InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > De argus, een moeilijk te houden vis

De argus, een moeilijk te houden vis

De Latijnse naam van de argus is Scatophagus argus astromaculatus en hij behoort tot de familie van de dreketers (Scatophagidae). Deze vis niet makkelijk te houden en is daarmee niet geschikt voor beginners.

Argus

  • Herkomst: Nieuw Guinea, Australië
  • Lengte: 30 centimeter
  • Gewicht: 1,2 kg
  • Geslachtsherkenning: onbekend

Huisvesting

De argus is een grote vis en heeft dan ook veel ruimte nodig. Hij moet gehouden worden in een aquarium vanaf 200 centimeter (600 liter). Hij zwemt veel en graag en heeft daarom veel vrije zwemruimte nodig. Bij beplanting moet er rekening mee gehouden worden, dat de vissen er van eten, dus daar moeten ze tegen bestand zijn. Tevens horen deze vissen in zout water thuis, dus ook daar moeten de planten tegen kunnen. Goede filtering is nodig en stroming wordt op prijs gesteld. De argus houdt zich meestal in de middelste waterlaag op.

Sociaal

De argus is een scholenvis, hij moet gehouden worden in een groep van minimaal 5 exemplaren. Wanneer men dit niet doet, kunnen ze agressief worden. Als het aquarium groot genoeg is en voldoende ruimte biedt, is het een vreedzame vis.

Watersamenstelling

Zolang de argus jong is, overleeft hij goed in zoet water. Zodra ze de lengte van 6 centimeter bereikt hebben, moeten ze geleidelijk aan in zout water overgebracht worden, omdat deze vissen in brak en/of zout water leven wanneer ze volwassen zijn. Ze hebben een watertemperatuur tussen 20 en 28 graden nodig bij een pH waarde van 7,6 - 7,8 en een hardheid tot 15.

Voedsel

De argus is niet kieskeurig met zijn eten, hij eet eigenlijk alles wel. Droog voer, levend voer, diepvriesvoer, algen, planten en groenvoer, het gaat er allemaal in.

Kweek

Over de kweek van deze is vis weinig tot niets bekend. Wat we weten is, dat hij eieren legt. De jongen leven eerst in zoet water, maar als ze groter worden, trekken ze naar brak en/of zout water, waar ze leven als ze volwassen zijn. Om deze reden is het moeilijk deze vissen in een aquarium te houden, het nabootsen van de natuur is in dit geval erg moeilijk. Als deze vis klein is, heeft hij overigens een prachtige kleur, maar die verdwijnt naarmate hij ouder wordt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • De tropische vissenencyclopedie, ISBN: 9036610761.

Reageer op het artikel "De argus, een moeilijk te houden vis"

Infoteur: Nadasha
Gepubliceerd: 27-06-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!