InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Clownbotia ofwel botia macracanthus

Clownbotia ofwel botia macracanthus

De clownbotia, ookwel botia macracanthus genoemd. Is een functionele en mooie vis voor in uw aquarium.

De clownbotia

De clownbotia ook wel chrombotia macracanthus of botia macracanthus genoemd, is een tropische vis, die vaak terugkomt in diverse aquaria. Hij behoort tot de familie van de Cobitidea ofwel modderkruipers. Ze komen van oorsprong uit Indonesië.

Uiterlijk

Deze botia kan 15 tot 30cm lang worden, dit is afhankelijk van de grote van het aquarium. Ze zien er grappig uit, door de spitse snuit, oranje kleur met zwarte banden rondom. Met hun grote ronde ogen en 4 tot 6 baardharen, waar ze de bodem mee afzoeken, naar voedsel.

Karaktereigenschappen

De botia is een redelijk vreedzame vis die gemakkelijk in een schooltje van 8 – 10 vissen gehouden kan worden. Vooral in de schemeravond zijn ze het actiefst, daarom is het raadzaam om voldoende drijfplanten in je aquarium te hebben, om zo het licht te zeven. Omdat deze scholenvis gemakkelijk 25 cm kan worden is een ruimer aquarium een pre. Ze vinden het fijn om te kunnen woelen in de grond, zoals de naam al aangeeft, een zandbodem of klein steen grond is daarom raadzaam. Ook kunnen deze vissen een klikkend geluid maken, die je buiten het aquarium hoort. Dit wordt waarschijnlijk door de kaken gemaakt, je hoort dit het meest als ze eten of ruzie maken. Ook kunnen deze botia vissen oogdoorns uitzetten, wanneer ze in gevaar zijn, deze komen aan de zijkant onder de ogen, maar zul je weinig tot nooit zien in een aquarium. Wel is dit uitkijken wanneer je een schepnet gebruikt om te vangen, dit zien ze als gevaar. Ze kunnen dan met de doorns aan je netje blijven hangen, dit kan ernstig letsel aanbrengen aan de spieren rondom het oog. Ook met blote handen oppakken van de vis is hierdoor af te raden. Een tip om dit te vermijden is, af en toe wat voer in het netje doen en via deze weg voeren, zo wennen de vissen aan het netje en wordt dit als minder gevaarlijk beschouwd. De botia, is een vredelievende vis, die zijn baasjes goed in gaten houd, als je traag langs de bak loopt, zul je opmerken dat deze vis je in de gaten houd en je volgt. Deze vis, kan eigenaardig liggen slapen op voorwerpen als wortels, takjes en ligt op zijn zij, alsof hij dood is.

Voeding

De botia is een echte alleseter, ze schrapen graag alg af, eten muggenlarven, watervlooien, tubifex, droogvoer of voertabletten. Deze vissen zijn gek op slakken en die zul je dan ook niet gauw vinden in je aquarium. Deze vis is niet bedoeld om een slakkenplaag op te ruimen, omdat ze niet alleen op slakken kunnen leven en ook als de slak weg is, nog verzorging vraagt. Zorg wel voor voldoende variatie.

Aquariumeisen

Voor deze vissen is een ruim aquarium nodig van minimaal 1 meter 20 lang. Met een temperatuur tussen de 22 en 28 graden, is de vis het actiefst. De bak kan ingericht worden met losse beplanting, zandbodem en voldoende schuilplaatsen die door kienhout te plaatsen simpel te creëren is. Hiervoor kun je ook, stenen, bloempotjes of halve kokosnoten gebruiken. Het kan bij te veel aan schuilplaatsen, zijn dat je ze dagen niet ziet. Het aquarium dient regelmatig verschoont te worden, door een derde hoeveelheid water te verversen. Qua licht kan de botia veel aan, de botia slaapt echt en kan hierdoor soms voor ‘dood’ gezien worden, terwijl de vis ligt te slapen. Soms zul je merken dat deze vis blaadjes, takjes e.d. gaat gebruiken als kussentje.

Voortplanting

Het geslachtsonderscheid, is lastig te zien. Hier zijn meerdere theorieën over bekend. Sommige aquarianen beweren dat de mannen groter zijn dan de vrouwen, andere beweren dat er verschil is te zien bij de vinnen die zijn bij mannen puntiger dan bij vrouwen. De verschillende theorieën even uitgelegd.

Sommige auteurs beweren dat er onderscheid is te zien aan de hand van de vinvorm, bij mannen puntiger dan bij vrouwen, zoals op de tekening.
Andere auteurs zoals (Steinle & Schmidt beweren dat de voorgaande veralgemening is van een subjectieve waarneming. Het onderscheidt zou volgens hun enkel zichtbaar zijn aan de kuitafzetting bij de vrouwtjes. Dit is dan alleen van de voorzijde te zijn, en zijwaarts zou er geen verschil zijn. De verdikking begint dan bij de aanzet van de borstvin en eindigt voor de derde en laatste dwarsband. Wanneer de vrouwtjes geen kuit bevatten, zou er geen verschil zijn.

Nog een andere auteur beweert dat het geslacht te bepalen is aan de hand van de buikvinkleur. Hij bezat namelijk zowel vissen met rode buikvinnen als met zwarte vinnen. Deze theorie wordt eveneens twijfelachtig aangedaan, omdat je de zeldzame borneo-clownbotia hebt, die deze apart gekleurde vinnen bevat. Volgens Korthaus onderscheid deze zich van de meer gekende sumatra-vorm, door de overwegend zwarte borst en buikvinnen. In hun rugvin, die voor 2/3 zwart is, ontbreekt de gelachtige zwarte transparante band. De eveneens voor 2/3/ zwarte aarsvin wordt aan de binnenkant begrensd door een geelachtige band. De laatste zwarte dwarsband reikt tot aan de staartsteel, die bij sumatra-vorm oranjegeel is.
Deze vissen kweken lijkt vrij simpel, maar kost je wel enige moeite, in de ruimte en aanschaf van spullen. Zo heb je een lange bak nodig, van minimaal drie meter lang met een rooster aan de onderzijde waar de eitjes door heen kunnen vallen. Ook nu is het nog maar de vraag of het lukt. De ouders zijn namelijk geen goede verzorgers en eten hun kroost zelf op. Wanneer je de eitjes hebt verzameld, is een bak met stroming, maar niet teveel aan te raden. In een aquarium hoor je alleen van een toevalskweek, verder zie je het niet omdat de ouders hun kroost zelf opeten, en ze een uitzwem ruimte nodig hebben van minimaal drie meter.

Ziekten

Dit soort is gevoelig voor ziekte zoals witte stip, deze vissen worden ook vaak gebruikt als tester, omdat je witte stip het snelste zal opmerken bij de vis.
© 2011 - 2019 Vissenopvang, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Botia macracanthus - ClownbotiaDe Clownbotia is een bodemvis die zeer populair is bij aquarianen. Echter uit het feit dat deze vis vaak in een veel te…
Botia striata - Gestreepte BotiaDe Botia striata is een geliefde aquariumvis dankzij zijn volgende eigenschap: het is een slakkenetende vis. Botia stria…
De Indische modderkruiperDe Latijnse naam van de Indsiche modderkruiper is Acanthophtalmus kuhlii en behoort tot de familie van modderkruipers (C…
Pangio kuhlii - Indische modderkruiperDeze modderkruipers, door beginners soms ook 'slangenvisjes' genoemd, zijn een leuke aanvulling op het vissenbestand. Ze…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Clownbotia ofwel botia macracanthus"

Reactie

Bob Kievits, 15-12-2017 18:01 #1
Goedenavond. ben een liefhebber van de Botia's. heb nu een groepje van zeven. van groot tot klein. de oudste moet nu iets van 13 jaar zíjn. Hun gedrag echter kan ik niet helemaal verklaren. De oudste ligt de laatste twee á drie maanden regelmatig op zijn zijkant. wat de groep gemeen heeft is dat ze erg snel ademen. kieuwen gaan doorlopend zeer snel. de overige vissen hebben dat gedrag niet. De oudste heeft wel de neiging bij de zuurstofstromer te gaan liggen. sommigen willen net als de goerami's wel eens een hapje zuurstof halen. De overige botia's lijken deze oudste wel te ondersteunen. net of ze voor een stabiele ligging willen zorgen. Prima groepsgedrag lijkt het. Zou er een verklaring kunnen zijn voor het snelle ademen.? Sinds een half jaar heb ik ook wat turf in het filter. en voeg ik dagelijks een kleine dosis CO2 toe. goed voor 60 liter terwijl de bak een watermassa heeft van 350 liter. zit in een soort opbouwfase met de CO2. planten deden het matig en veel alg. Heb je een tip voor de Botia's?

Vriendelijk Groetend Bob Kievits

Infoteur: Vissenopvang
Gepubliceerd: 27-09-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Reacties: 1
Schrijf mee!