InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Botia macracanthus - Clownbotia

Botia macracanthus - Clownbotia

De Clownbotia is een bodemvis die zeer populair is bij aquarianen. Echter uit het feit dat deze vis vaak in een veel te klein aquarium wordt gehouden, blijkt dat de algemene kennis over deze vis nog niet heel uitgebreid is.
  • Wetenschappelijke Naam Botia macracanthus
  • Nederlandse Naam Clownbotia
  • Familie Cobitidae (modderkruipers)
  • Herkomst Indonesië

Lengte

Tot 30cm, in aquaria blijven ze meestal iets kleiner, een centimeter of 25. Helaas worden Clownbotia's vaak in een te klein aquarium gehouden, waardoor ze niet groter worden dan zo'n 15 centimeter.

Geslachtsonderscheid

De buik- en borstvinnen zijn bij mannetjes puntiger dan bij vrouwtjes. Daarnaast zijn de vrouwtjes wat slanker dan de mannelijke exemplaren.

Het aquarium

Deze modderkruiper wordt meestal in een veel te klein aquarium gehouden, je hebt een bak nodig van minimaal 1.20 meter lang. Zorg voor een zachte bodem, bij voorkeur zand. Clownbotia’s woelen in de grond, zorg daarom dat planten en stenen stevig staan. Ze hebben een voorkeur voor schuilplaatsen, het kan voorkomen dat je de Botia soms enkele dagen niet ziet. Stroming in het water wordt op prijs gesteld.

Karakter

Hoewel de Clownbotia een territoriumvormende vis is, is het een vreedzame vis die in een school gehouden moet worden. Onderling houden de vissen soms onschuldige schijngevechten. Veel aquarium houden de vis als solitair, waardoor de vis wegkwijnt en agressief kan worden tegenover andere vissen. Heel opmerkelijk aan de clownbotia is dat hij “knakkende” of tikkende geluiden kan maken, het is niet bekend hoe en waarom ze dat doen.

Waterkwaliteit

  • Temperatuur: 23-28°C
  • Ph: 6-7
  • GH: 0-4

Hoewel ze in het wild leven in modderig water, hebben Botia's behoefte aan schoon, helder water. Dit is ook belangrijk bij het voorkomen van ziektes, Botia macracanthus is met name gevoelig voor witte stip.

Voeding

Botia macracanthus is een echte alleseter. Hij is gek op levend voer (tubifex, watervlooien, larven) maar ook op droogvoer. Daarnaast schraapt Botia macracanthus graag algen.

Kweek

Niet mogelijk in aquaria, de exemplaren die in de aquariumwinkel worden aangeboden zijn dan ook wildvang.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Botia striata - Gestreepte BotiaDe Botia striata is een geliefde aquariumvis dankzij zijn volgende eigenschap: het is een slakkenetende vis. Botia stria…
De clownbotia, een mooie en grote visDe Latijnse naam van de clownbotia is Botia macracantha en hij behoort tot de familie van de modderkruipers (Cobitidae).
Pangio kuhlii - Indische modderkruiperDeze modderkruipers, door beginners soms ook 'slangenvisjes' genoemd, zijn een leuke aanvulling op het vissenbestand. Ze…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Botia macracanthus - Clownbotia"

Reacties

Nuri, 04-12-2014 01:49 #3
Er wordt eerst gezegd dat ze 30 cm kunnen worden, dit klopt wel maar daar hoort natuurlijk niet een bakmaat van minimaal 1.20 bij. Ik heb zelf 12 Clowntjes, en ze zijn echt de ruimte nodig. En ook de breedte van de bak is belangrijk.Mijn bak is 250x70x60 (lxbxh) Maar als ze de 20 cm zijn gepasseerd, ga ik wel over op een nog grotere bak. Het is toch niet teveel gevraagd van een vis, dat ie graag minstens 10x zijn volwassen lengte kan zwemmen?

Frank, 24-07-2011 11:29 #2
Hoi,
ik ben in het bezit van een groepje clownbotia's (6 st) de grootste is bijna 20 cm
en mijn ervaring is dat ze goed samen kunnen met andere vissen, en zelfs zorgen dat er
in de aquarium wat meer beweging is dan voorheen, en die enkele slakken wat ik had,
worden op een interresante manier opgeruimt.
En ik vind dat een aquarium van kleiner als 1.50 mtr geen goed idee.
gr Frank

Delfin, 07-07-2008 18:53 #1
Hoi mensen van deze site de clownbotia heeft niet zoveel dingen nodig hoor en de bak hoeft ook niet zo groot te zijn ph waarde klopt ook niet Reactie infoteur, 11-07-2008
Hallo,

De Clownbotia kan zeer groot worden en heeft dan ook een ruime bak nodig. Een veelgemaakte fout is juist dat mensen denken dat deze botia klein blijft en dus makkelijk in een klein aquarium kan.

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 28-02-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumvissen
Reacties: 3
Schrijf mee!