen en de uitspraak rond Jodie en MarySiamese tweelingen en de uitspraak rond Jodie en MaryEen Siamese tweeling heeft de meeste kans op overleven als ze van elkaar gescheiden worden. Maar wat als de ouders dat n…
Bronnen en referenties
  • Tropische vissen encyclopedie. ISBN: 9036610761, uitgever: Rebo productions.

Reageer op het artikel "De Siamese algeneter"

Infoteur: Nadasha
Laatste update: 28-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!